• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صلح افغانستان سرابی دست نیافتنی

صلح افغانستان سرابی دست نیافتنی

مقامات دولتی، اعضای شورای عالی مصالحه ملی و برخی از اعضای هیأت مذاکره دولت از تأمین صلح ابراز ناامیدی کرده‌اند و این اظهارات نشان می دهد که صلح در کشور به سرابی دست نیافتنی مبدل شده است.

محمدیونس قانونی از اعضای رهبری شورای عالی مصالحه ملی و معاون سابق رئیس جمهوری هشدار داد که اختلافات داخلی و عدم پیشرفت در مذاکرات صلح، نظام را با خطر فروپاشی مواجه خواهد کرد.

قانونی در مورد بحران بی‌اعتمادی در درون جناح جمهوریت هشدار داد و گفت که عامل سقوط و فروپاشی نظام جمهوری همین اختلافات داخلی خواهد بود.

قانونی تصریح کرد که اختلافات داخلی روحیه گروه طالبان را تقویت کرده و آنها را امیدوار ساخته است که می تواند از مسیر جنگ پیروز شوند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز در مراسمی در کابل گفت که از صلح فاصله داریم اما وضعیت امروز افغانستان با وضعیت دهه 90 و سقوط دولت نجیب الله قابل مقایسه نیست.

وی تائید کرد که تاکنون هیچ پیشرفتی در گفت وگوهای صلح مشاهده نشده و مردم افغانستان از صلح به همان اندازه ‌که در گذشته فاصله داشتند امروز نیز همان فاصله را دارند.

عبدالله همچنین از اختلافات شدید در صف جمهوریت سخن گفت و تاکید کرد که تلاش برای حل این اختلافات جریان دارد و به نتیجه خواهد رسید.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد سیاسی رئیس جمهوری نیز می گوید که در داخل و خارج از کشور حرف از صلح و وحدت است اما در عمل برای جنگ و تفرقه  آمادگی گرفته می‌ شود.

وی افزود که هر روز ابعاد فاجعه در کشور گسترده می‌ شود و بر خلاف وحدت، برای تفرقه کار صورت می‌گیرد و برای رسیدن به جامعه بدون ظلم و تبعیض فاصله طولانی داریم.

محمدسرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری هم دیروز جمعه در نوشته برای طرح امنیتی کابل گفته است که امروز برخلاف انتظار، صلح تبدیل به سرابی شده که همه تشنه لبان دنبال آن می گردند.

وی افزوده است که جناح دولت به تضرع و التماس به صلح توصیه می کنند و تأکید می کنند که خلاف و مغایر صلح چیزی نگویید، اما دشمن جری‌تر و جسورتر از پیش، به کشتار همیشگی خود ادامه می دهد و برای این که آسان‌تر به اهداف شوم خود برسد، غیر نظامیان و گروه های خاص قومی و مذهبی و علمای دین را مورد حمله قرار می دهند.

«عبدالحفیظ منصور» عضو هیأت مذاکره کننده دولت اما رئیس جمهور غنی و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق را مقصر وضعیت کنونی می داند.

منصور می‌ گوید که اشتباهات، محمداشرف غنی رییس جمهور فعلی و حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور،‌ افغانستان را به پرتگاه سقوط نزدیک کرده است.

این عضو هیات مذاکره کننده دولت ابراز امیدواری کرد که دولت وضعیت را درک کند و در تصمیم گیری‌ها مردم را شریک کند، در غیر اینصورت مانند گذشته کسی بیم بمباران ناتو را ندارند و درهر استانی پرچم جداگانه بلند خواهند کرد.

هم اکنون جنگ در 10 ولایت کشور بشدت ادامه دارد و امروز شنبه گزارش های ضد و نقیض از سقوط ولسوالی «ده یک» در ولایت غزنی بدست طالبان نیز گزارش شده است.

  پربازدید ترین