• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار هیات طالبان با وزیر خارجه قطر در دوحه

 دیدار هیات طالبان با وزیر خارجه قطر در دوحه

 در دیدار هیات طالبان با وزیر خارجه قطر در دوحه، ادامه روابط و همکاری های دو جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یک هیئت عالی رتبه از طالبان روز شنبه با «محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، وزیر امور خارجه قطر علاوه بر روابط دوستانه، بر اجرای پروژه‌های اقتصادی و ادامه همکاری با افغانستان تاکید کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان، ضمن قدردانی از همکاری قطر، ابراز امیدواری کرد افغانستان در آینده روابط بهتری با این کشور داشته باشد.

«امیرخان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، «ملا خیرالله خیرخواه»، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، «ملا عبدالحق واثق»، مدیر کل اطلاعات، «مولوی نور جلال»، معاون وزیر کشور، «شیخ شهاب الدین دلاور» و یک هیئت عالی رتبه، از جمله «حاجی محمد ابراهیم»، برای گفت‌وگو با نمایندگان آمریکا و دیگر کشورها روز جمعه وارد قطر شدند.

این هیئت روز شنبه با مقامات قطری و همچنین نمایندگان ایالات متحده دیدار کرد و طیف وسیعی از مسائل را مورد بحث قرار داد. اما هنوز جزئیات این دستور کار منتشر نشده است.

در این دیدار، مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که ایالات متحده از طرف افغان می‌خواهند به شهروندان آمریکایی و سایرین اجازه دهد تا افغانستان را ترک کرده و یک شهروند آمریکایی را که در اسارت دولت افغانستان است آزاد کند.

دولت افغانستان نیز باید به تمام وعده‌هایی که در گذشته داده عمل کند. «زلمی خلیلزاد»، فرستاده ویژه آمریکا در این دیدار حضور نداشت.

یک مقام ارشد آمریکا به رویترز گفت که این دیدار ادامه رویکردی عملگرا به طالبان است که برای منافع ملی آمریکا مهم است و به معنای به رسمیت شناختن دولت افغانستان نیست.

در همین حال، امیرخان متکی، سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان، گفت که در دوحه، در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و دیگر مذاکرات مهمی با مقامات آمریکایی داشته است.

مقتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که وی روز شنبه با نمایندگان ایالات متحده در مورد تعدادی از مسائل مهم سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه گفت‌وگو کرده و این دیدار فردا ادامه خواهد داشت.

به گفته وزیر امور خارجه، طرف آمریکایی با استقبال از هیات افغان گفت: این اولین بار در 40 سال گذشته است که چنین هیئت قدرتمند و محکمی از افغانستان در چنین گردهمایی بزرگی شرکت کرده است.

متقی افزود که در این دیدار، آنها با طرف آمریکایی درباره اجرای کامل توافقنامه دوحه، احترام به تمامیت ارضی افغانستان، تداوم کمک‌های بشردوستانه و تعدادی از مسائل دیگر گفت‌وگو کردند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان افزود که طرف آمریکایی در مورد آزادسازی پول‌های مسدود شده مردم افغانستان و ایجاد رابطه مثبت با احترام متقابل گفت‌وگو کرده است.

متقی به طور مبهم به مقامات آمریکایی گفت که تضعیف افغانستان و دولت افغانستان به نفع هیچکس نیست و جهان باید از دولت حاکم در افغانستان و مردم افغانستان حمایت کند.

وی گفت: «ما به نفع هیچ کس و به ضرر دیگران کار نمی‌کنیم، اما سیاست طالبان در پرتو اصول اسلامی اجرا می‌شود.»

به گفته متقی، طالبان خواهان روابط خوب و مثبت با بقیه جهان است و در این راستا علاوه بر ایالات متحده و اتحادیه اروپا ، روابط خوب با بقیه جهان و یک رابطه بر اساس احترام متقابل خواهد بود.

ایالات متحده همچنین متعهد به واکسن کرونا و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شده است.

دیدار مقامات هیات طالبان با مقامات آمریکایی روز یکشنبه ادامه می‌یابد.

انتظار می رود این دیدار بن بست بین ایالات متحده و افغانستان را از بین ببرد و ممکن است به عنوان فصل جدیدی در روابط کابل و واشنگتن بینجامد.

  پربازدید ترین