• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین انتخابات زودهنگام در عراق پس از سقوط صدام فردا برگزار می شود

نخستین انتخابات زودهنگام در عراق پس از سقوط صدام فردا برگزار می شود

 پنجمین دور از انتخابات پارلمانی عراق که نخستین انتخابات زودهنگام در این کشور است، فردا 18 میزان جاری برگزار می‌شود تا بیش از سه هزار نامزد انتخاباتی برای کسب 329 کرسی پارلمانی رقابت کنند.

عراق خود را برای برگزاری پنجمین دور انتخابات پارلمانی از زمان سقوط رژیم صدام آماده می‌کند.

این دور از انتخابات پارلمانی در عراق قرار بود سال آینده (2022) برگزار شود اما پس از تظاهرات‌ها و اعتراض‌های گسترده مردمی در اواخر سال 2019، عادل عبدالمهدی استعفاء کرد و پس از کشمکشی طولانی سرانجام «مصطفی الکاظمی» در می 2020، رأی اعتماد را برای تشکیل دولت در مرحله انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام کسب کرد. احزاب سیاسی این کشور بر روی برگزاری انتخابات زودهنگام که خواست معترضان بود، به توافق رسیدند و در نهایت الکاظمی دهم اکتبر 2021 (18 میزان/مهرماه) را موعد برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

به این دلیل که نظام سیاسی عراق، پارلمانی است و ترکیب نهایی پارلمان مستقیما در انتخاب رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و همچنین ساختار کابینه تاثیرگذار است، این انتخابات همواره مهم بوده است.

از زمان سقوط صدام در سال 2003 تاکنون، چهار دوره انتخابات پارلمانی به ترتیب در سال‌های 2005، 2010، 2014 و 2018 برگزار شده و انتخابات فرارو که پنجمین دور انتخابات عراق پس از سقوط صدام است، نخستین انتخابات زودهنگام در تاریخ این کشور از سال 2003 تاکنون است.

در آستانه انتخابات، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با ابراز امیدواری به اینکه ائتلاف متبوع وی اکثریت قاطع را در پارلمان آتی تصاحب خواهد کرد، گفت که پارلمان و دولت آتی عراق سلاحی مهلک علیه اشغالگری و سازش خواهد بود.

  پربازدید ترین