• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خطیبان نماز جمعه از افزایش بیکاری و فقر در کشور ابراز نگرانی کردند

خطیبان نماز جمعه از افزایش بیکاری و فقر در کشور ابراز نگرانی کردند

با آنکه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، جنگ و برخوردهای مسلحانه کاهش یافته؛ اما علمای دینی مدیریت اوضاع جاری کشور را دشوار می دانند و از به وجود آمدن شکاف‌های قومی، مذهبی، سمتی و گروهی و همچنین افزایش فقر و بیکاری ابراز نگرانی می کنند.

علمای دینی می گویند که پس از شکست شوروی سابق با اینکه مجاهدین به پیروزی رسیدند؛ اما اوضاع سیاسی و نظامی درست مدیریت نشد و باعث جنگ های خانمان سوز داخلی گردید.

شیخ عبدالقدیر عالمی؛ خطیب نماز جمعه غرب کابل ضمن توصیه مردم به تقوای الهی، انجام واجبات و ترک محرمات، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در کشور نگران کننده خواند.

او پیش از همه چیز بر تشکیل یک حکومت قابل قبول و عدالت محور که رضایت همه اقشار را جلب کند تاکید کرد.

عالمی همچنین از سران تحریک طالبان خواست که افزون بر مشارکت اقوام و طیف های مختلف جامعه در ساختار قدرت، تخصص و تعهد افراد را در پست های مهم دولتی نیز در نظر بگیرند.

خطیبان نماز جمعه در حالی بر حضور افراد مختصص در پست های مهم دولتی تاکید می کنند که در حکومت های گذشته گزینش ها نه بر اساس تخصص؛ بلکه اغلب بر اساس روابط سیاسی صورت می گرفت.

افزایش نرخ بیکاری، گسترش فقر و بلند رفتن قیمت مواد اولیه از موارد دیگری بود که آقای عالمی به آن آشاره کرد و از بی نظمی در بازارها اظهار نگرانی کرد.

عالمی از مسئولین حکومتی خواست که قیمت ها در بازار را کنترل کرده و از خودسری ها و گران فروشی ها جلوگیری نمایند و مهم‌تر از همه در فکر ایجاد اشتغال برای شهروندان باشد.

عالمی تاکید کرد که بیکاری و فقر باعث ناهنجاری های اجتماعی و افزایش جرم های جنایی می شود، پس تا اوضاع کاملاً از کنترل خارج نشده است باید اقدامی صورت بگیرد.

برخورد عادلانه و مشارکت سیاسی طرفهای مختلف در ساختار قدرت، جلوگیری از فساد و در نظر گرفتن حقوق اقوام و مذاهب از سوی حکومت از موارد دیگری بود که به آن شاره شد.

گفتنی است که به روز چهارشنبه هفته گذشته شورای علمای شیعه افغانستان نیز در نشستی با اعضای تحریک طالبان سندی 21 ماده ای را که خواست های عمده جامعه تشیع در آن گنجانده شده است روی میز طالبان گذاشت.

رسیمت مذهب جعفری، توجه به قانون احوال شخصیه شیعیان، توجه جدی به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، ایجاد کار و فقرزدایی از موارد مهمی است که در این سند مطرح شده است.

  پربازدید ترین