• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وحشت افکنی توجیهی برای اشغالگری در افغانستان

وحشت افکنی توجیهی برای اشغالگری در افغانستان

با گذشت دو روز از حمله تروریستی به یک مدرسه دخترانه در کابل که 85 شهید و بیش از 150 مجروح برجای گذاشت، همچنان ابعاد این واقعه تلخ و غیرانسانی نامعلوم است.

علی واحدی، کارشناس مسائل کشورمان در پاسخ به سؤالی در مورد علت رشد حملات متعدد به مراکز آموزشی شامل مدارس، دانشگاه و مراکز ورزشی به خصوص علیه شیعیان گفت: این حملات مختص یک منطقه خاص نیست و این حملات وحشیانه ضد بشریت و انسانیت در نقاط مختلف افغانستان و نه فقط پایتخت کشور رخ می‌دهد. بیشتر از هر مکان دیگری مراکز شیعی هدف این حملات قرار می‌گیرند.

واحدی با اشاره به نقش کشورهای غربی در ناامنی در افغانستان گفت: به نظر من هدف اصلی پشت صحنه این حملات، نظام سلطه آمریکا و سایر کشورهای غربی با هماهنگی برخی کشورهای مرتجع منطقه مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. یکی از اهداف این حملات و حملات مشابه، توجیه شکست آمریکا و کشورهای غربی در افغانستان است. به این معنا که این کشورها به دنبال اهداف سیاسی و امنیتی خود در افغانستان بودند و به دلیل اینکه به این هدف نرسیدند این اقدامات را انجام می‌دهند. از سوی دیگر این کشورها نتوانستند به وعده‌های خود مبنی بر امنیت و بازسازی افغانستان عمل کنند. نفرت مردم افغانستان از این نیروها هم به همین دلیل است.

وی تصریح کرد: آمریکا و متحدانش حاضر به ترک افغانستان نیستند و تلاش دارند با ایجاد رعب و وحشت حضور خود را توجیه و به ملت افغانستان این نکته را تحمیل کنند که بدون حضور آنها این جنایات بیشتر خواهد شد، در صورتی که این برنامه‌ها توسط خود آنها (نیروهای خارجی) طراحی می‌شود. از جهت دیگر، هدف این اقدامات ایجاد تفرقه است. نه تنها مراکز مرتبط با تشیع بلکه چندین امام جماعت اهل سنت هم به شهادت رسیده‌اند و عملیات‌هایی در مناطق سنی‌نشین افغانستان انجام داده‌اند. به طور کلی هدف عاملان این حملات ایجاد تفرقه و تشدد است.

واحدی در پاسخ به سؤالی در مورد ظهور داعش در افغانستان گفت: هدف اصلی حضور آمریکا و متحدان غربی این کشور، بن‌لادن بود که گروه طالبان از تحویل دادن وی به دولت آمریکا خودداری کرد. پس از سرنگون کردن حکومت طالبان و بعداً کشته شدن اسامه بن‌لادن، این نیروها هیچ توجیحی برای حضور در افغانستان نداشتند. به همین دلیل این نیروهای خارجی هر از چندگاهی با بزرگنمایی و بهانه کردن برخی از مسائل وجود خود را در افغانستان توجیه می‌کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: به همین دلیل ما شاهد هستیم که یک جریان را به نام داعش، در جهت مصونیت رژیم صهیونیستی و تضعیف کشورهای منطقه که با حمایت کشورهای غربی و عربی مرتجع تشکیل شده بود، به افغانستان منتقل کردند تا ادغام داعش و طالبان را انجام دهند. آنها در این کار (ادغام) موفق نشدند و می‌خواهند با بزرگ کردن داعش رعب و وحشت در ذهنیت مردم افغانستان ایجاد کنند تا دولت افغانستان را زیر فشار قرار دهند. هدف از این کار بهانه‌تراشی برای حضور نظامی در افغانستان است.

وی افزود: مستنداتی هم از حمایت مستقیم و غیر مستقیم کشورهای غربی از داعش هم وجود دارد. از سوی دیگر هم برخی عوامل نفوذی در دولت افغانستان وجود دارند که حامی داعش هستند. با وجود اینکه داعش از نظر فکری و اجتماعی هیچ زمینه نفوذ و رشد در افغانستان ندارد اما با کمک برخی افراد نفوذی عملیات‌هایی در افغانستان انجام می‌دهند تا بهانه‌ای برای حضور نیروهای غربی وجود داشته باشد.

واحدی در مورد علت سکوت مجامع بین‌المللی در مورد این جنایت گفت: این یک جنایت غیرانسانی بود که منجر به شهادت 85 دانش‌آموز دختر و کادر مدرسه شد. این جنایت بزرگ بود و آسیب جدی به مردم کابل وارد شد. دلیل این جنایت ایجاد رعب و وحشت در بین مردم افغانستان و ایجاد تفرقه و نزاع قومی و مذهبی است. به عبارت دیگر هدف این حملات ضربه به اتحاد مردم افغانستان است که با حمایت غیرمستقیم کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و حکومت‌های مرتجع منطقه صورت گرفته است. در عین حال این حملات طوری وانمود شده که اتهام به اهل سنت افغانستان زده شود اما چنین چیزی نیست و مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی با یکدیگر زندگی می‌کنند و مراکز اهل سنت هم این جنایات را محکوم کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: از طرف دیگر، دلیل اینکه نهاد‌های بین‌المللی در مقابل این جنایت سکوت اختیار کرده‌اند این است که این نهادها ساخته و پرداخته نظام سلطه هستند و توجیه‌گر جنایات این کشورها هستند. مشخصاً مردم افغانستان از این سازمان‌ها توقع ندارند و این سازمان‌ها طراحی نظام سلطه هستند.

علی واحدی، کارشناس مسائل افغانستان

  پربازدید ترین