• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امین احمدی: طالبان باید تعهد و پای بندی خود را به آزادی بیان نشان بدهند

 امین احمدی: طالبان باید تعهد و پای بندی خود را به آزادی بیان نشان بدهند

محمدامین احمدی، عضو هیئت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، می‌گوید که فعالیت رسانه‌های آزاد داخلی و بین‌المللی در مناطق زیر کنترل طالبان، باید ادامه داشته باشد.

آقای احمدی روز چهارشنبه-30 سرطان-، در برگه‌ی فیسبوک خود نوشته است که دست‌رسی به اطلاعات، حق و نیاز عمومی شهروندان کشور است و مطالبه‌ی این حق، می‌تواند به خواست عمومی مبدل شود.

او در ادامه نوشته است: «طالبان باید از همین حالا، تعهد و پای‌بندی خود را به آزادی بیان نشان دهند، گروه‌های ذی‌نفع؛ از جمله روزنامه‌نگاران از همین حالا برای حقوق شان در صحنه باشند. جامعه‌ای بدون صدا، جامعه‌ی مرده است.»

این در حالی است که در ماه‌های اخیر حملات طالبان در شهرها و ولسوالی‌های افغانستان افزایش یافته است. در ولسوالی‌هایی که زیر کنترل طالبان است، رسانه‌ها و خبرنگاران به دلیل ترس از این گروه، فعالیت رسانه‌ای کرده نمی‌توانند.

چند روز پیش، محمد قاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت، طالبان در مناطقی که ‏حاکمیت پیدا کرده اند، مانع کار زنان خبرنگار و کارمندان رسانه‌ای شده و بر رسانه‌ها محدویت ‏وضع می‌کنند‎.‎

آقای وفایی‌زاده روز یک‌شنبه -27 سرطان-، در یک نشست خبری، گفت در ‏چندین ولایت، رسانه‌های صوتی و نشریه‌ها از سوی طالبان تخریب و فعالیت آن‌ها متوقف شده و ‏چندین رسانه‌ی دیگر نیز، به صدای تبلیغاتی طالبان تبدیل شده است‎.‎

به گفته‌ی او، رادیو مهین در شیندند هرات، رادیو پیمان در بغلان، رادیو نوبهار در بلخ، رادیو ‏سیمای صلح در سمنگان و رادیو جیحون در ولایت کندز، با اعمال فشار طالبان، به صدای ‏تبلیغاتی این گروه تبدیل شده است‎.‎

سرپرست اطلاعات و فرهنگ، گفت که ‌‏51 خبرنگار به دلیل تهیدات و خشونت‌ها از سوی طالبان، از ولایت‌های شان به کابل آمدند که در حال ‏حاضر، تحت حمایت کمیته‌ی مصؤونیت خبرنگاران استند و از سویی دیگر، 71 خبرنگار به دلیل ‏تهدیدات امنیتی، به خارج از کشور رفته اند‎.

  پربازدید ترین