• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کشتار هزاره ها؛ تلاشی برای جنگ فرقه ای و قومی

کشتار هزاره ها؛ تلاشی برای جنگ فرقه ای و قومی

دو روز پیش شماری افراد مسلح به پایگاه موسسه ماین روبی هلوترست در بغلان رفته و 10 کارمند این موسسه را کشتند و 16 تن دیگر را زخمی کردند. ظاهراً داعش- شاخه خراسان مسئولیت آن را به دوش گرفته است.

جیزم کوان رییس اجرایی موسسه هلوترست ضمن قتل عمد خواندن رویداد بغلان، گفته که گروهی از مردان مسلح به اردوگاه ما آمدند و «افراد هزاره را جدا کرده و به قتل رساندند. ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم».
یکی از نجات یافتگان نیز در کلیپی که از سوی پولیس بغلان منتشر شده، می‌گوید که افراد مسلح ناشناس از آن‌ها پرسیده‌اند که در میان شما هزاره هم وجود دارد یا خیر.

این نخستین بار نیست که نام هزاره و کشتار در کنار هم قرار می‌گیرد، در چند هفته اخیر بارها مردم هزاره در غرب شهر کابل، راه‌های مواصلاتی و نهادهای آموزشی هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

دو مسلئه در این جا مهم است، نخست این که گروه داعش یک سازمان تروریستی مجهول‌الهویت است که به اهل سنت منسوب می‌شود و دوم این که جامعه هزاره علاوه بر قومیت متفاوت، مذهب جعفری دارند و به نظر می‌رسد که برای شعله ور کردن جنگ فرقه‌ای و قومی هدف آسان و دم دست هستند.

این که کشتار هزاره‌ها کار کی است، معلوم نیست ولی این که چرا کشته می‌شوند به روشنی آفتاب است. گروه داعش در افغانستان یک شبکه مرموز و احتمالاً موهوم استخباراتی است که برای اهدافی این چنینی به کار می‌رود، زیرا از زمانی که این گروه در افغانستان اعلام موجودیت کرد، با استقبال مردم مواجه نشد.

کشتار هزاره‌ها در هر جایی و سپس داعش مسئولیت آنر ا به دوش گرفتن، خبر از برنامه‌های شیطانی سازمان‌های استخباراتی مرموز برای ایجاد جنگ فرقه‌ای و مذهبی و قومی در افغانستان می‌دهد؛ زیرا اگر هزاره‌های حوصله خود را از کف بدهند، بدون شک بر اهل سنت حمله متقابل می‌کنند چون در اذهان اهل تشیع طوری تزریق می‌شود که داعش یعنی اهل سنت در حالی که گروه داعش نه از اهل سنت است و نه رحمی بر اهل سنت دارد. این چنین سازمان‌ها و حملات فقط و فقط خبر از یک نقشه شیطانی می‌دهد که همدلی و همگرایی قومی و مذهبی مردم افغانستان را نشانه گرفته و در پی ایجاد جنگی خونین برای دهه‌ها در این کشور است.

اهل سنت و اهل تشیع در افغانستان از صدها سال به این سور در آرامش و صلح و صفا و دوستی زندگی کرده‌اند و در مرده و زنده همدیگر شریک بوده‌اند. با آن که افغانستان یک کشور جنگ زده است، اما نظیر همزیستی مسالمت آمیز پیروان شیعه و سنی افغانستان را در هیچ کشور جهان مشاهده نمی توان کرد.

افغانستان کشوری است که مسجد اهل سنت و اهل تشیع در کنار هم اعمار می‌شود و هردو فرقه مذهبی در کنار هم عبادت می‌کنند، ولی اخیراً داعشی موهوم ایجاد شده تا این همسایگی و همدلی از مبدل به نفرت و کینه و عداوت مذهبی بسیازد.

اما با تمام این مسایل، مردم افغانستان نشان داده‌اند که هر قدر زیر آسیاب سختی و مشکلات قرار بگیرند، در این یک زمینه برادر وار زندگی می‌کنند و هرگز سازمان های مرموز استخباراتی موفق به ایجاد جنگ فرقه‌ای میان پیروان مذاهب جعفری و حنفی نخواهند شد.

  پربازدید ترین