• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت دولت در امور صلح: یک هیئت بلند رتبه دیگر بزودی به قطر می رود

وزارت دولت در امور صلح: یک هیئت بلند رتبه دیگر بزودی به قطر می رود

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، در آیندۀ نزدیک یک هیئت دیگر بلند پایه دولت افغانستان برای ادامه مذاکرات صلح به دوحه خواهد رفت.  در دیدار همین هفته هیئت ارشد دولت افغانستان با طالبان، توافقی جدی صورت نگرفت و تنها روی ادامه گفت‌وگوها تاکید شد.

در حالی که شدت جنگ، امیدواری‌ها به صلح را کمتر ساخته، وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که تلاش‌ها برای ادامه مذاکرات خیلی آسیب ندیده است.

عزیزالله فضلی مشاور ارشد این وزارت می‌گوید که یک هیئت دیگر بلند پایه دولت به زودی برای ادامه گفت‌وگوها با طالبان به دوحه خواهد رفت.

اما فضلی نگفت که این هیئت چه زمانی به قطر سفر خواهد کرد: "به زودی برای اشتراک در نشست دوم، یک هیئت در سطح بلند آماده می‌شود تا به گفت‌وگوها ادامه دهد، زیرا جنگ فعلی و چالش‌ها بدون مذاکره و تفاهم راه حل دیگری ندارد. جنگ راه حل نیست و ما امیدواری داریم که در نشست دوم، سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی همکاری کنند تا به وضعیت فعلی نقطه پایان گذاشته شود."

درخواست برای همکاری سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی در حالی مطرح می‌شود که هیئت مذاکراتی دولت افغانستان روزهای شنبه و یکشنبه (26 و 27 سرطان) با مذاکره کننده‌های گروه طالبان در دوحه دیدار کرد.

از جانب دولت عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و از سوی طالبان، ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، رهبری مذاکرات را به عهده داشتند.

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که تلاش می‌کند در دور بعدی گفت‌وگوها روی امکان جدی برقراری آتش‌بس گفت‌وگو صورت گیرد.

در گفت‌وگوی گذشته که به همکاری قطر تنظیم شده بود، در مورد آتش‌بس یا هم کاهش خشونت‌ها توافق صورت نگرفت اما هر دو جانب در اعلامیه مشترک‌شان خواهان تسریع روند مذاکرات شدند.

با آنکه هیئت مذاکراتی دولت از ماه‌ها به اینسو در قطر است اما گفت‌وگوها با طالبان خیلی کنُدتر پیش رفته و اینسو میدان‌های جنگ هم خیلی داغتر از گذشته شده است.

همزمان با این جاوید قایم سفیر کشورمان در چین، در گفت‌وگو با شبکۀ بین المللی سی‌جی‌تی‌ان چین که دیروز (29 سرطان) پخش شد، خواهان آتش‌بس از سوی طالبان و توافق سیاسی شد: "نخستین مورد که طالبان به دست آورده می‌توانند، پذیرش آتش‌بس به خاطر مردم است. در گذشته هم گفته ایم که آنها می‌توانند یک نیروی سیاسی برای درازمدت باشند و هیچ‌کسی جلو آنرا گرفته نمی‌تواند. همین یکی از زیبایی‌های دموکراسی است. ما می‌خواهیم که آنها در ترقی کشور سهم داشته باشند. اما طالبان ادعا می‌کنند که حکومت و نظام اسلامی می‌خواهند. ما کشور و حکومت اسلامی استیم اما مشکل در این است که اگر از آنها پرسیده شود، چه نظام را می‌خواهند، برایش پاسخ ندارند، زیرا نمی‌دانند که چه می‌خواهند."

ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان طالبان دیروز سه‌شنبه گفت، هنگامی که عوامل جنگ در افغانستان از بین برود، جنگ هم پایان می‌یابد.

در عین حال، ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان، روز گذشته در یک نشست آنلاین که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور هم حضور داشت، گفت، از اظهارات طالبان طوری بر می‌آید که این گروه برای توافق سیاسی آماده است.

بسیاری از کشورها و نهادها از جمله سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا از طالبان خواسته اند تا حملات شانرا قطع کنند.

در داخل افغانستان هم حرکت مردمی صلح از دولت و طالبان می‌خواهد تا به صورت صادقانه مذاکره کنند و در نهایت، توافق صلح به صورت واقعی آن حاصل شود.

  پربازدید ترین