• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پدر دختر کشته شده دختر سه ساله: عذر خواهی کافی نیست، قاتلان آمریکایی مجازات شوند

پدر دختر کشته شده دختر سه ساله: عذر خواهی کافی نیست، قاتلان آمریکایی مجازات شوند

پدر دختر سه ساله‌ در کابل که در حمله پهپادهای آمریکا کشته شد، گفت که عذرخواهی کافی نیست و واشنگتن باید قاتلان دخترش را مجازات کند.

پدر دختر سه ساله‌ در کابل که در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شد، می‌گوید که عذرخواهی کافی نیست و واشنگتن باید قاتلان دخترش را مجازات کند.

به نوشته روزنامه انگلیسی «مورنینگ استار» «ملیکا احمدی» یکی از 10 نفر از اعضای خانواده «عمال احمدی» بود که بر اثر اصابت موشک آمریکا به موتر در 29 آگوست جان خود را از دست داد. راننده موتر مذکور، «زمری احمدی» نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی تغذیه و آموزش بین‌المللی  مستقر در کالیفرنیای آمریکا فعالیت می‌کرد و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم.»

 به نوشته این روزنامه، ایالات متحده  ابتدا ادعا کرد که قصد حمله به داعش را داشت، اما پدر این دختر با رد سخنان مقام‌های آمریکایی گفت: «صرف بیان تاسف برای ما کافی نیست. ایالات متحده باید شخصی که این کار را کرده، پیدا کند»

وی گفت: «مقام‌های آمریکایی با هیچ یک از اعضای خانواده وی صحبت نکرده‌اند و اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند ببینند که کودکان بی گناهی نزدیک موتر و داخل موتر وجود دارد. هر کس این کار را کرد باید مجازات شود. این درست نیست.»

خانواده احمدی همچنین از ایالات متحده می‌خواهند تا در یافتن مکان امن در خارج از کشور به آنها کمک کند.

اگرچه جنرال «مک کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام  گفت که ایالات متحده به دنبال پرداخت غرامت به بستگان قربانیان است، اما روزنامه چینی «گلوبال تایمز» نیز در این زمینه نوشت، آنچه واقعاً مورد نیاز است مسئولیت کیفری این ماجراست.  

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: «این یک اقدام تروریستی جدی دولتی بود و جنایت جنگی محسوب می‌شود.»

بر اساس تحقیقات روزنامه «نیویورک تایمز» که 10 سپتامبر منتشر شد، آنچه که آمریکا تصور می‌کرد یک مکان مشکوک است، دفتر یک موسسه خیریه غذایی بود، جایی که احمدی 14 سال در آنجا کار کرده بود. کیسه‌ها و ظروف مشکوکی که آمریکا مدعی بود در تویوتای سفید او گذاشته شده، قاب‌های لپ تاپ و ظروف آب بود که او به خانه می‌آورد. احمدی حتی برای مهاجرت به آمریکا درخواست روادید کرده بود. اما شخصی دستور داد و یک  تیر موشک هلفایر او، موترش و هفت کودکی را که به استقبال او آمده بودند از روی زمین محو کند.

مصاحبه‌ها و کلیپ‌های ویدئویی جمع‌آوری شده نیویورک‌تایمز نشان داده که حمله پهپادی منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با داعش که مسئولیت حمله‌ به اطراف فرودگاه کابل را برعهده گرفت و در آن 13 نظامی آمریکایی نیز کشته شدند، نداشت.

بعد از اعتراف «کنث مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام  به کشتار غیرنظامیان، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده هم در بیانیه‌ای بابت حمله پهپادی آمریکا در کابل به تاریخ 29 اوت (هفتم سنبله) عذرخواهی کرد. وی اذعان کرد که تحقیقات درباره این حادثه به این نتیجه رسید که این حمله منجر به کشته شدن 10 نفر از جمله هفت کودک شد.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «ما عذرخواهی و تلاش می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم. به همین منظور، دستور داده‌ام تحقیقاتی که به تازگی توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تکمیل شد به طور کامل بررسی شود.»‌

  پربازدید ترین