• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام عیدی ای که بوی صلح نمی دهد!

پیام عیدی ای که بوی صلح نمی دهد!

گزارشات از فضای مذاکرات نشان می‌دهد که متأسفانه پیشرفتی در گفتگوها به وجود نیامده و طالبان همچنان بر خواسته‌های نا معقول خود اصرار دارند و ملا برادر معاون سیاسی طالبان و رئیس هیأت مذاکره کننده این گروه باز هم بر استقرار امارت اسلامی تأکید کرده است چیزی که قابل پذیرش مردم افغانستان نیست.

با آنکه هیأت عالی رتبۀ جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی صلح افغانستان برای مذاکره با طالبان به دوحه پایتخت قطر رفته اند و مشغول مذاکره با نمایندگان این گروه است اما از گزارشات از فضای مذاکرات نشان می‌دهد که متأسفانه پیشرفتی در گفتگوها به وجود نیامده و طالبان همچنان بر خواسته‌های نا معقول خود اصرار دارند و ملا برادر معاون سیاسی طالبان و رئیس هیأت مذاکره کننده این گروه باز هم بر استقرار امارت اسلامی تأکید کرده است چیزی که قابل پذیرش مردم افغانستان نیست.

در همین حال ملا هیبت الله آخوند زاده رهبر طالبان نیز در پیامی که در آستانۀ فرا رسیدن عید قربان ارسال کرده است سخنان ملا برادر را در برقراری امارت اسلامی در افغانستان تکرار کرده است.

در پیام ملا هیبت الله آمده است:
«امارت اسلامی با همه پیروزی‌ها و پیشروی‌های نظامی، حامی جدی راه‌حل سیاسی معضل کشور است. هر آن فرصت که سبب قیام نظام اسلامی و آمدن صلح و امنیت در کشور گردد، امارت اسلامی ان شاءالله تعالی ازان حتما استفاده خواهد نمود.

ما برای پیشرفت خوب در مذاکرات و روند سیاسی، دفتر سیاسی را گشوده ایم، تیم قوی مذاکراتی را مؤظف نموده‌ایم و به حل مسائل از راه گفتگو متعهد هستیم، اما متاسفانه جهت‌های مقابل هنوز فرصت را ضایع می‌کنند. پیام ما این است که بیائید، به‌جای اتکا بر خارجی‌ها مشکلات خود را خودمان حل نمائیم و کشور را از وضعیت کنونی نجات دهیم.
ــ پس از خروج همه نیروهای خارجی از کشور، ما به شمول امریکا با تمام جهان بر مبنای تعامل متقابل و در چوکات تعهدات؛ خواهان روابط خوب و قوی دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی هستیم و این را در خیر همه جهت‌ها می‌دانیم.

ــ ما به همسایه‌ها، منطقه و کشورهای جهان اطمینان می‌دهیم که افغانستان به هیچکسی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از خاک ما، امنیت کشورهای دیگر را با تهدید مواجه بسازد. همچنان از سائر کشورها می‌خواهیم در امور داخلی ما هیچگونه مداخله‌ای نداشته باشند.

ــ به تمام دیپلماتان خارجی، سفارتخانه‌ها، کونسلگری‌ها، مؤسسات خیریه و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهیم که از طرف ما هیچ مشکلی به آن‌ها پیش نمی‌شود، بلکه همه سعی و توان خود را برای حفاظت و مصونیت آن‌ها به خرج می‌دهیم. حضور آن‌ها نیاز کشور ماست، که نمی‌توان نادیده گرفت. آن‌ها کارهای شان را با اطمینان به پیش ببرند  و از پیشروی و حاکمیت مجاهدین هیچ هراسی را احساس نکنند.

ــ بر تمام جهت‌های داخلی صدا می‌نمائیم که ما با هیچکسی خواهان دشمنی نیستیم، آغوش ما به روی آن‌ها باز است، خواست‌های مشروع را می‌پذیریم و برای بازسازی کشور از استعدادهای آن‌ها استفاده سالم خواهد شد.

ــ پیام ما به عساکر ایستاده در صف مقابل و همچنان تشکیلات مختلف دیگری که تازه روی‌کار می‌شود اینست که از جنگ و مخالفت دست بکشند، چنانکه هزاران تن عساکر دیگر با زمینه‌سازی  ازطرف امارت اسلامی با مجاهدین یکجا شدند، برای انها سهولت برابر شد و احترام شدند، بقیه شان هم با ما یکجا شوند، جان‌های خود را از خطر دنیا و آخرت نجات دهند و دیگر سبب تباهی و بربادی کشور نگردند.

اینکه هزاران تن عساکر اداره کابل در ولایت‌ها و ولسوالی‌ها در فضای برادرانه با مجاهدین یکجا شدند، یک گام ستودنی‌ است. آرزوی ما اینست که همه کسانی‌که به جنگ تشویق شده اند و در دشمنی با مردم خود قرار گرفته اند، بیدار شوند و با استفاده از فرصت عفو به زندگی آرام خود برگردند. امارت اسلامی تعهدات خود با عساکر یکجا شده را با جدیت عملی می‌نماید، جان، مال و آبروی آن‌ها مصئون می‌باشد و از سوی هیچکسی بر آن‌ها ظلم و تجاوز نخواهدشد.

ــ اینکه سلسله پیوستن عساکر از جهت مخالف جریان دارد، به کمیسیون نظامی هدایت داده می شود که آن عده عساکر که با امارت اسلامی یکجا می شوند، در مورد حفاظت و به گونه مصئون رسانیدن آن ها به خانواده های شان توجه بیشتر نماید.

ــ بر آن شماری از حلقات صدا می‌نمائیم که بعضی مردم را به نام خیزش‌ها به دوام جنگ تحریک می‌کنند و یا شکار دسایس می‌شوند، باید از تجارب گذشته درس بگیرند. هرگاه آن‌ها با ده‌ها هزار قوای کمک‌کننده خارجی، طیارات، اسلحه و وسایل پیش‌رفته چیزی نتوانستند، به تنهای هیچ کاری هم نمی‌توانند (ان‌شاءالله)، پس بهتر است از چنین حرکات نادرست دست بکشند و برای حاکمیت نظام اسلامی همکاری کنند.

ــ هیچکسی باید در مورد آینده تشویش نداشته باشد. امارت اسلامی به نمایندگی از ملت خود به همه آن مشکلات که مردم ما با آن مواجه اند، متوجه است. تلاش و ترجیح اول ما اینست که مشکلات باقی‌مانده نیز از راه گفتگو و تفاهم حل شود. ما بر مردم خود باور محکم داریم که همانند گذشته به حمایت قوی خود از امارت اسلامی دوام می‌دهند. تلاش‌های آن علما، متنفذان و محاسن‌سفیدان قابل قدر است که بر اثر وساطت و آگاهی آن‌ها، تعداد زیادی عساکر جهت مقابل از جنگ دست کشیدند و با ما یکجا شدند. از این بزرگان می‌خواهیم که هنوزهم از مساعی شان دریغ نورزند و برای آمدن صلح و امنیت؛ با امارت اسلامی همکار باشند.

ــ ملت‌ها در ساختن نظام‌ها و آبادی کشورها نقش بزرگی دارند. امارت اسلامی به ملت خود، زمینه را برای ایفای چنین نقش سودمند مساعد می نماید، تا کشور خود را دوباره با هم اباد نمایم و زیر چتر نظام اسلامی زندگی آرام و خرسند داشته باشیم.»

دقت در متن این پیام نشان می‌دهد که رهبر طالبان برخلاف ادعای صلح طلبی و تأکید بر راه حل سیاسی و گرفتن ژست صلح طلبانه هیچ تمایلی به راه حل سیاسی بحران افغانستان ندارد و بر حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان تأکید شده است.
در دوحه نیز هیأت طالبان تنها برای آزادی 7000 زندانی خود از اسارت دولت و حذف نام رهبران این گروه از لیست سیاه سازمان ملل متحد تمرکز دارد و تلاش می‌کند و هیچ گونه نرمشی برای آتش بس و صلح از خود نشان نداده است.

  پربازدید ترین