• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراض کابل به بازداشت شهروندان کشورمان در ایران

اعتراض کابل به بازداشت شهروندان کشورمان در ایران

شاهدان عینی که در سفارت افغانستان در تهران حضور دارند مدعی اجرای طرح افغان بگیر در جلوی سفارت افغانستان در روز گذشته شدند.

حضور بیش از سه میلیون مهاجرافغانستانی در ایران و کثرت امور اداری این افراد باعث ازدحام در سفارت افغانستان و خیابان منتهی به آن همواره می شود. سفارت افغانستان در تهران در خیابان پاکستان قرار دارد و ساختمان کنونی این اداره اصلا جوابگوی این حجم از مراجعین نیست و بسیاری از مراجعین در خیابان تجمع می کنند که باعث مشکلات در رفت و آمد این خیابان شده است.

روز یکشنبه (23 جوزا)، بنابر ادعای شاهدان عینی ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در قالب طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز به این محل رفته و شروع به جمع آوری اتباع افغانستانی کردند که اکثر این افراد مدارک اقامتی شان را برای امور اداری تحویل سفارت داده بودند.

شاهدان عینی می گویند مامورین نیروی انتظامی با زور و خشونت اتباع افغانستانی را سواراتوبوس می کردند و در برخی از موارد درگیری هایی هم بین آنها و مراجعین بوجود آمد و حتی برخی از دیپلمات های سفارت افغانستان در حمایت از مهاجرین مورد بی احترامی قرار گرفتند.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز از بازداشت تعدادی از اتباع کشور توسط پولیس ایران، از نزدیکی سفارت افغانستان در تهران خبر داده است.

وزارت خارجه کشورمان روز (دوشنبه، 24 جوزا) در اعلامیه‌ای گفت که از طریق سفارت ایران در کابل و سفارت افغانستان در تهران نگرانی جانب افغانستان را در پیوند به این رویداد با نهادهای ذیربط ایران در میان گذاشته است.

وزارت خارجه گفته که جانب ایران تعهد سپرده تا موضوع را بصورت همه‌جانبه بررسی کند.

وزارت امور خارجه گفته که موضوع را از مجاری دیپلوماتیک دنبال می‌نماید و از انکشافات بعدی در زمینه اطلاع‌رسانی خواهد نمود.

مقام‌های ایرانی تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

  پربازدید ترین