• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معین وزارت داخله: با بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر، تحریم های شدیدی بر آنان وضع شود

 معین وزارت داخله: با بستن دفتر سیاسی طالبان در قطر، تحریم های شدیدی بر آنان وضع شود

 معین پالیسی و استراتژی وزارت امور داخله می گوید که طالبان در دو سال گذشته تحت عنوان روند صلح، امتیاز گرفت و اکنون جامعه جهانی باید با بستن دفتر این گروه در قطر، تحریم های شدیدی علیه آنان وضع کند.

صدیق صدیقی معین پالیسی و استراتژی وزارت امور داخله امروز (سه شنبه) در توییترش نوشته که تلاش های اخیر نیروهای امنیتی کشور، در عقب زدن حمله های تروریستی طالبان قابل ستایش است.

او نوشته است «این گروه جاهل در چند ولسوالی با شکست روبرو گردیده است. در دوسال گذشته، زیر نام پروسه صلح، طالبان امتیاز گرفت، حالا جامعه جهانی به شمول بستن دفتر قطر طالبان، تعزیرات شدیدی را بالای این گروه وضع کند.»

این اظهارات معین وزارت امور داخله در حالی مطرح می شود که در یک ماه اخیر درگیری های شدیدی بین نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان در بسیاری از نقاط کشور، صورت گرفته است.

در حدود یک ماه اخیر، حدود سی ولسوالی توسط طالبان در نقاط مختلف کشور، تصرف شده است که در برخی از این ولسوالی ها در روزهای اخیر از کنترول طالبان خارج شده است.

همزمان با این درگیری ها، تعدادی از اعضای هیات مذاکره کننده دولت افغانستان در قطر حضور دارند و هفته گذشته نیز با اعضای هیات مذاکره کننده طالبان دیدار کردند.

دفتر سیاسی طالبان در قطر در بیست و هشتم جوزای سال 1392 افتتاح شد. بعد از افتتاح این دفتر، برخی از اعضای بلندپایه طالبان به منظور رایزنی و گفتگوهای سیاسی، دیدارهایی از کشورهای مختلف داشتند.

با انتخاب زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان، در ماه میزان 1397، بعد دیدار او با نمایندگان طالبان، گفتگوهای امریکا با این گروه بر سر خروج نظامیان خارجی از افغانستان شتاب بیشتری گرفت.

با ادامه گفتگوها، دفتر طالبان در قطر، ملاعبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان که از زندان پاکستان رها شده بود با رفع تحریم های وضع شده بر او به دفتر قطر رفت. او به قطر رفت و انتخابش به عنوان رئیس دفتر قطر، به مذاکرات، قدرت بیشتر داد.

نمایندگان طالبان و امریکا در قطر 12 دور پشت درهای بسته مذاکرات نفس‌گیری را انجام دادند. گفتگوهای که در نهایت به امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان انجامید. اما برخلاف مفاد ای توافقنامه، خشونت ها در افغانستان هرگز کاهش نیافت.

  پربازدید ترین