• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز دومین روز مذاکرات هیات طالبان و آمریکا در دوحه

 آغاز دومین روز مذاکرات هیات طالبان و آمریکا در دوحه

 دومین روز از نشست هیات طالبان با نمایندگان دولت آمریکا در حالی آغاز شد که به‌گفته وزیر خارجه طالبان در دیدارهای روز گذشته این هیات با آمریکا گفت‌وگوهایی برای شروع فصل جدید میان کابل-واشنگتن صورت گرفت.

دومین روز مذاکرات هیات طالبان و آمریکا امروز (یکشنبه) با حضور مقامات ارشد دو کشور افغانستان و واشنگتن در دوحه قطر برای بازگشایی صفحه جدید مناسبات آغاز شده است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان، درباره اولین دور دیدار هیات طالبان با طرف‌های آمریکایی به الجزیره گفته بود که برای بازگشایی فصل جدیدی از روابط میان کابل و واشنگتن با هیات آمریکایی گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

به گفته وی، طالبان از طرف آمریکایی خواست تا ممنوعیت ذخایر بانک مرکزی را لغو کند.

متقی همچنین گفت که آمریکا همچنین متعهد شده که واکسن‌های ضد کرونا را در اختیار مردم افغانستان قرار می‌دهد.

وزیر خارجه دولت موقت طالبان خاطرنشان کرد که این گروه از طرف آمریکایی خواسته به حاکمیت حریم هوایی افغانستان احترام بگذارد و در امور افغانستان دخالت نکند.

از سوی دیگر یک هیئت عالی رتبه از طالبان روز شنبه با «محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، وزیر امور خارجه قطر علاوه بر روابط دوستانه، بر اجرای پروژه‌های اقتصادی و ادامه همکاری با افغانستان تاکید کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان، ضمن قدردانی از همکاری قطر، ابراز امیدواری کرد افغانستان در آینده روابط بهتری با این کشور داشته باشد.

«امیرخان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، «ملا خیرالله خیرخواه»، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، «ملا عبدالحق واثق»، مدیر کل اطلاعات، «مولوی نور جلال»، معاون وزیر کشور، «شیخ شهاب الدین دلاور» و یک هیئت عالی رتبه، از جمله «حاجی محمد ابراهیم»، برای گفت‌وگو با نمایندگان آمریکا و دیگر کشورها روز جمعه وارد قطر شدند.

این هیئت روز شنبه با مقامات قطری و همچنین نمایندگان ایالات متحده دیدار کرد و طیف وسیعی از مسائل را مورد بحث قرار داد.

در این دیدار، مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که ایالات متحده از طرف افغان می‌خواهند به شهروندان آمریکایی و سایرین اجازه دهد تا افغانستان را ترک کرده و یک شهروند آمریکایی را که در اسارت دولت افغانستان است آزاد کند.

این اولین دیدار هیات طالبان و آمریکا پس از تسلط این گروه بر افغانستان است.

  پربازدید ترین