• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفت وگوی تلفنی دبیرکل مجمع جهانی تقریب با علمای افغانستان

 گفت وگوی تلفنی دبیرکل مجمع جهانی تقریب با علمای افغانستان

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به صورت تلفنی با تعدادی از علمای افغانستان گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تلفنی با تعدادی از علمای افغانستان گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی به صورت جداگانه با حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله هاشم صالحی مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، سید محمد صادق سادات شیخ الحدیث ولایت لنگرهار و رئیس شورای علمای اهل سنت ولایت های مشرقی، مولوی لطف الله حق پرست امام جمعه مسجد تمیم انصار کابل و عضو شورای اخوت اسلامی، استاد محمد اکبری نماینده مجلس سنا، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان و معاون شورای علمای شیعه افغانستان، حجت الاسلام و المسلمین موسوی نژاد از تبار خاندان بزرگ علامه شاه ناطق نیلی افغانستان گفتگو کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در این گفت‌وگوهای تلفنی ضمن بررسی و پیگیری اوضاع کنونی افغانستان اظهار داشت: در شرایط فعلی که این مصیبت ها برای افغانستان پیش آمده با نظر عقلانی به مسایل  نگاه شود و تمامیت خواهی قومیت ها راه حل افغانستان نیست و طالبان و غیر طالبان نمی توانند با تمامیت خواهی حاکم بر افغانستان شوند.

وی تأکید کرد: از همه گروه ها دعوت شود تا از جنگ پرهیز کنند و به گفت‌وگوی افغانستانی، افغانستانی در داخل خاک افغانستان بپردازند، زیرا که اگر جنگ می توانست مشکلات افغانستان را حل کند شوروی و آمریکا با جنگ حاکم می شدند اما دیدیم که نه شوروی و نه امریکا با جنگ حاکم شدند. هم چنین هیچ یک از قومیت ها و گروه ها نمی توانند با جنگ حاکم مطلق بر افغانستان شود؛ بنابراین تنها راه، راه گفتگو و راه صلح عادلانه بوده و باید سلاح ها را به زمین بگذارند و با مشارکت در صحنه سیاسی بتوانند آینده نظام سیاسی افغانستان را توسط خود افغانستانی ها رقم زنند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به نقش بیشتر علمای افغانستان برای حل مشکلات کنونی کشور اظهار داشت: امیدوارم از مسیر گفت‌وگو بتوانند به راه حل مشترک عقلانی بر پایه رأی مردم برسند با استفاده از دموکراسی و استفاده از نظر مردم با استفاده از نظر علما و شوراهای علمایی ان شاءالله بتوانند این مشکلات را حل کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جنگ خواسته دشمنان همه اقوام است، اظهار داشت: امروز دشمنان برنامه ریزی کردند که بین اقوام مختلف جنگ دربگیرد در حالی که اسلام اجازه چنین کاری را نمی دهد اجازه نمی دهد که مسلمانی حرمت مسلمان دیگر و مال و جان و ناموس مسلمان را هتک کند. امیدواریم ان شاء الله این توصیه ی پیامبر اکرم (ص) همه مسلمین را دعوت کرد که حرمت خون همدیگر را داشته باشند حرمت مال و ناموس هم را داشته باشند همه ی اقوام و گروه های درگیر این توصیه پیغمبر را آویزه گوش خودشان قرار دهند و از شرایط جنگ وارد شرایط گفتگو شوند.

علمای افغانستان هم در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تماس تلفنی دبیرکل مجمع جهانی تقریب و پیگیری اوضاع افغانستان، خواستار وحدت گروهها و اقوام افغانستان در شرایط کنونی شدند و بر ضرورت مقابله با تندروی و تکفیر در جهان اسلام تأکید کردند.

  پربازدید ترین