• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی آل خلیفه از مرگ سیاسی نتانیاهو

 نگرانی آل خلیفه از مرگ سیاسی نتانیاهو

 نگرانی‌ها بر دربار پادشاهی در بحرین درباره این‌که دولتی در رژیم صهیونیستی تشکیل شود که "بنیامین نتانیاهو" در راس آن نباشد، و ممکن است این وضعیت، آغاز پایان و شکست پروژه عادی‌سازی شود که آل‌خلیفه یکی از پدرخوانده‌های آن محسوب می‌شود.

منابع دیپلماتیک در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌گویند، "حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین از نزدیک تحولات سیاسی در رژیم صهیونیستی را رصد می‌کند که ممکن است به تشکیل دولتی بدون حضور حزب "لیکود" بینجامد که بیش از یک دهه حزب حاکم محسوب می‌شود.

منابع مذکور تأکید می‌کند، تحولات جاری حاکی از افول ستاره کنونی رژیم اسرائیل است که روابط و همکاری‌های شخصی با رژیم‌های بحرین و امارات دارد. به گفته این منابع، بحرین ترجیح می‌دهد که نتانیاهو نخست‌وزیر بماند و نمی‌خواهد قدرت به رهبران معارض "یائیر لاپید" و "نفتالی بنت" منتقل شود.

تغییر دولت در فلسطین اشغالی، که به گفته ناظران، مورد استقبال رژیم‌های عربی حوزه خلیج‌فارس نیست، می‌تواند آنها را در معرض انتقادهای ملت‌های‌شان قرار دهد که نسبت به عادی‌سازی با صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند. نگرانی و ترس آنها به دو دلیل است اول اینکه رئیس‌جمهوری وارد کاخ سفید آمریکا شده که اختلافات زیادی با اسرائیل دارد و دلیل دیگر، نگرانی‌شان تشکیل دولتی صهیونیستیِ مخالف با سیاست‌های نتانیاهو است که شکست بزرگش در مقابل مقاومت فلسطین در جریان نبرد اخیر "شمشیر قدس"، هزینه زیادی به رژیم اشغالگر تحمیل کرد.

لاپید و بنت تقریبا درباره شروط تشکیل دولت ائتلافی "التغییر" و پایان دادن به دوره 12 ساله نتانیاهو به توافق رسیده‌اند.

بعد از تشدید تنش نظامی در نوار غزه، که 17 روز طول کشید و پیامدهای منفی بر پروژه عادی‌سازی رژیم‌های مرتجع عربی با صهیونیست‌ها داشت، فلسطین اشغالی شاهد تنش نظامی است.

تلاش‌های بحرین و امارات در امر پیشبرد روند عادی‌سازی، با پیروزی عظیم گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه طی نبرد اخیر، ضربات بزرگی خورده است.

نتانیاهو بعد از شکست نظامی در نوار غزه، در سیبل انتقادات در داخل رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. وزرای کابیته‌اش اعلام کرده‌اند که سازمان اطلاعات اسرائیل دیگر کارامدی و اثربخشی ندارد.

اندکی قبل از انتخابات کنست در ماه مارس، تماس تلفنی میان نتانیاهو و "سلمان بن حمد" ولیعهد بحرین انجام شد و اطلاعاتی که آن زمان به بیرون درز کرد حاکی از آن بود شاهزاده سلمان به نتانیاهو وعده حمایت از کارزار انتخاباتی حزب حاکم لیکود را داده است.

به گفته منابع، شاهزاده سلمان پیشنهاد داده سفارت تل‌آویو در منامه هر چه سریعتر و قبل از انتخابات کنست افتتاح شود.

چند روز بعد از این تماس تلفنی، نتانیاهو از گفت‌وگوهایش با برخی رهبران عرب خبر داد و گفت: "من در حال مذاکرات فشرده صلح با دیگر رهبران عرب هستم."

نتانیاهو اندکی قبل از امضای توافق عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی و بحرین، با ملک حمد تماس تماس تلفنی انجام داد. او این گفت‌وگوی تلفنی را "خیلی صمیمانه" توصیف کرد و اظهار داشت که توافقی که طی این گفت‌وگو انجام شد به "برقراری صلحی پایدار و روابط کامل دیپلماتیک میان بحرین و اسرائیل در تمامی جنبه‌ها منجر شد."

  پربازدید ترین