• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تسلیم دهی ولسوالی ها به طالبان واقعا خجالت است؛ به غنی و عبدالله مدال «خجالت» داده شود

تسلیم دهی ولسوالی ها به طالبان واقعا خجالت است؛ به غنی و عبدالله مدال «خجالت» داده شود

نماینده ولایت فراه در مجلس نمایندگان با اشاره به سقوط پی هم ولسوالی‌ها به دست طالبان می‌گوید که این روند بیشتر به شکل عمدی از سوی مسوولان نهادهای امنیتی صورت می‌گیرد. بر بنیاد گفته‌های بلقیس روشن؛ دستیابی طالبان به ولسوالی‌ها «سقوط» نبوده بلکه «واگذاری» می‌باشد که از سوی حکومت افغانستان عمداٌ صورت می‌گیرد.

بلقیس روشن در نشست عمومی روز دوشنبه (31 جوزا) مجلس، پیشنهاد کرد که به دلیل سقوط پی هم ولسوالی‌ها باید مدال «خجالت» ضرب شود.

او اضافه کرد که این مدال‌ها در نوبت اول به گردن غنی و عبدالله انداخته شود و در دور بعدی به «چوچه‌های» آنان تفویض شود.

بر بنیاد گفته‌های روشن؛ دستیابی طالبان به ولسوالی‌ها «سقوط» نبوده بلکه «واگذاری» می‌باشد که از سوی حکومت افغانستان عمداٌ صورت می‌گیرد.

او در بخش دیگر سخنان خود در نشست امروز به تعیین بسم الله محمدی به عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی و عبدالستار میرزکوال به عنوان سرپرست وزارت داخله اشاره کرد و این چهره‌ها را «ناکام» و «آلوده به فساد» خواند.

روشن تاکید کرد که چهره‌های ناکام و مفسد به هیچ عنوان نمی‌توانند در تامین امنیت کشور موثر باشند، بلکه این چهره‌ها همچنان به دزدی‌های قبلی خود ادامه خواهند داد.

او از بسم‌الله محمدی به عنوان «جنرال پشقل» یاد کرد و گفت که سرپرست کنونی وزارت دفاع ملی در دور قبلی وزارت خود میلیون‌ها افغانی را تحت عنوان کود حیوانی برای درختان وزارت دفاع اختلاس کرده بود و از همین سبب به این نام مسمی شده است.

او همچنین با اشاره به ولایت‌های قندز، هلمند و فراه که میرزکوال قبلاً در آن‌ها به عنوان والی ایفای وظیفه کرده بود، گفت که سرپرست وزارت امور داخله قبل از این ولایت‌های یاد شده را به علت سوء مدیریت تباه ساخته بود و اکنون در وزارت داخله نیز ناکام عمل خواهد کرد.

با این وجود شماری از نمایندگان مجلس، با استقبال از گماشته شدن بسم الله محمدی به عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی، ابراز امیدواری کردند که این جنرال با تجربه نظامی در تغییر وضعیت جنگ موثر واقع شود.

محمد رحیم علی یار نماینده بامیان در نشست امروز مجلس گفت: "با گماشته شدن بسم الله محمدی این امیدواری دوباره ایجاد شده است که وضعیت جنگ تغییر خواهد کرد. این جنرال با تجربه نظامی باید قانون ذاتی افسران را لغو کرده و در برگرداندن جنرالان با تجربه تلاش کند".

ضیاء آریایی نژاد نماینده سمنگان نیز گفت: "اکنون با تعیین شدن فرد مسلکی در رأس وزارت دفاع ملی، باید رئیس‌جمهوری او را به کار بماند و از برگزاری جلسات مضحک خودداری کند".

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز قبل بر اساس احکام جداگانه رئیس جمهوری، سترجنرال بسم الله محمدی به حیث سرپرست وزارت دفاع ملی و جنرال عبدالستار میرزکوال به حیث سرپرست وزارت امور داخله تعیین شدند.

قبل از این اسدالله خالد به عنوان وزیر دفاع ملی و حیات الله حیات به عنوان سرپرست وزارت امور داخله ایفای وظیفه می‌کردند.

  پربازدید ترین