• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حسینی مزاری: مسأله افغانستان و مهاجرین در اولویت برنامه های دولت بعدی ایران قرار بگیرد

حسینی مزاری: مسأله افغانستان و مهاجرین در اولویت برنامه های دولت بعدی ایران قرار بگیرد

 رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در یک نشست خبری در تهران، با تأکید بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خواستار حضور پرشکوه و گسترده مردم ایران در این انتخابات شد، زیرا موفقیت این انتخابات بر وضعیت منطقه و دنیا تأثیرگذار خواهد بود. حسینی مزاری خواستار در اولویت قرار گرفتن مسأله افغانستان در سیاست خارجی دولت آینده ایران و همچنین توجه نامزدان ریاست جمهوری این کشور و پیروز این انتخابات به رفع مشکلات و موانع زندگی مهاجرین افغانستانی در ایران شد.

در گرماگرم مناظره‌ها و کارزارهای تبلیغاتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان صبح امروز چهارشنبه(19 جوزا) در نشستی با خبرنگاران داخلی و بین‌المللی در تهران، درباره اهمیت انتخابات ریاست جمهور ایران برای دو کشور و همچنین ضرورت توجه نامزدان این انتخابات به مسأله افغانستان و وضعیت مهاجرین در ایران صحبت کرد. کارشناس دیگر این نشست، داوود عیوض‌لو، پژوهشگر ارشد رصدخانه مهاجرت ایران بود.

رییس مرکز تبیان در مورد اهمیت انتخابات ریاست جهوری ایران خاطرنشان کرد که در مورد اهمیت این انتخابات همین بس که مخالفان این انقلاب و دشمنان این نظام از طرق مختلف در جهت تخریب این انتخابات برآمدند؛ اگرچه در گذشته هم تخریب‌هایی در این قسمت وجود داشته، اما در این دوره شاهد تخریب‌های بی‌شرمانه و بی‌پرده هستیم.

وی در مورد دلیل تخریب انتخابات پیش‌رو در ایران هم گفت که اگر این انتخابات با حضور پرشکوه و گسترده مردم ایران برگزار شود، باعث استحکام و اقتدار بیش از پیش نظام اسلامی می‌گردد، ایران به عنوان الگو در منطقه و دنیا مطرح می‌شود و همچنین، برگزاری پرشکوه این انتخابات، کارایی اسلام و نظام اسلامی را نشان می‌دهد.

بر این اساس، حسینی مزاری تأکید کرد ه که یک چنین انتخاباتی هم به نفع مردم ایران است، و هم به نفع مردم منطقه و حتی دنیای آزادی‌خواه در جهان، چون در صورت برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری در ایران، نظام پرقدرت برآمده از دل این انتخابات، قطعا در منطقه و دنیا تأثیرگذار خواهد بود، به ویژه این‌که ایران به عنوان یک عقبه بسیار جدی حمایتی کشورهای اسلامی و مردم مستعضف و مبارز دنیا مطرح است. به همین لحاظ برگزاری انتخابات پرشکوه در ایران، به نفع مردم، دولت و نظام افغانستان نیز خواهد بود.

این فعال سیاسی فرهنگی در ادامه سخنان خود سه درخواست مهم را مطرح کرد؛ ابتدا از مردم ایران خواست که در این انتخابات پرشورتر از همیشه بروز و ظهور داشته باشند، دوم انتظار داریم افغانستان با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی دارد، در اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته باشد و سوم، موانع در مسیر زندگی مهاجرین افغانستانی در ایران برداشته شود.

وی در مورد مهاجرین خاطرنشان کرد: بیش از 40 سال است که مهاجرین افغانستانی در ایران حضور دارند. اگرچه ما از دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی و مردم ایران تشکر می‌کنیم که تاکنون در عرصه مهاجرین کار کرده، زحمت کشیده و بیشترین امکانات و زمینه‌ها را برای زندگی مهاجرین و بهره‌برداری آن‌ها از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها فراهم کردند، اما متأسفانه این مهاجرین همچنان از برخی از موهبت‌ها و نعمات در ایران برخوردار نیستند. متأسفانه از ظرفیت بسیار بالا و تأثرگذار مهاجرین افغانستانی در ایران، آن گونه که بایستی به نفع نظام اسلامی، مردم افغانستان، مهاجرین و همچنین امت اسلامی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، توجه نشده است.

حسینی مزاری در ادامه به برخی از مشکلات مهاجرین در ایران از جمله موانعی در بحث اقامت مهاجرین، فرزندان مهاجر متولد شده در ایران، عرصه آموزش، مسائل اقتصادی و بانکی، بهداشت و درمان، مسائل اداری و... اشاره کرد و گفت: اگرچه حل این مشکلات از طرف نظام و دولت جمهوری اسلامی شاید کارهای کوچکی باشد، اما برای مهاجرین مشکلات بزرگی است.

وی در مورد علل و عوامل مشکلات مهاجرین در ایران نیز دلایل زیر را برشمرد: اول، در برخی عرصه‌ها و حوزه‌ها قانونی وجود ندارد؛ دو، کهنه بودن قوانین؛ سوم، عمل نکردن به قانون؛ و چهارم، بد عمل کردن برخی مدیران نهادهای مختلف و زیربط به مهاجرین در جمهوری اسلامی که باعث می‌شود این مشکلات وجود داشته باشد.

رییس مرکز تبیان ابراز امیدواری کرد که کاندیداهای ریاست جمهوری ایران به خصوص فردی که در این انتخابات برنده می‌شود، نسبت به رفع این معضلات و مشکلات مهاجرین توجه کند.

وی خاطرنشان کرد ه متأسفانه فعلا برخی مشکلات موجود در عرصه مهاجرین باعث دلخوری گسترده مهاجرین شده و اگر امروز وارد اجتماعات مهاجر شوید و یک بررسی سرانگشتی کنید، می‌بینید که این دلخوری‌ها گسترده و نگران‌کننده است.

رییس مرکز تبیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد صلح افغانستان نیز گفت: صلحی که فعلا در افغانستان مطرح است، صلح کاذب بوده و صلح واقعی نیست، بلکه عنوانی است که از طرف امریکایی‌ها برای رسیدن به مطامع و اهدف‌شان روی دست گرفته شده، امریکایی‌ها به دنبال صلح افغانستان نیستند.

وی از کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران خواست که ورود جدی به مسأله صلح افغانستان داشته باشند، و اگر تنها منافع خودشان را هم مد نظر بگیرند، می توانند در این قسمت کار کنند. جمهوری اسلامی ایران از ابزارهای مشروع و معقول اسلامی و بین‌المللی بهره ببرد و در عرصه برقراری صلح با دولت و مردم افغانستان همکاری کند.

حسینی مزاری شکست امریکایی‌ها در افغانستان ار نپذیرفت و گفت که امریکایی‌ها عرصه افغانستان را رها کردنی نیستند و قطعا به نحوی حضورشان را حفظ خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار یونیوز لبنان در مورد طالبان خاطرنشان کرد: این که طالبان باز بر اوضاع افغانستان مسلط شود، امکان پذیر نیست. البته طالبان ممکن است برای مدتی بعضی شهرها و ولایات و حتی کابل را هم تصرف کند، اما این که بتواند یک حاکمیت باثبات و پایدار در افغانستان به وجود بیاورد، محال است، چون مردم افغانستان تحت هیچ شرایطی حکومت و امارت طالبانی را نمی‌خواهند، بنابراین بهترین راه برای طالبان و طرف‌های درگیر در افغانستان، گفتگو و تفاهم است.

  پربازدید ترین