• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اتباع افغانستانی دارنده پاسپورت، تحصیل کردگان، فارغ التحصیلان پزشکی و زنان سرپرست خانواده می توانند پروانه کار بگیرند

اتباع افغانستانی دارنده پاسپورت، تحصیل کردگان، فارغ التحصیلان پزشکی و زنان سرپرست خانواده می توانند پروانه کار بگیرند

 مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که با هماهنگی‌های انجام شده، اتباع افغانستانی دارنده پاسپورت‌های خانواری، تبدیل وضعیتی و اقامتی که اقامت خود را از طریق نیروی انتظامی ایران دریافت می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر کفالت، پروانه یا کارت کار بگیرند. به گفته دکتر ابراهیمی، اتباع خارجی تحصیل‌کرده که کارفرما داشته یا فارغ‌التحصیلان پزشکی با معرفی وزارت بهداشت می‌توانند پروانه کار بگیرند. زنان مهاجر سرپرست خانواده نیز می‌توانند درخواست پروانه کار بدهند.

دکتر محسن ابراهیمی، مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرنگار آوا در تهران، در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرنگار آوا، در مورد مسأله صدور پروانه کار یا کارت کار برای دارندگان پاسپورت‌های خانواری و اقامتی در ایران گفت: "از اول سال جاری با هماهنگی که با ناجا(نیروی انتظامی ایران)، وزارت کشور(داخله) و کانون دفاتر کفالت انجام شده، اکنون خانواری‌ها، تبدیل وضعیت‌ها و امثالهم که اقامت‌شان توسط ناجا صادر می‌شود نیز می‌توانند به دفاتر کفالت مراجعه کرده و پروانه کار بگیرند و هیچ مشکل و پیچیدگی خاصی وجود ندارد".

وی افزود که تلاش دارند باقی اتباع و مهاجرین افغانستانی در ایران که تقریبا 2.5 میلیون نفر می‌شوند هم بیایند وارد چرخه اداره کل اشتغال اتباع خارجی شوند و بصورت مجاز در ایران فعالیت داشته و از مزایای آن استفاده کنند. کارفرمایان مهاجر نیز از این مزایا استفاده کنند تا دچار آسیب و ضربه نشوند.

دکتر ابراهیمی در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی صدور پروانه کار برای اتباع تحصیل‌کرده مهاجر افغانستانی گفت: "ما برای کسانی که متولد ایران بوده و یا مادران ایرانی دارند و هنوز موفق به گرفتن شناسنامه نشدند، تسهیلات خاص مد نظر داریم که برای‌شان ارائه می‌دهیم".

وی ادامه داد، اگر اتباع خارجی که تحصیل کرده بوده و کارفرما دارند، حتما به ادارات کل در سراسر ایران مراجعه کرده و طرح موضوع کنند و شامل شرایط مساعدت خواهند شد.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ایران خاطرنشان کرد، ما از خدمات اتباع افغانستانی که اغلبا در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده و اکنون در نقاس مختلف و در حوزه‌های بهداشت، سلامت و درمان مشغول کار هستند، استفاده می‌کنیم. استفاده از این اتباع به معرفی توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشکی برمی‌گردد و ما از ظرفیت کسانی که آن‌ها به ما معرفی کنند، در بخش‌های خصوصی استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص صدور پروانه کار برای خانم‌های مهاجری که سرپرست خانواده بوده و کار می‌کنند نیز گفت که مشکل در این بابت وجود ندارد.

البته به گفته دکتر ابراهیمی، قوانین جمهوری اسلامی ایران به خاطر حفظ کرامت خانواده و زن گرفتن پروانه کار برای خانم‌ها را اجباری نکرده، اما اگر بانوانی به عنوان سرپرست خانواده فعالیت می‌کنند و شاغل هستند، می‌توانند مدارک مورد نظر را به ادارات اشتغال اتباع خارجی ارائه بدهند و ما برای آنها پروانه کار صادر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد که در سال گذشته نیز نزدیک به 400 مورد پروانه کار برای خانم‌های مهاجر صادر کردیم که نشان دهنده این است که مشکلی وجود ندارد.

اما به گفته مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار ایران، این شرایط به این سادگی نیست و این شرایط فقط برای کسانی است که واقعا مجبور باشند که کار کنند.

وی در خصوص مشکلات بانکی کارگران و کارفرمایان خارجی به خصوص افغانستانی در ایران گفت: هر کس که پروانه کار دارد، می‌توانند بدون مشکل به بانک‌ها مراجعه کرده و حساب بانکی باز کنند و حتی وام(قرضه) بگیرند.

دکتر ابراهیمی در پایان این گفت‌وگو در پیامی به مهاجرین افغانستانی گفت: "اتباع خارجی و مهاجرین افغانستانی قوانین و مقررات را رعایت کنند، به مزایای درازمدت زندگی قانونی در جمهوری اسلامی ایران فکر کنند و منافع بلندمدت را فدای منافع کوتاه مدت، که سختی‌های ابتدایی در حوزه قانونی‌شدن است، نکنند.

  پربازدید ترین