• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرمایه داران و کارفرماهای افغانستانی در ایران با تبدیل وضعیت و اخذ پروانه کار به نام خود کار کنند

سرمایه داران و کارفرماهای افغانستانی در ایران با تبدیل وضعیت و اخذ پروانه کار به نام خود کار کنند

 مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشکلات فعالین اقتصادی و کارفرمایان مهاجر افغانستانی در ایران، تأکید کرد طیف سرمایه‌دار و کارفرمای افغانستانی در ایران باید به سرعت شناسایی شده و از مابقی افرادی که مشغول کارگری ساده و دیگر مشاغل هستند، جدا شوند. این افراد باید خود را معرفی کنند و بعد از تبدیل وضعیت و اخذ پاسپورت، پروانه کار بگیرند، شامل اتحادیه‌ها شوند و به فعالیت شفاف و قانونی در حوزه‌های مختلف از جمله ثبت سرمایه و ملک به نام خود مثل ایرانی‌ها ادامه دهند.

دکتر محسن ابراهیمی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با آوا در تهران، پیرامون مشکلات و چالش‌های فعالین اقتصادی مهاجر در ایران تأکید کرد که باید به سرعت طیف سرمایه‌دار و کارفرمای افغانستانی شناسایی شده و از مابقی افرادی که مشغول کارگری ساده و دیگر مشاغل هستند، جدا شوند و در نتیجه، آن‌ها با همکاری اتحادیه‌ها در ایران، پروانه کار بگیرند.

وی بار دیگر خاطرنشان کرد که نیاز است اتباع افغانستانی که کارفرما محسوب می‌شوند، مجزا شده و به شکل دیگری به مشکلات آن‌ها رسیدگی بشود تا مشغول به کار شوند.

این در حالی است که بسیاری از کارفرمایان افغانستانی در ایران به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه اند، مشغول فعالیت‌های زیرزمینی و پنهانی اند، اما به گفته دکتر ابراهیمی، آن‌ها می‌توانند با قانونی ساختن اشتغال خود، از مزایای قانونی آن استفاده کنند: "یکی از مسایل مهمی که باعث شده این مشکلات به وجود بیاید، فعالیت‌های زیرزمینی و پنهان کارفرمایان افغانستانی است که اگر شفافیت در کار باشد و این افراد بتوانند به صورت مجاز کار کنند، اصولا می‌توانند از مزایای قانونی استفاده کنند. اتباع افغانستانی که بتوانند پروانه کار بگیرند، می‌توانند بیمه شوند و حتی از حقوق بازنشستگی استفاده کنند، زیرا مطابق قانون در این قسمت اتباع خارجی با اتباع ایرانی هیچ تفاوتی ندارند و فقط تنها تفاوتی که وجود دارد، این است که آن‌ها از بیمه بیکاری استفاده نمی‌کنند، وگرنه همان مزایایی که برای یک تبعه ایرانی وجود دارد، تبعه خارجی نیز می‌تواند از آن استفاده کند".

به گفته وی، اتباع خارجی که به نوعی کارفرما هستند، اگر خود را معرفی کنند، می‌توانند بعد از تبدیل وضعیت و اخذ پاسپورت، پروانه کار بگیرند و به فعالیت شفاف و قانونی در حوزه‌های مختلف ادامه دهند.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ایران در مورد چگونگی فعالیت‌های اصناف و بازاریان مهاجر به خصوص در مشهد گفت، در سفری که سال گذشته به ولایت خراسان رضوی داشته، با نمایندگان اتحادیه‌های اصناف افغانستانی مقیم این ولایت ملاقات کرده، مشکلات آن‌ها را شنیده و دستورات لازم را جهت پیگیری و حل این مشکلات به مراجع مربوط داده است.

اما به طور کل، به گفته وی، مشکل اصلی این است که این جمعیت پناهنده و مهاجر افغانستانی که سال‌ها است در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند و طی سال‌های گذشته توانستند به مهارت و سرمایه دست یابند، باید با افراد دیگر متمایز دیده شوند: "طبیعتا کسی که صاحب شغل و سرمایه است، دیگر نمی‌تواند خودش را به عنوان پناهنده مطرح کند، باید وی تبدیل وضعیت بشود و با گذرنامه مراجعه کند، پروانه کار بگیرد و شامل اتحادیه‌ها شود و مثل ایرانی‌ها سرمایه و ملک‌شان را به نام خود ثبت کنند".

دکتر ابراهیمی در ادامه تصریح کرد که اگر سرمایه‌داران و کارفرمایان پناهنده و مهاجر در ایران تغییر وضعیت ندهند و فعالیت‌های خود را تفکیک نکنند، ممکن است در درازمدت با مشکلات حقوقی و آسیب‌های اقتصادی بیشتری مواجه شوند؛ بنابر این لازمه‌اش این است که فعالیت آن‌ها شفاف شود، سرمایه، ملک و کسب و کارشان به نام خودشان ثبت گردد، در این صورت هیچ کسی در جمهوری اسلامی مخالف این افراد نخواهد بود.

به گفته وی، فعالیت زیرزمینی و کار کردن با حساب و به نام دیگران، به نوعی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ایران توضیح داد: "اتباع افغانستانی که در ایران خودشان کارفرما شدند و کسب و کار دارند، باید بنام خودشان ثبت کنند و یک شفافیت ایجاد شود، چرا که در آینده با توجه به بحث‌های مختلف در نظام اطلاعات و بانکی و مالیاتی، این کار در درازمدت به نتیجه نخواهد رسید، چون آن تبعه ایرانی که با حساب و پروانه او کار می‌کنند، دچار مشکل خواهد شد".

وی تأکید کرد که هرچه زودتر فعالیت کارفرمایان مهاجر شفاف و ثبت شود، مشکلات‌شان کمتر خواهد بود. اتباع افغانستانی که سرمایه‌گذار و یا صاحب کسب و کار هستند، باید مراجعه کنند و تبدیل وضعیت شوند تا از حقوق و مزایای لازم بهره‌مند گردند.

  پربازدید ترین