• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افشای آموزش مخفیانه ارتش تایوان توسط نظامیان آمریکایی

 افشای آموزش مخفیانه ارتش تایوان توسط نظامیان آمریکایی

 یک روزنامه آمریکایی نوشت، نظامیان این کشور از زمان دولت قبلی، در حال آموزش به واحدهایی از سربازان تایوانی هستند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه نوشت، نظامیان آمریکایی ظرف یک سال گذشته، به‌طور مخفیانه سربازان تایوانی را تعلیم داده‌اند.

این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، بیش از بیست عضو نیروهای ویژه و نیروهای پشتیبانی ارتش آمریکا در حال حاضر مشغول تعلیم واحدهای کوچک در نیروی زمینی تایوان هستند.

در این گزارش آمده است، شماری نامشخص از تفنگ‌داران آمریکایی نیز اجرای عملیات با قایق‌های کوچک را به سربازان نیروی دریایی تایوان آموزش می‌دهند.

وال استریت ژورنال نوشت این نظامیان آمریکایی از زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به تایوان اعزام شده‌اند اما این مسئله تاکنون مسکوت مانده بود.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «جان ساپل» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از پاسخ مستقیم به سوالی در این زمینه خودداری کرده اما بیان داشت: «حمایت ما از روابط دفاعی با تایوان همچنان هم‌راستا با تهدید فعلی خواهد ماند».

از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین در واکنشی از آمریکا درخواست کرد کمک نظامی به تایوان را متوقف کند.

این وزارتخانه افزود: «چین تمام اقدامات لازم برای محافظت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود را اتخاذ خواهد کرد».

گزارش وال استریت ژورنال در حالی منتشر شده است که تنش‌ها در حوزه اقیانوس هند-آرام تشدید شده است. چین طی روزهای اخیر ده‌ها هواپیمای جنگی را بر فراز حریم هوایی تایوان به پرواز درآورده است.

از سوی دیگر، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) با منحل کردن دفاتر خود در امور کره شمالی و ایران، مرکز جدیدی برای مقابله با چین دایر کرده است. (جزئیات بیشتر)

این تغییرات سازمانی در شرایطی اتفاق افتاده‌اند که روزنامه نیویورک‌تایمز در روزهای گذشته با انتشار چند گزارش از مقابله کارآمد جمهوری اسلامی ایران با روش‌های جاسوسی سیا خبر داده بود.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

افشای آموزش نیروهای تایوانی توسط نیروهای ویژه و تفنگ‌داران دریایی آمریکا در حالی صورت گرفته که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده در رایزنی با همتای چینی خود درباره تایوان صحبت کرده و هر دو موافقت کرده‌اند که به توافق تایوان پایبند باشند.

  پربازدید ترین