• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

مستند «بیست سال» رونمایی شد/ روایتی از 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

مستند «بیست سال» رونمایی شد/ روایتی از 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

مستند هفت قسمتی «بیست سال» با موضوع حضور آمریکا در افغانستان، از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی با حضور شخصیت‌ها و فعالان فرهنگی دو کشور در تهران رونمایی شد.

یک عضو مجلس شورای اسلامی ایران در این نشست تأکید کرد که امریکا بعد از 20 سال با کارنامه منفی در حالی افغانستان را ترک می‌کند که تروریسم را گسترش داده است. یک عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان نیز تأکید کرد که طالبان تغییر نکرده‌ و حتی خشن‌تر از قبل شده است.

در مراسم رونمایی قسمت اول این مستند هفت قسمتی که عصر روز دوشنبه(28 سرطان/تیر) در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد، ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، شفیق شرق، اتشه فرهنگی و گل احمد انوری، سکرتر اول و مسئول بخش فرهنگی سفارت افغانستان در تهران، نصرالله صادقی‌زاده نیلی، عضو پیشین مجلس نمایندگان کشور و همچنین شماری از مهاجرین افغانستانی حضور داشتند.

سید حسام رضوی، مسئول بخش افغانستان خبرگزاری تسنیم به نمایندگی از موسسه اوج طی سخنانی در ابتدای این برنامه بیان داشت: یکی از کارویژه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج از ابتدای تاسیس در جبهه فرهنگ انقلاب اسلامی، نگاه ویژه به مردم افغانستان بوده، سعی کرده به مسائل مختلف این کشور بپردازد و در هر حوزه مستنداتی بسازد که در همه این عرصه‌ها، یگانگی، خون‌شریکی و همدردی ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها دیده شده است.

رضوی افزود: قسمت اول "مستند بیست سال" به ابعاد پنهان و غیرنظامی حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان می‌پردازد و شش قسمت دیگر آن نیز تا انتهای تابستان آماده پخش خواهد شد.

وی به این باور است: در این شرایط سخت همه باید تلاش کنند تا از طریق زبان و فرهنگ مشترک، فضایی را آماده کنند که مردم ایران و افغانستان بتوانند دوباره در کنار یکدیگر باشند و با زبان، هنر و فرهنگ مشترک، افغانستان را به سمت یک صلح پایدار و آرامش دوامدار با حضور همه اقوام و مذاهب ببرند‌.

از سوی دیگر، ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران خاطرنشان ساخت: ایران و افغانستان سرنوشت و تاریخ مشترکی دارند که با یکدیگر گره خورده‌اند.

او یادآور شد: ما میزبان بیش از 3 میلیون مهاجر افغانستانی و تحصیل 500 هزار دانش‌آموز و 13 هزار دانشجو هستیم که نشانه‌‌های نزدیکی دو ملت هستند.

عضو مجلس شورای اسلامی ایران افزود: شوروی سابق با حال نزار افغانستان را ترک کرد و اکنون نیز آمریکا بعد از 20 با کارنامه منفی افغانستان را ترک می‌کند.

او در ادامه گفت: آمریکایی‌ها در سال 2001 بدون مبنای حقوقی بر ملت افغانستان حمله کردند و ادعا کردند که می‌خواهند یک کشور الگو بسازند، اما در عمل برخلاف ادعای خود درباره مبارزه با تروریسم، بعد از 20 سال با کارنامه منفی در حالی افغانستان را ترک می‌کنند که تروریسم را گسترش دادند.

عمویی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بعد از 17 سال با همان‌هایی که ادعا می‌کردند دشمن هستند(طالبان)، پای میز مذاکره نشستند، و به‌نحوی از افغانستان خارج شدند که به اراده مردم این کشور احترام نگذاشتند، در واقع افغانستان بعد از 20 سال دوباره به شرایط بحران و ناامنی بازگشته است.

وی اظهار داشت: افغانستانی‌ها نشان دادند که زیر بار اداره خارجی‌ها نمی‌روند و آمریکا بعد از هزینه میلیاردها دالر در افغانستان و جنگ‌های پی‌درپی، به این نتیجه رسید که دیگر منابعی برای هزینه ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران تصریح کرد: آمریکا در حال خروج از افغانستان هم در حال فریب‌کاری است و دوست دارد وقتی می‌رود اقوام مختلف را به‌جان هم بیندازد و همه دلشان برای او تنگ شود.

وی می‌گوید: ملت افغانستان رشید بوده و‌ می‌توانند شرایط را بازسازی کنند و به‌ دور از تهدید زندگی نمایند، چون کسی به اسلحه احترام نمی‌گذارد.

این عضو مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد: کسانی که امروز به قدرت اسلحه متکی هستند، از تاریخ درس و عبرت بگیرند، زیرا امروز کسی به اسلحه احترام قایل نیست.

او در پایان افزود: ایران همواره تلاش کرده تا از راه سیاسی مشکل افغانستان حل گردد، چرا که جنگ در افغانستان ناامنی را در ایران به‌دنبال دارد و خواسته دو ملت یکی است.

در همین حال صادقی زاده نیلی، نماینده سابق مجلس نمایندگان افغانستان نیز در این مراسم اظهار داشت: سعی کنیم که در تحلیل های خود نسبت به طالبان دچار مشکل و اشتباه نشویم، زیرا که طالبان نه از لحاظ استراتژیک و نه از لحاظ تاکتیکی، تغییر نکرده‌اند.

وی افزود: طالبان دست‌آوردهای افغانستان را قبول ندارند و حتی خشن‌تر از قبل نیز شده‌اند. حامیان و هپیمانان آن‌ها نیز از گذشته تاکنون هیچ تغییری نکرده‌اند.

صادقی زاده نیلی خاطرنشان ساخت: شیعیان افغانستان جماعت متعهد و وفادار به کشور افغانستان هستند و هیچ کسی نمی‌تواند در طول تاریخ شهادت بدهد که آن‌ها پیش درآمد قشون خارجی در داخل افغانستان بوده باشد، بلکه شیعیان سنگر مقاوم، صادق و در کنار بقیه برادران افغانستانی خود، مدافع کشور بوده است و در این عرصه جنگیده، تلاش کرده و قربانی داده‌اند.

قابل ذکر است که مستندات دیگری شامل خانه کابل، شیرین عالم، مدیر مدرسه و نظیفه نیز از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ایران با محوریت افغانستان تهیه گردیده و به زودی از آن‌ها رونمایی می گردد.







  پربازدید ترین