• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

خطر بیماری ریوی در انتظار بیماران کرونایی

 خطر بیماری ریوی در انتظار بیماران کرونایی

طبق نتایج مطالعه جدید، بیشتر بیمارانی که پس از تجربه عفونت شدید کووید19 از بیمارستان مرخص می شوند، به سلامت کامل برمی گردند، اما یک سوم آنها تا یکسال دارای اثرات بیماری بر ریه های شان هستند.

به نقل از ساینس دیلی، بیماری کووید 19 میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. افراد کرونایی معمولاً زمانی در بیمارستان بستری می‌شوند که ریه‌های شأن درگیر می‌شود که به آن پنومونی (ذات الریه) گفته می‌شود.

در حالی که پیشرفت قابل توجهی در درک و درمان ذات الریه حاد ناشی از کووید 19 حاصل شده است، اما در مورد مدت زمان بهبودی کامل بیماران و ادامه تغییرات در ریه‌ها، موارد کمی قابل درک است.

در این مطالعه جدید، محققان دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس با همکاری همکاران خود در ووهان چین، تاریخ طبیعی بهبودی از ذات الریه شدید کووید 19 را تا یک سال پس از ترخیص از بیمارستان بررسی کردند.

83 بیمار پس از ترخیص از بیمارستان در فواصل سه، شش، نه و دوازده ماهه تحت نظر بودند. در هر مقطع زمانی آنها تحت ارزیابی بالینی و همچنین ارزیابی عملکرد ریه‌ها، سی تی اسکن از قفسه سینه برای گرفتن عکس از ریه‌ها و آزمایش راه رفتن قرار گرفتند.

در طول 12 ماه در بیشتر بیماران بهبود علائم، توان ورزشی و تغییرات CT مربوط به کووید 19 مشاهده شد. به نظر می‌رسد در 12 ماه اکثر بیماران به طور کامل بهبود یافته اند اگرچه حدود 5٪ از بیماران هنوز احساس تنگی نفس داشتند. عملکرد ریوی یک سوم از بیماران همچنان کم بود و این مسئله در زنان بارزتر از مردان بود. همچنین در سی تی اسکن حدود یک چهارم بیماران هنوز مناطق کوچکی در ریه‌ها تغییر کرده بود.

  پربازدید ترین