• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دهن کجی ترکیه به آمریکا؛ آنکارا مجدداً «اس-400» روسی خریداری می کند

 دهن کجی ترکیه به آمریکا؛ آنکارا مجدداً «اس-400» روسی خریداری می کند

 رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود از قصد آنکارا برای خرید دومین محموله از سامانه‌های موشکی «اس-400» روسیه خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تصریح کرد که علی‌رغم اعتراضات شدید آمریکا، خرید دومین سامانه موشکی «اس-400» روسیه را در دست بررسی قرار داده است.

وی در اظهاراتی که تقابل با ایالات متحده محسوب می‌شود، تصریح کرد که خود ترکیه باید درباره سامانه‌های دفاعی‌اش تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به عدم حمایت واشنگتن از ترکیه در بخش دفاعی اشاره کرد مبنی بر اینکه ایالات متحده گزینه خرید موشک‌های آمریکایی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار نداد و همچنین جنگنده‌های شناساگریز «اف 35» را علی‌رغم دریافت 1.4 میلیارد دلار، به ترکیه تحویل نداد.

طبق این گزارش، ترکیه که از اعضای ناتو محسوب می‌شود، پس از خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» روسیه، از پروژه اف 35 آمریکا بیرون انداخته شد و مقام‌های دفاعی این کشور نیز تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند.

ایالات متحده یکی از مخالفان سرسخت استفاده از سامانه‌های روسی در کشورهای عضو ناتو است و تأکید دارد که این سامانه‌ها تهدیدی برای جنگنده‌های اف 35 محسوب می‌شوند اما تهدیدات و تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه مانع پیشبرد برنامه آنکارا برای خریداری سامانه‌های دفاع موشکی روسیه نشده است.

با این حال، ترکیه تأکید دارد که سامانه‌های اس 400 بدون آن‌که اخلالی در سامانه‌های ناتو به وجود آورد، به طور مستقل قابل استفاده است و بنابراین هیچ خطری به همراه ندارد اما آمریکا ادعا می‌کند که سیستم دفاعی اس-400 با استانداردهای ناتو ناسازگار است.

ایالات متحده در سال 2020 با استناد به قانون «کاتسا» با هدف جلوگیری از نفوذ روسیه، ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های اس-400 تحت تحریم‌های خود قرار داد اما هیچ یک از اقدامات، موفق به تسلیم کردن ترکیه نشد و اردوغان در مصاحبه خود با شبکه سی بی اس در خصوص تصمیم آنکارا برای خرید یک محموله دیگر از سامانه‌های اس-400 گفت: «قطعاً، قطعاً، بله» و گفت که ترکیه انتخاب‌های دفاعی خود را دارد.

اردوغان در پاسخ سؤالی مبنی بر این که آیا بعد از خرید تجهیزات دفاعی از روسیه، آمریکا می‌تواند به آنکارا اعتماد کند، گفت: «این پاسخ من است؛ چه کسی تهدیدهای امنیتی ما را پاسخ می‌دهد؟ ما چه تدابیری در قبال خطرات امنیتی باید اتخاذ کنیم؟ آیا باید منتظر انتقال تجهیزات برای دفاع از خود از کشوری باشیم که درخواستهای ما را رد کرده است؟».

موضوع سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 روسیه به یکی از موارد اختلاف در روابط میان ترکیه ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.

گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از آن است که روابط میان ترکیه و آمریکا در موارد دیگری همچون حمایت واشنگتن از شبه‌نظامیان کرد سوریه که از نظر ترکیه تروریست محسوب می‌شوند و همچنین دادن اقامت آمریکا به «فتح الله گولن» از مخالفان برجسته اردوغان که متهم به رهبری کودتای نافرجام علیه دولت ترکیه در سال 2016 است، دچار تنش‌هایی است.

طبق این گزارش، رجب طیب اردوغان در صدد است روز 29 سپتامبر (هفتم میزان) با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در «مسکو» دیدار کنند و آن طور که پیش از این «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفته، رؤسای جمهور دو کشور قصد دارند در این دیدار وضعیت «ادلب» سوریه را بررسی کنند.

  پربازدید ترین