• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شیوع «قارچ سیاه» در بیماران کرونایی در افغانستان

شیوع «قارچ سیاه» در بیماران کرونایی در افغانستان

 وحید مجروح، سرپرست‌وزیر وزارت صحت عامه در صفحه‌ فیسبوکش از شیوع بیماری قارچ سیاه در میان بیمارانی‌که به ویروس کرونا دچار شده‌اند، خبر می‌دهد.

وی در این نوشته‌ فیسبوکی هشدار می‌دهد که در هفته‌های پیش رو کرونا همچنان از مردم قربانی خواهد گرفت مگر اینکه مسوولیت‌پذیر باشیم و به پروتکل‌های بهداشتی توجه بیشتر داشته‌باشیم.

او نوشته است «جلوی کرونا با اکسیجن گرفته نمی‌شود، حتی اگر به درب هر خانه هم یک دستگاه تولید اکسیجن نصب شود، کرونا را می‌شود با پوشیدن ماسک، دوری از تجمعات مخصوصاً زیر سقف و در فضاهای بسته، شستن مکرر دست ها در طول روز و دوری از افرادی که اعراض و علایم وصفی ابتلا به کرونا را دارند و نهایتاً تطبیق واکسین، می‌شود وقایه کرد.»

پزشکان در شفاخانه افغان-جاپان می‌گویند که  بیماری قارچ سیاه نام دارد که به تازگی یک جوان به آن گرفتار شده‌است، یک بیماری کشنده است.

به‌گفتۀ پزشکان ورم در بینی و چشم و از دست دادن بینایی چشم‌ها، از نشانه‌های برجسته بیماری قارچ سیاه است.

قارچ سیاه چیست؟
مرکز کنترول و پیشگیری از بیماری های عفونی امریکا می‌گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها و یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد.

عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نام‌گذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

دامنه خطر چقدر است؟
عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترول و پیشگیری بیماری های عفونی امریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را 54 درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است.

پزشکان باید بافت‌های مرده ناشی از عفونت را به سرعت از بدن بیمار جدا کنند. در برخی موارد لازم است بخشی از صورت بیمار برداشته شود تا قارچ به مغز نفوذ نکند. گاه عفونت در حدی پیش‌روی می‌کند که پزشکان ناچار می‌شوند، چشم‌های بیمار را تخلیه کنند.

  پربازدید ترین