• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حقوق بشر آمریکایی یعنی توحش و بربریت/ دولتی فاسدتر و ظالم تر از آمریکا وجود ندارد

 حقوق بشر آمریکایی یعنی توحش و بربریت/ دولتی فاسدتر و ظالم تر از آمریکا وجود ندارد

 در سومین کنفرانس بین‌المللی "حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه امام خامنه‌ای" سخنرانانی از کشورهای مختلف ضمن تشریح جنایات آمریکا در طول تاریخ شکل‌گیری آن، در رابطه با راهکار‌های تحقق تمدین نوین اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سومین کنفرانس بین‌المللی "حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه امام خامنه‌ای" به همت سازمان جوانان حقوق بشر با مشارکت معاونت بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای، روز شنبه 12 سرطان/ تیر در پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم برگزار شد.

در این کنفرانس که با حضور شخصیت‌های مطرح بین‌المللی همراه بود، سخنرانانی از کشورهای مختلف ضمن تشریح جنایت‌ها و ستم‌های آمریکا در طول تاریخ شکل‌گیری آن در خصوص راهکار‌های تحقق تمدین نوین اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی، معاون اول دادستان کل ایران، ادعای آمریکا در دفاع از حقوق بشر را بی‌اساس و شعاری دانست و گفت: دولتی وحشی‌تر، فاسدتر و ظالم‌تر از دولت آمریکا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بایستی چهره‌ی واقعی آمریکا برای مردم جهان آشکار شود، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که عده‌ای هنوز هم به دنبال تطهیر جنایات آمریکا هستند در حالی که تمامی فجایع عالم به صورت مستقیم یا غیرمستقیم زیر سر آمریکایی‌ها است. اگر آمریکا پشتوانه‌ی رژیم صهیونیستی و سعودی نبود به هیچ وجه جنایات عظیم در غزه و یمن اتفاق نمی‌افتاد.

موسوی ضمن ابراز تاسف از اینکه کشوری مثل آمریکا با این حجم از جنایت خود را مدافع حقوق بشر جا می‌زند گفت: اما بدون شک آینده از آن مسلمین است و آمریکایی‌ها تحقیر خواهند شد. امروز امت اسلامی از کشور آمریکا نفرت شدیدی دارند و قطعا سیلی‌های محکم‌تری در انتظار او خواهد بود.

امین انصاری، دبیر کل سازمان جوانان حقوق بشر ایران، پرداختن به جنایات آمریکا در شرایط کنونی را دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و عنوان کرد: ما شرعا و عقلا نمی‌توانیم در برابر سلطه‌ی ظالمانه‌ی آمریکا در جهان کوتاه بیاییم.

انصاری گفت: آمریکا در چند سال اخیر وضعیت بسیار استثنایی داشته است. شکست داعش، سرنگونی بزرگ‌ترین پهباد جهان که متعلق به آمریکا بود، موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد و ارسال کشتی‌های نفت جمهوری اسلامی به ونزوئلا، از جمله مواردی بود که انصاری در توضیح وضعیت استثنایی و شکننده‌‌ی آمریکا در چند سال اخیر به آنها اشاره کرد.

دبیر کل سازمان جوانان حقوق بشر ایران، شهادت سردار سلیمانی را موجب نمایان‌تر شدن وجهه‌ی تروریستی آمریکا در جهان دانست و بر این نکته تاکید کرد که افول آمریکا در جهان زمینه‌ی شکل‌گیری تمدن اسلامی موعود را فراهم خواهد کرد.

محسن پاک‌آئین به نمایندگی از دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای، طی سخنانی در این کنفرانس، نامگذاری هفته‌ی حقوق بشر آمریکایی را از سوی امام خامنه‌ای یک امر تبلیغاتی ندانست و گفت: این نامگذاری دارای هدفی راهبردیِ افشای موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکایی‌ها است که باید همواره صورت گیرد.

پاک‌آئین، ارتباط مستقیمی میان افشای حقوق بشر آمریکایی و افول آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: به همان میزان که لیبرال دموکراسی غربی که مبنای نظام سرمایه‌داری آمریکا می‌باشد تضعیف شود به همان اندازه شناخت اسلام و پایه‌های تمدن نوین اسلامی تقویت خواهد شد.

سیدصادق الشرفی، دبیر کمیته مردمی جوانان یمن، طی سخنانی به تعدادی از جرایم سنگین آمریکا در جهان اشاره کرد و گفت: آمریکا تاریخی طولانی در تکرام جرائم ضد بشری دارد. شاید بتوان گفت اولین جنایتی که به سبب آن آمریکا شروع به رشد کرد کشتار مردم بومی قاره‌ی آمریکا بود.

وی جنایات آمریکایی‌ها را در چهار مورد تقسیم‌بندی کرد و ابراز داشت: بمب‌اندازی در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، جنگ افغانستان و عراق از جمله جنایات مستقیم آمریکا هستند. حمایت از رژیم‌های متوحشی نظیر رژیم صهیونیستی و سعودی و خاندان پادشاهی بحرین جزو جنایات غیرمستقیم آمریکا به شما می‌رود. خرید و فروش سلاح برای جنایت‌کارانی چون مزدوران ضدیمنی و یا حمایت از شبه‌نظامیان داعش جزو جنایات دیگر آمریکا است.

الشرفی همچنین به جنایاتی که دولت آمریکا در داخل خود آن کشور بر علیه افراد و قومیت‌ها و اقلیت‌های نژادی و مذهبی انجام می‌دهد به عنوان حوزه‌ی چهارم جنایات آمریکا اشاره کرد.

دکتر سیدمجید تفرشی، معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاییه ایران، سخنران دیگر این کنفرانس بود که ضمن محکومیت سوءاستفاده ابزاری امریکا از قدرت در ترور و تحریم ملت‌ها، اظهار داشت: در مورد ترور دامنه حقوق بشر امریکایی محدود به مرزهای ایران نیست، نمونه افغانستان مثالی زنده است؛ جنایاتی که موجب ورود دیوان بین‌المللی کیفری برای انجام تحقیقات مقدماتی شده است.

تفرشی با اشاره به حکم دیوان لاهه در خصوص جرایم جنگی در افغانستان، یادآور شد: دادگاه لاهه در اسفند/ حوت 98 حکمی صادر می‌کند که درباره جرایم جنگی در افغانستان ازجمله کشتارهای آمریکا تحقیق شود. پمپئو اعلان می‌کند دادگاه مسئولیتی ندارد اما دادگاه به این امر تاکید می‌کند.

وی با بیان اینکه قدرت و زور برای انشا اراده‌ها کافی نیست و دنیا به سمت دفاع از حق خود می‌رود، افزود: ترامپ بیت‌المقدس را پایتخت انتخاب می‌کند و چیزی به‌عنوان خون‌بار ترین انتقال سفارت در تاریخ رخ می‌دهد و این‌ها لکه‌های ننگی است که شاید الان نتوان پیگیری کرد اما فراموش نمی‌شود.

تفرشی پس از بیان این وقایع، تصریح کرد: امروز 13 هزار نظامی امریکایی به دلیل هراس از برگزاری دادگاه کیفری بین‌المللی از افغانستان در حال فرار  هستند، اگرچه آمریکا عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و از بیم محاکمه نظامیان مرتکب جنایات جنگی کشورش در اقصی نقاط جهان به عضویت این دادگاه درنیامده و تن به تصویب معاهده رم نداده لیکن در مورد رسیدگی به جرایم نظامیان آمریکایی در افغانستان دادگاه صلاحیت خود را برای رسیدگی محرز دانسته است. فرایندی که عامل اصلی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

وی با استناد به آمارهای سازمان ملل متحد، بیان کرد: در جریان درگیری‌های نظامی افغانستان طی 18 سال گذشته بیش از 32 هزار غیرنظامی قتل عام شده‌اند؛ اینها نه جلوه بلکه ستون‌های شکل‌گیری حقوق بشر آمریکایی است.

تفرشی، پدیده‌ی تروریست‌شویی را نماد بارز نقض حقوق بشر از جانب آمریکا دانست و گفت: ما شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای به نام تروریست شویی در سازمان ملل هستیم، امروزه تروریست‌ها به‌جای محاکمه شدن، به‌عنوان گروه‌های مثبت بشری به دنیا معرفی می‌شوند. وی در پایان، نقد حقوق بشر آمریکایی را زمینه‌ساز حرکت به سمت صلح‌خواهی و برقراری صلح در جهان معرفی کرد.

دکتر اسماعیل دانش، استاد دانشگاه رابعه بلخی افغانستان، طی سخنانی در این کنفراس اظهار داشت: انسان در همه ادیان موجودی ارزشمند و دارای کرامت است.

وی افزود: از دیدگاه ادیان الهی همه انسان ها برای اینکه افرینش خدا هستند شریف هستند و دارای حقوقی هستند و هیچ کس نمی‌تواند این حقوق را سلب کند. این اصل در تمامی ادیان از جمله یهودیت، اسلام و مسیحیت یافت می‌شود.

دانش با اشاره به اینکه حقوق بشر اساسی‌ترین حقوقی است که همه‌ی ما به ‌صورت فطری و ذاتی از آن بهره‌مند هستیم، گفت: اعلامیه حقوق بشر ویژگی هایی دارد که می‌توان به جهان ‌شمولی، تبعیض ناپذیری، تفکیک ناپذیری و درهم تنیدگی آن اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ‌کسی را نمی‌توان از این حقوق محروم کرد، گفت: برای حمایت از حقوق بشر سندهایی تدوین شده است، اما ایالات متحده آمریکا که خود را پرچم‌دار حقوق بشر می‌داند یکی از بزرگ‌ترین ناقضان آن است.

استاد دانشگاه رابعه بلخی افغانستان به شکل‌دهی و حمایت از گروه داعش، حمایت از منافقین، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، حمایت از رژیم اسرائیل و عربستان، حمله به عراق، اشغال افغانستان، حمله به هواپیمای مسافربری ایران، حمله به لیبی و پاناما و کوبا و نیکاراگوئه، استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، حمایت از صدام، قتل‌عام سرخپوستان بومی، شکنجه‌ی زندانیان در ابوغریب و گوانتانامو، استفاده از ابزار تحریم، کودک‌آزاری، بهره‌کشی از اقشار مستضعف داخل آمریکا و نقض حقوق پناهندگان به عنوان گوشه‌ای از جنایات آمریکا در طول تاریخ شکل‌گیری آن اشاره کرد که در قالب حمایت از حقوق بشر انجام داده است.

وی در پایان حقوق بشر آمریکایی را مرادف با توحش و بربریت و قتل سیستماتیک دانست و گفت: حقوق بشر آمریکایی به معنای نابودی حقوق بشریت و تعهد آمریکا به کشتن انسان‌ها می‌باشد.

دکتر حسین اکبری، دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی، اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت توانست ماهیت آمریکا را در ماجرای حقوق بشر افشا کند.

اکبری نخبگان آمریکایی را بزرگ‌ترین منتقدان حقوق بشر آمریکا دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامی نبود آمریکا تمام کشورهای اسلامی را زیر سلطه خود قرار می‌داد و همچنین اگر تفکر مقاومت در منطقه شکل نمی‌گرفت امروز در هیچ جای دنیا مردم از جنایت‌های داعش در امان نبودند.

دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی اظهار داشت: بی توجهی به حقوق بشر، اندیشه سوسیالیستی، تحت فرمان صهیونیسم بودن، دنیا طلبی و قدرت، دین‌ستیزی، تقسیم جغرافیای جهان، حق وتو و غیره  اشتراک مهم بلوک غرب و شرق در بعد از جنگ جهانی دوم بوده است.
اکبری تاکید کرد: در دیدار اخیر بایدن و پوتین، رییس جمهور آمریکا بصورت تلویحی از پوتین برای از سرگیری جنگ سرد دوران بعد از جنگ جهانی دوم و تقسیم دنیا به دو بلوک غرب و شرق دعوت به عمل آورده است.

دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی  گفت: بین گفتمان انقلاب اسلامی و بلوک غرب و شرق هیچ اشتراکی وجود ندارد؛ مصادیق گفتمان انقلاب اسلامی دفاع از مظلوم و مبارزه با استکبار است.

به باور وی، آمریکا بیش از 3 هزار میلیارد دالر در افغانستان هزینه نظامی کرده است و از زمان اشغال این کشور تولید مواد مخدر 10 برابر رشد کرده است.

اکبری اظهار کرد: درگیری های اخیر افغانستان در روزهای گذشته و فعالیت‌های طالبان، تلاش آمریکا برای توجیه حضور 20 ساله در این کشور و القای حس ناامنی بعد از خروج سربازان این کشور از افغانستان است.

وی ابراز داشت: آمریکا مجبور به خروج از افغانستان شده است اما با توجه به اهمیت این کشور با ایجاد درگیری‌های اخیر می‌خواهد اثری از نفوذ خود برای اقدامات بعدی بر جا بگذارد.

دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: آمریکایی‌ها بصورت رسمی از عراق اخراج شدند و در افغانستان نیز مجبور به خروج شده‌اند و نسل جدید آمریکا از مسوولان خود سوال جدی دارند که نتیجه حضور آنها در کشورهای دیگر و هزینه‌های هنگفت چه بوده است؟

اسکات جان ویتکوویچ، استاد سابق دانشگاه هاروارد آمریکا، با بیان اینکه سازوکارهای بین‌المللی تاکنون نتوانسته موازین حقوق بشری را به درستی اجرا و با ناقضان حقوق بشر برخورد کنند، گفت: این سازمان‌ها حتی در بسیاری از موارد مانند مساله فلسطین همواره پشتیبان جنایت‌های مستکبران بوده‌اند.

وی از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد که به افرادی که مورد ظلم آمریکا واقع شده‌اند پناهندگی سیاسی بدهد و امنیت آنها را تامین کند تا با هدایت و افشاگری‌های آنها زمینه برای برملا شدن سیاست‌های شیطانی آمریکا بیش از گذشته سرعت گیرد.
ویتکوویچ در تشریح سابقه‌ی خود بیان کرد: من به دلیل پذیرفتن دین اسلام و محکوم کردن جنایت‌های جنگی آمریکا در عراق و افغانستان بیش از 7 سال در زندان‌های آمریکا مورد شکنجه واقع شدم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مظفری، رئیس کل دادگستری قم و سخنران پایانی این کنفرانس در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا جنایات خود را با ادعای حمایت از حقوق بشر انجام می‌دهد، گفت: هر جنایت‌کاری برای فریب افکار عمومی خود را مصلح معرفی می‌کند. آمریکا و حکم‌رانان غربی نیز با تصویب اعلامیه حقوق بشر، به دنبال آن بودند که از فشار افکار عمومی بکاهند و خود را مصلحان جهان جا بزنند.

مظفری با بیان اینکه مکتب لیبرال دموکراسی غربی برای قدرت اصالت ذاتی قائل است،‌ خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دموکراتیک غربی همچنان قدرت و زور است که امور را به پیش می‌برد. اصولا تفکر غرب بر مبنای زور و حیله است و اگر از عنوان حقوق بشری استفاده می‌کند نیز برای سرپوش گذاشتن بر جنایات بی‌شماری است که انجام می‌دهد.

گفتنی است؛ ششم تا دوازدهم سرطان/تیر از سوی امام خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته بازخوانی و افشار حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است.

تصاویر سومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه امام خامنه‌ای

  پربازدید ترین