• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرپرست وزارت مالیه برای دومین بار در جلسه استجوابیه مجلس حاضر نشد

 سرپرست وزارت مالیه برای دومین بار در جلسه استجوابیه مجلس حاضر نشد

 خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه برای دومین بار از حضور در جلسه استجوابیه‌ی مجلس نمایندگان خودداری کرد.

خالد پاینده؛ در نشست عمومی روز دوشنبه (14 سرطان) مجلس، برای پاسخ‌گویی در مورد حذف معینیت مالی از چوکات وزارت مالیه، اجراء نشدن دو هزار افغانی افرودی بر معاشات معلمین و مامورین پایین‌رتبه دولتی و همچنین وضاحت به ادعای قبلی‌اش فراخوانده شده بود.

پاینده؛ اما بار دیگر در این مجلس حاضر نشد و به جای خود معین گمرکات وزارت مالیه را فرستاد که این عمل با واکنش مجلس مواجه شد بطوری که نمایندگان پاسخ‌گویی معین گمرکات وزارت مالیه را نپذیرفته و تاکید بر تصمیم‌گیری جدی روی سرنوشت پاینده کردند.

شماری از اعضای مجلس خواستار معرفی سرپرست وزارت مالیه به سارنوالی شدند و شماری هم به بی‌اعتبار ساختن امضای او از سوی مجلس تاکید کردند.

ناهید فرید؛ نماینده هرات در نشست امروز مجلس گفت که هرچند پاینده به صورت فراقانونی در کُرسی وزارت مالیه تکیه زده‌است؛ اما او در برابر گفته‌های خود مسوول می‌باشد.

فرید به سخنان پیشین سرپرست وزارت مالیه در مورد گُم شدن روزانه 8 میلیون دالر از عوایید گمرکات و دست داشتن شماری از اعضای مجلس در این امر، اشاره کرد و گفت که پا پس کشیدن پاینده از اظهارات قبلی به هیج وجه پذیرفتنی نبوده و او باید به سارنوالی معرفی شود.

عبدالرووف انعامی؛ نماینده بدخشان نیز تاکید کرد که مجلس باید روی سرنوشت پاینده تصمیم جدی بگیرد و مصوبه‌ای در مورد بی‌اعتبار شدن امضای او را روی دست بگیرد.

جاوید ساپی؛ عضو کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس نیز گفت که پاینده خود را فراتر از قانون و مجلس پنداشته و حاضر به پاسخ‌گویی نمی‌باشد.

ساپی همچنین سرپرست وزارت مالیه را فرد آلوده به فساد خواند و گفت که او برای خدمت به مردم نه بل برای چور و چپاول دارایی عامه به افغانستان امده است.

بر بنیاد گفته‌های ساپی؛ در حال حاضر تمام گمرکات به قیمت 20 تا 30 هزار دالر از سوی پاینده به فروش رسیده است.

او همچنین مدعی شد که با قرارگرفتن پاینده در راس وزارت مالیه؛ افراد کارکن و با تجربه از کار برکنار و جای آنهه افراد مفسد تعیین شده‌اند.

عباس ابراهیم زاده؛ نماینده بلخ نیز گفت که در حال حاضر ریاست‌های تمام گمرکات سر قفلی شده و از سوی پاینده به فروش رسیده‌است.

او اضافه کرد که نمایندگان نیز از ترس متهم نشدن نمی‌توانند تا این قضیه را پی‌گیری کنند.

میرحیدر افضلی؛ عضو دیگر مجلس نیز گفت که پاینده برای دومین بار به مجلس بی حرمتی کرده و حاضر به پاسخ‌گویی نشده است.

او خواستار شد تا مجلس در نشست اینده خود تصمیم جدی روی سرنوشت سرپرست وزارت مالیه اتخاذ کند.

با این وجود میر رحمان رحمانی؛ رئیس مجلس گفت که دزدی و حیف‌ومیل 8 میلیون دالر روزانه یک موضوع ساده نیست و نمیتوان آن‌را نادیده گرفت.

رحمانی با بیان این که تمام افراد -وزیر و یا سرپرست وزیر- در برابر اظهارات خود مسوول است گفت که پاینده مکلف است تا در مورد اتهامات وارده وضاحت دهد و همچنین علت لغو معینیت مالی و اجرا نشدن دو هزار افغانی افزودی بر معاشات معلمین را واضح سازد.

او همچنین به کمیسیون امور مالی و بودجه مجلس هدایت داد تا سرپرست وزارت مالیه را در یکی از نشست‌های خود خواسته و از او وضاحت بخواهد.

این پیشنهاد رئیس مجلس اما از سوی نمایندگان رد گردید. رحمانی به دنبال آن گفت که اکنون به دلیل نبود نصاب نمیتوانیم تصمیم دیگری بگیریم و در یک نشست دیگر روی ان بحث صورت خواهد گرفت.

در همین حال بلقیس روشن؛ نماینده فراه اما گفت که سرپرست وزارت مالیه با حمایت برخی از نمایندگان در نشست‌های استجوابیه حاضر نمی‌شود.

او اضافه کرد که رئیس و برخی از اعضای مجلس نیز این بازی را شروع کرده‌اند و مردم را به تمسخر گرفته‌اند.

روشن واگذاری نتیجه جلسات به نشست‌های بعدی را بخشی از این ترفند خواند و افزود که هرچند یک هفته بیشتر زمان برای رفتن نمایندگان به تعطیلات تابستانی آنان وقت نمانده است؛ اما رئیس مجلس نتیجه‌گیری را برای هفته‌های بعدی واگذار می‌کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که خالد پاینده سرپرست وزارت مالیه در نشست استجوابیه ماه قبل مجلس مدعی شد که روزانه 8 میلیون دالر از عوایید گمرکات از سوی برخی افراد بلندپایه حکومتی و گماشتگان اعضای مجلس حیف و میل می‌شود.

او هرچند تعهد کرد که در یکی از نشست‌های مجلس نام این افراد را فاش می‌سازد؛ اما تاکنون دوباره از حضور در جلسه استجوابیه‌ای که روی آن برگزار شده، خودداری کرده‌است.

  پربازدید ترین