• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عطامحمد نور: در مذاکرات دو روزه دوحه بین طالبان و دولت افغانستان هیچ توافقی به دست نیامد

 عطامحمد نور: در مذاکرات دو روزه دوحه بین طالبان و دولت افغانستان هیچ توافقی به دست نیامد

رئیس شاخه جدا شده حزب جمعیت اسلامی افغانستان می گوید که در مذاکره هیات های عالی رتبه دولت افغانستان و طالبان، روی مسایل سیاسی و اصلی، هیچ توافقی به دست نیامد.

عطامحمد نور رئیس شاخه جدا شده حزب جمعیت اسلامی افغانستان و یکی از اعضای هیات مذاکره کننده افغانستان در یک گفتگوی تلویزیونی گفته که مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه طالبان و دولت، هیچ توافقی را روی مسایل اساسی و اصلی بدست نیاورد.

عطامحمد نور همچنان هشدار می‌دهد که اگر طالبان برای گرفتن جغرافیای بیشتر دست به حمله بزنند، در برابرشان ایستادگی خواهد شد.

نور تاکید می‌ورزد که طالبان برای اعتمادسازی پیشنهاد آزادی هفت‌هزار زندانی این گروه و حذف نام سران شان را از فهرست سیاه داد، اما هیات جمهوری پیشنهادهای طالبان را رد کرد.

روزهای شنبه و یکشنبه هفته جای برخی از شخصیت های سیاسی افغانستان، مذاکره دو روزه ای را با هیات طالبان در دوحه قطر انجام دادند.

بعد از پایان این نشست، طرفین بیانیه‌ای شش ماده‌ای را منتشر کردند که در آن آمده است دو طرف توافق کردند از تاسیسات و زیرساخت‌های افغانستان حفاظت کنند و متعهد شده‌اند از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.

در ترکیب هیأت دولت، عبدالله عبدالله، محمد کریم خلیلی، عطامحمد نور، عبدالسلام رحیمی، محمد معصوم استانکزی، باتور دوستم و فاطمه گیلانی حضور داشتند و اعضای هیأت طالبان شامل ملابرادر آخند، شیخ عبدالحکیم، شیخ محمد فرید، ملا محمدفاضل مظلوم، قاری دین محمد حنیف، شیخ شهاب الدین دلاور و مولوی عبدالسلام حنفی بودند.

نشست مقدماتی روز نخست با حضور خبرنگاران آغاز شد اما در نشست‌های بعدی به جز تیم‌های مذاکره کننده و نماینده ویژه قطر، کسی حضور نداشت.

  پربازدید ترین