• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامه سرگشاده 680 شخصیت جهانی به بایدن علیه رژیم صهیونیستی

 نامه سرگشاده 680 شخصیت جهانی به بایدن علیه رژیم صهیونیستی

 حدود هفتصد شخصیت جهانی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور آمریکا ضمن درخواست تغییر سیاست‌های این کشور در قبال تل‌آویو، از سران آمریکا خواستند، به سرکوب‌های سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان پایان دهد.

 680 شخصیت و سازمان جهانی معروف در  75 کشور جهان در نامه‌ای سرگشاده به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از سران آمریکا خواستند که برای کمک به پایان دادن هیمنه و سرکوب سیستماتیک تل‌آویو علیه مردم فلسطین و حمایت از حقوق انسانی اولیه آن‌ها اقدام کنند.

 این نامه را که شبکه «الجزیره»، روز (پنجشنبه 27 جوزا)، به نقل از پایگاه فرانسوی «Mediapart» منتشر کرده، اعضای ائتلاف جهانی جامعه مدنی، بازرگانان سرشناس، هنرمندان، رهبران دینی و سیاسی دارنده جایزه نوبل امضاء کرده‌اند.

طبق این گزارش، افراد یادشده از سران آمریکا خواسته‌اند برای کمک به پایان دادن همینه و سرکوب سیستماتیک تل‌آویو علیه مردم فلسطین اقدام کنند و تأکید کرده‌اند، چنانچه سیاست‌های آمریکا در حالت کنونی خود بدون مراعات عدالت و بازخواست باقی بماند، صلح دائم و عادلانه برای مردم دور از دسترس خواهد بود.

در این پیام خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است: «دولت شما متعهد سیاست خارجی‌ای است که حول محور دفاع از دموکراسی و محافظت از حقوق بشر بچرخد. شما اخیرا گفتید که بر این باورید فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حق دارند در امنیت زندگی کنند از تدابیر برابر برای آزادی، شکوفایی و عدالت برخوردار باشند» اما شکاف میان این اظهارات و زندگی روزانه فلسطینی‌ها بسیار عمیق است.

بر اساس این گزارش، در این پیام به اقدامات پلیس رژیم صهیونیستی اشاره و خاطر نشان شده است که نیروهای پلیس تل‌آویو به‌رغم اعلام رسمی ‌آتش‌بس با انجام اقداماتی مانند اخراج خودسرانه، اقدمات خشونت‌آمیز علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و نمازگزاران در مسجد الاقصی با فلسطینیان با خشونت رفتار می‌کنند.

در این نامه همچنین تأکید شده است که این سیاست‌ها بافت اجتماعی را در فلسطین اشغالی تضعیف می‌کند و از حرکت به سوی آینده‌ای دموکراتیک و مبتی بر عدالت و صلح جلوگیری می‌نماید چنانکه این اقدامات اخیرا منجر به خروج 72  هزار شهروند فلسطینی از نوار غزه شد؛ افرادی که به مدت چهارده سال تحت محاصره قرار داشتند.

این 680 شخصیت و سازمان معروف جهانی در این نامه آمریکا را ملزم به از بین بردن عوامل مروبوط به این اقدامات یادشده دانسته‌اند؛ اقدامات خشونت‌آمیزی که دولت‌های آمریکا در سال‌های متمادی آن را نادیده گرفته‌ است.

این افراد همچنین از واشنگتن خواسته‌اند که برای پایان دادن به تبعیض‌ و سرکوب سیستماتیک و تضمین بازخواست مقامات تل‌آویو، فشارهای دیپلماتیک را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کند.

در بخش پایانی این نامه آمده است که اجرای قاطعانه یک سیاست خارجی که حول محور حقوق بشر می‌چرخد، تنها راه فهماندن این مسئله به سران تل‌آویو است که نقض حقوق بین‌الملل بی‌پاسخ نخواهد ماند که این یعنی اکنون زمان آن رسیده معیار جدیدی برای سیاست‌های آمریکا تعیین شود که عدالت را تضمین کند و راه را برای دست‌یابی به صلح دائم هموار سازد.

امضاءکنندگان
بر اساس این گزارش، در میان اشخاصی که این نامه را امضاء کرده‌اند، نام این افراد سرشناس به چشم می‌خورد: «ماری رابینسون» رئیس‌جمهور سابق ایرلند که منصب کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را از سال 1997 تا 2007 برعهده داشته است، «الاخضر  الابراهیمی» وزیر خارجه اسبق کشور الجزایر که او نیز از سال‌ 2012 تا 2014 به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه منصوب شده بود. «توکل کرمان» فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل در سال 2011، «ژان ماری گوهنو» دیپلمات فرانسوی متخصص در امور دفاع و روابط بین‌الملل، «آبراهام بورگ» سیاستمدار فرانسوی-اسرائیلی، «مروان المعشر» وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سابق اردن، «کومی نایدو» مدیر عامل بین‌المللی سابق سازمان بین‌المللی صلح سبز و دبیرکل سابق سازمان عفو بین‌الملل.

الجزیره ادامه داد، «نوآم چامسگی» زبانشناس و اندیشمند آمریکایی، «دانیل لِوی» رئیس سازمان طرح اسرائیلی خاورمیانه، «پیتر گابریل» خواننده و آهنگساز انگلیسی، «رونی براومن» رئیس سابق سازمان پزشکان بدون مرز، دکتر«سیلا الورسی» بنیانگذار گروه تحقیقات آکسفورد «Peace Direct Business Plan for Peace» که سه بار نیز به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل انتخاب شده است و... از جمله این شخصیت‌ها هستند.

  پربازدید ترین