• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومینوی سقوط ولسوالی ها

در دومینوی سقوط ولسوالی ها به دست طالبان این بار نوبت به ولسوالی سوزمه قلعه ولایت سرپل رسید.

‏رئیس جمهور غنی سخن از بر خورد قانونی با کسانی که به نام بزرگ قوم که در سقوط پوسته ها دست داشته باشند می گوید در حالی که در تامین امنیت مردم و تجهیز و پشتیبانی نیروهای خط مقدم نبرد ناتوان است. در چند روز گذشته ده ولسوالی در سراسر نقاط کشور سقوط کرده است و در آخرین آنها دو ولسوالی اشکمش تخار و سوزمه قلعه سرپل نیز به خاک امارات اسلامی اضافه گردید.

ولسوالی سوزمه قلعه ولایت سرپل شاهراه ارتباطی مرکز ولایت به سایر ولسوالی ها و دارای یک موقعیت استراتژیک می باشد که اگر توجه جدی از سوی دولت غنی به این ولسوالی نشود قطع به یقین ولایت سرپل نیز به همین زودی سقوط خواهد کرد.

ولایت سرپل نقطه وصل ولایت های مهم شمالی مانند بلخ فاریاب جوزجان و غور است و مناطق کوهستانی آن از قدیم الایام مأمن طالبان بوده و هست که با بی توجهی حکومت روز به روز بر وخاومت اوضاع و قدرت گرفتن طالبان افزوده شد. اکنون نیز با تسلط کامل طالبان بر ولسوالی سوزمه قلعه، سقوط سرپل و ولایت‌های شمال دور از ذهن نخواهد بود.

مردم نیز در میان دوگانه سیاست و حفظ جمهوریت و حفظ جان و مال گزینه دوم را ترجیح خواهند داد و جمهوریت را به لقاء آن خواهند بخشید و دست از حمایت حکومتی که مردم را سپر حفظ قدرت خود می کند، خواهد کشید.

دولت و طالبان پروسه صلح را رها کرده و به تنها گزینه جنگ اعتقاد دارد هر چند که دولت در ادعا خواهان صلح است اما طالبان در زبان نیز بر جنگ اصرار دارند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در گفتگو با فارن پالیسی در مورد مهلت خروج و مذاکرات بین الافغانی گفت: "نیروهای خارجی متعهد شدند که افغانستان را تا اول ماه می ترک کنند، اما آنها هنوز در این کشور حضور دارند. مذاکرات بین طالبان و دولت باید 15 روز پس از امضای توافق نامه دوحه در 29 فبروی 2020 آغاز می شد که این اتفاق نیفتاد. پس چگونه می توانیم جلوی جنگ را بگیریم؟ هیچ اعتمادی وجود ندارد که بتواند جایگزینی برای جنگ باشد.

آنچه که از حوادث به وجود آمده می توان استنباط کرد این است که جنگ اجتناب ناپذیر است و افغانستان آبستن حوادث خطرناکی می باشد.

علیرضا عبداللهی سیستانی

  پربازدید ترین