• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانشجویان دانشگاه های خصوصی به خاطر فقر، ترک تحصیل می کنند

 دانشجویان دانشگاه های خصوصی به خاطر فقر، ترک تحصیل می کنند

همزمان با شروع امتحانات نهایی سمستر بهاری دانشگاه‌های خصوصی در ولایت بلخ، محصلین می گویند که به خاطر نداشتن پرداخت فیس، ترک تحصیل می‌کنند. آن‌ها در عین حال می‌گویند که سند تحصیلی حکومت تحریک طالبان در هیچ کشوری قابل اعتبار نیست.

دانشجویان دانشگاه های خصوصی در مزار شریف در آستانه برگزاری امتحانات نهایی به علت نداشتن پول برای پرداخت فیس مجبور به ترک تحصیل می شوند.

کمال الدین سیدی؛ دانشجوی سال سوم رشته خبرنگاری یکی از دانشگاه های خصوصی ولایت بلخ می گوید: شرایط و تحولات غیر منتظره که برای کشور به وجود آمده امیدی برای ادامه تحصیل باقی نمانده است.

وی افزود: وضعیت موجود کشور صدمه زیادی به تحصیل و نهادهای علمی و آکادمیک افغانستان  وارد کرده است.

آقای سیدی اظهار داشت که جوانان تحصیلکرده و نخبه از وظایف شان برکنار می شوند و درس خواندن در این کشور بی فایده است.

بسم الله غیاثی؛ دانشجوی سال سوم یکی از دانشگاه های خصوصی هم گفت که توان پرداخت فیس هر سمستر به مبلغ چهار هزار افغانی را ندارد و نمی تواند به تحصیل خود ادامه بدهد.

در همین حال، عبدالله؛ دانشجوی رشته ژورنالیزم با بیان اینکه یک روز قبل از امتحان به یکی از دانشجویان هم‌دوره اش پیام داده که چرا دانشگاه نمی‌آید و او گفته که «فیس این سمستر 11 هزار افغانی را پرداخت می کنی که من به امتحان شرکت کنم؟»

محصل دیگری که نخواست نامش برده شود هم گفت: سند تحصیلی دوران حکومت تحریک طالبان در هیچ کشوری قابل اعتبار نبوده و ادامه تحصیل  در این کشور وقت‌تلفی می باشد.

او در ادامه گفت: بیشتر دانشجویان امروز در افغانستان نیاز به مدرک معتبر برای ادامه تحصیل در سطح بین المللی دارند که در مقطع ماستری و دکترا پیش بروند.

در حالی که جوانان زیادی در رشته های مختلف دانشگاه های خصوصی و دولتی مشغول درس خواندن بودند؛ اما با تحولات اخیر در کشور ترک تحصیل کرده‌اند.

حتی دانشجویانی که در مرحله امتحانات آخر، فراغت و دفاع پایان‌نامه قرار داشتند حاضر به گرفتن مدرک تحصیلی خود نشدند و کشور را ترک کردند.

قابل ذکر است که در این میان، زنان و دختران، آسیب پذیرترین قشر در نتیجه تحولات اخیر کشور هستند و هزاران نفر از دختران دانشجو و دانش آموز اکنون مجبور اند در خانه بمانند و یا از کشور فرار کنند.

  پربازدید ترین