• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جاسوسی حاکم دبی از همسر سابقش با بدافزار اسرائیلی

 جاسوسی حاکم دبی از همسر سابقش با بدافزار اسرائیلی

 دادگاه عالی انگلیس از جاسوسی حاکم دبی از تلفن‌ همسر سابقش با بدافزار اسرائیلی خبر داد.

دادگاه عالی انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد شرکت اسرائیلی « ان اس او» قرارداد خود را با امارات متحده عربی برای استفاده از ابزار جاسوسی « پگاسوس» ممنوع کرده است؛ زیرا شیخ «محمد بن رشید آل مکتوم» حاکم دبی از آن برای هک تلفن‌ همسر سابق خود «هیا بن الحسین» خواهر ناتنی «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن و تلفن‌های همراه برخی از نزدیکان از جمله وکلایش در چارچوب کمپین ارعاب و تهدید مستمر استفاده کرده است.

این جاسوسی سال گذشته در جریان دعوای حقوقی حاکم دبی برای گرفتن حضانت مداوم دو فرزندش رخ داد که میلیون ها دلار هزینه داشت.

شرکت اسراییلی ان اس او اعلام کرد :«شش سیستم از مشتریان سابق خود را با قراردادهایی به ارزش بیش از 300 میلیون دلار تعطیل کرده است».

جاسوسی از هیا بن الحسین و همکارانش از جمله وکیل «فیونا شاکلتون» قانونگذار مجلس لردهای بریتانیا ، در آغاز ماه اوت سال گذشته آشکار شد.

روز چهارشنبه بن رشید اتهامات قوه قضاییه انگلیس مبنی بر هک شدن تلفن‌های همسر سابق خود و نزدیکان وی برای جاسوسی از آنها را رد کرد و گفت که نتیجه‌ای که دیوان انگلیس به آن رسیده مبتنی بر یک تصویر ناقص از داستان است.

محمد بن راشد آل مکتوم افزود که به عنوان رئیس یک دولت شایسته نیست که او درباره چنین امور شخصی و حساسی شواهد ارائه کند یا اینکه مشاورانش در یک دادگاه خارجی حاضر شوند و این کار را انجام دهند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از قاضی دیوان اعلام کرد که محمد بن راشد در راستای همین اقدامات سعی بر آن داشته تا یک خانه به فروش گذاشته شده در انگلیس را که در نزدیکی محل سکونت همسر سابقش واقع شده بوده، خریداری کند.

محمد بن رشید ، 72 ساله در سال 2004 با هیا 47 ساله ، که قبلاً عضو کمیته بی‌ المللی المپیک بود ، ازدواج کرد و آنها صاحب دو فرزند شدند.

همسر سابق محمد بن رشید به دادگاه عالی لندن گفته بود که می ترسد بن رشید دو فرزندش را ربوده و به امارات بازگرداند و مانع از ملاقات مجدد آنها شود یا آنها را مانند دیگر پسرانش شکنجه کند.

شاهزاده هیا در آوریل 2019 به همراه دو فرزند خود به بریتانیا گریخت.

تحقیقات 17 رسانه در 18 ژوئیه نشان داد که نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس از شرکت ان اس او برای هک کردن 37 تلفن هوشمند متعلق به روزنامه نگاران ، مقامات دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان استفاده شده است.

این نرم افزار جاسوسی نظامی که توانایی هک و کنترل مخفیانه گوشی های آیفون و اندروید را دارد ، با آلوده سازی تلفن‌های هوشمند می‌تواند پیام‌ها ، تصاویر و ایمیل‌ها را استخراج کرده و میکروفون و دوربین دستگاه را مخفیانه فعال کند.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت تا جایی که سازمان عفو بین‌الملل در محکومیت این اقدام اعلام کرد:«تا زمانی که این شرکت و کل این صنعت نشان دهند که می‌توانند به حقوق بشر احترام بگذارند، باید ممنوعیت فوری صادرات، فروش، انتقال و استفاده از فناوری نظارت ایجاد شود».

گزارش‌های رسانه‌ای از تحقیقات، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به عنوان مشتری اصلی این نرم افزار جاسوسی معرفی کرده است که توسط مخالفان و مقامات سایر کشورها برای انجام فعالیت های جاسوسی مورد استفاده قرار گرفته است.

  پربازدید ترین