• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان با سلفیت و داعش به لحاظ فکری و فقهی تفاوت دارد/ داعش در افغانستان پدیده ای آمریکایی است

طالبان با سلفیت و داعش به لحاظ فکری و فقهی تفاوت دارد/ داعش در افغانستان پدیده ای آمریکایی است

کارشناس امور سیاسی طالبان با تاکید بر این که این گروه با سلفیت و داعش به لحاظ فکری و فقهی تفاوت دارد، اظهارداشت که برای نیروهای طالبان محتوای نظام اسلامی مهم است و مردم نیز با هر نامی که نظام اسلامی را بیشتر در ذهن‌ها جلب کند، موافقت خواهند کرد.

«مولوی نعیم الحق حقانی» کارشناس آگاه امور طالبان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تفاوت طالبان و سلفیت و درگیری‌های این گروه با داعش اظهارداشت که «امارت اسلامی» با سلفیت و داعش به لحاظ فکری و به لحاظ فقهی تفاوت دارد، ما در افغانستان پیرو مذهب حنفی هستیم و با سلفیت و داعش هیچ نوع نسبتی نداریم همچنین سلفیت و داعش نیز در افغانستان از جایگاه مردمی و مهمی برخوردار نیستند.

بنابراین امارت اسلامی به خاطر دوری از جنجال‌ها و اختلافات بین مسلمانان و دفع فتنه و دفع فساد با گروه نام نهاد داعش در افغانستان مبارزه می‌کند و ضمن مشکلات مذهبی که با فکر داعش و طرز تفکر داعش وجود دارد نیز بیشتر به خاطر دفع فساد و فتنه از بین مردم مسلمان افغانستان است.

وی در پاسخ به این که چه کسانی پشت صحنه جریان داعش و تقویت سلفیت هست نیز اظهارداشت: شکی در این نیست که داعش در افغانستان پدیده آمریکایی و استخبارات کابل هست تا چالش‌ها و مشکلات برای مردم عزیز افغانستان ایجاد کند و به نوعی نیز سرپوش بر جنایات دولت کابل سرپوش بگذارد و امور جهادی امارت اسلامی افغانستان را نیز کند کند.
همان آمریکا و ناتو و دولت افغانستان پشت داعش هستند تا در امور جهادی طالبان مشکل ایجاد کنند.

نقش عربستان در افغانستان
مولوی حقانی با اشاره به نقش عربستان در افغانستان و ساخت دانشگاه و مدارس مذهبی کشور نیز گفت که کشور عربستان شاید با ساخت و ساز مدارس یا دانشگاهها خواسته باشد در پیشرفت یا در خدمت مذهب اهل‌سنت کارهایی انجام دهد، ولی اینکه چه نقش سیاسی می‌تواند در ساخت و ساز دانشگاه و مدارس مذهبی در افغانستان داشته باشه فعلا محسوس نیست و ممکن است اهدافی داشته باشد اما امارت اسلامی افغانستان به این مسائل توجه دارد و سطح تمام مدارس و مساجد و دانشگاهها را از طریق کمیسیون مربوطه خود نظارت دارد.

کارشناس مسائل طالبان درباره ارتباط داعش با عربستان، امارات و برخی کشورهای دیگر نیز تصریح کرد: فکر نمی‌کنم داعش در افغانستان؛ حداقل در افغانستان توسط عربستان یا امارات یا دیگر کشورهای عربی مرتبط با شد و یا حمایت شود اما مسلماً کشورها یا مردمی از این مسائل سود می‌برند که به دنبال خیرخواهی و صلح و امنیت در افغانستان نباشند. بیشتر از این که این کشورها، داعش را در افغانستان حمایت یا تقویت کنند و یا ارتباطی داشته باشند، آمریکا و استخبارات کابل به طور واضح در چندین مکان ثابت کرده است که که ارتباط مستقیم با داعش دارند.

وی همچنین درباره علاقه برخی کشورهای عربی و عربستان از هدف قرار گرفتن شیعیان در افغانستان نیز تاکید کرد که چرایی این موضوع را بیشتر همان کشورهایی شامل عربستان بهتر می‌دهند و این که چه سودی از حمایت داعش و کشتار شیعیان می‌تواند، داشته باشند اما از نظر امارت اسلامی جنگ‌های مذهبی جز ایجاد بحران‌ها مشکلات و چالش‌ها برای همه کشورهای دیگر هیچ فایده ای ندارد و در نتیجه تفرقه و مشکلات بین مسلمانان بیشتر می شود.

این فرد آگاه در امور طالبان با اشاره به برنامه طالبان و جلوگیری از درگیری مذهبی و حامیان این طرز فکر خاطرنشان کرد: کسانی ممکن است خواسته باشند در افغانستان مشکلات و چالش‌های مذهبی به وجود بیاورند که از نیروهای خارجی و دولت و استخبارات کابل بعید نیست زیرا آنها هر برنامه و نقشه‌ای که سبب بدنامی افغانستان شود و جنبه مذهبی داشته باشد را به نفع خود می‌دانند و از چنین حرکت‌هایی استفاده ابزاری می‌کنند اما امارت اسلامی افغانستان برای پیشگیری از چنین حوادثی یا چنین تلاش‌های شومی، برنامه و طرح‌های بسیار قوی دارد و برای دفع آن‌ها نیز پیگیر امور هدفمند است و هرگز به هیچ عامل یا عوامل بیرونی و داخلی اجازه نمی‌ دهد که کشور عزیز افغانستان دچار چنین مشکلاتی شود.

    کندی روند مذاکرات بین الافغانی صلح
مولوی حقانی در ادامه درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌الافغانی و دلیل کندی آن نیز گفت که مذاکرات بین‌الافغانی اگر طرف‌ها بخواهند و طبق تعهد صادقانه پیش بیایند و مشکلات و چالش‌های اصلی را مورد بحث قرار بدهند در داخل بعید نیست که به یک نتیجه ملموسی و محسوس برسد. دلیل کندی مذاکرات این است که طرف مقابل یعنی دولت کابل، برنامه و طرح مشخصی ندارد، بیشتر متوجه سیاست‌های خارجی آمریکاست و چون وابسته به حمایت‌های فکری و سیاسی اقتصادی و نظامی آمریکاست لذا توانایی تصمیم گیری مستقلانه ندارد.

وی تاکید کرد: امارت اسلامی همیشه تلاش کرده با طرفهای افغان وارد بحث شود که استقلال لازم را دارند و می‌توانند به عنوان یک فرد دردمند به صورت مستقل تصمیم بگیرند؛ بنابراین اگر طرف مقابل به اصل مذاکرات واقع بینانه تن دهد، نتیجه دور از دسترس نیست نتیجه‌ای که به نفع کشور و به نفع مردم  افغانستان تمام می‌شود.

وی در ارزیابی از حضور رهبران و شخصیت‌های سیاسی افغانستان در تهران نیز خاطرنشان کرد: نشستی که با حضور رهبران و هیئت سیاسی امارت اسلامی در تهران برگزار شد، نشست مفیدی بود به دلیل این که افغانستان و ایران، همسایگانی با منافع مشترک و مرزهای بسیار زیاد در همسایگی هم هستند و رفت و آمد بسیاری بین مردم دو کشور وجود دارد بنابراین می‌طلبد که تعامل سازنده و احترام متقابل و روابط همسایگی و تجاری و اقتصادی وجود داشته باشد.

همچنین بسیاری از مردم افغانستان در ایران مقیم هستند و زندگی می‌کنند بنابراین چنین سفرها، هیئت‌ها و نشست‌ها برای هر دو کشور مفید تمام می‌شود و در آینده روابط مثبت دو کشور نیز تاثیرات بسیار خوبی خواهد داشت و در رسیدن به راه حل مشکلات و چالش‌های احتمالی نیز می‌تواند مفید باشد.

پیش بینی از جنگ افغانستان
مولوی حقانی در پاسخ به پیش بینی از جنگ کنونی افغانستان نیز تاکید کرد که با توجه به روند کنونی که در پیش است، به ویژه آن که طی دو ماه گذشته بسیاری از سربازان دولت کابل از صفوف نبرد دست کشیده‌اند، همچنین بسیاری از ولسوالی‌ها به طور سالم تصرف شده است و نیز مردم در مناطق تحت کنترل طالبان نسبت به نوع حکومتداری راضی هستند، شاید سرانجام جنگ کنونی به یک صلح و یک امنیت واقعی در افغانستان منجر شود و چالش‌هایی که در سال‌های دور و در تحولات گذشته پیش آمد دیگر تکرار نخواهد شد و خیر مردم افغانستان در این است که جنگ تمام شود و افغانها به صلح، امنیت، آرامش، آزادی و استقلال واقعی برسند.

این کارشناس مسائل طالبان درباره احتمال عدم نفوذ رهبران طالبان بر نیروهای این گروه پس از صلح نیز اظهارداشت: نخیر این طور نیست، امارت اسلامی بر افرادش اعم از سیاسیون، نظامیان و افراد اداری و خدماتی  نفوذ کامل دارد و این مسائل بیشتر جنبه تبلیغاتی دولت کابل علیه طالبان است. شما به راحتی می‌توانید در آتش‌بس‌هایی که صورت گرفته است در ایام عید ببینید و استدلال کنید که چرا در دو سه روزی که به مناسبت ایام عید اعلام آتش بس می‌شود حتی یک مورد تخطی نیز مشاهده نمی‌شود اما دولت کابل و رسانه‌های غربی علیه طالبان تبلیغات منفی می‌کنند.

وی باتوجه به آغاز مجدد مذاکرات دوحه و احتمال نتیجه موثر آن در میدان‌های جنگ و آتش‌بس نیز تصریح کرد که امارت اسلامی بیشتر از گزینه جنگ به گزینه صلح و مذاکرات تاکید دارد، البته بستگی به طرفها دارد که تا چه اندازه حقایق میدانی را درک کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. بحث آتش‌بس بخشی از دستور کار مذاکرات بین الافغانی است که اگر طرف مقابل شرایط امارت اسلامی را بپذیرد، مسئله آتش‌بس و دیگر موارد دور از دسترس نیست.

مولوی حقانی درباره اظهارنظر برخی از رهبران طالبان مبنی بر این که حکومت آینده افغانستان فقط امارت اسلامی است نیز اظهارداشت که برای نیروهای امارت اسلامی محتوای نظام اسلامی مهم است و اگر طرف مقابل محتوای نظام اسلامی را باور داشته باشد، شما شک نکنید که مردم افغانستان با هر نامی که نظام اسلامی را بیشتردر اذهان جلب کند و برای مردم فهم آن آسان باشد، در نتیجه موافقت خواهند کرد و مشکلی در این بین وجود ندارد.

  پربازدید ترین