• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خطیب زاده : طالبان مسئولیت حفظ امنیت افغانستان را دارد

خطیب زاده : طالبان مسئولیت حفظ امنیت افغانستان را دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات افغانستان، به خصوص حمله تروریستی به نمازگزاران در قندوز، بار دیگر تأکید کرد: آنچه افغانستان نیاز دارد، تحقق اراده مردم برای تشکیل دولتی فراگیر است و تنها از این مسیر است که افغانستان را کشوری آرام در همسایگی و کنشگری سازنده در روابط بین‌الملل می‌دانیم.

سعید خطیب‌زاده که امروز(دوشنبه، 19 میزان) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در تهران سخن می‌گفت، درخصوص اقدام تروریستی در قندوز گفت:  آنچه در قندوز رخ داد، اقدام تروریستی بی سابقه بود و به اشد وجه محکوم می‌کنیم و معتقدیم طالبان مسئولیت حفظ امنیت را دارد.

وی ادامه داد، ایران بارها گفته است باید افغانستانی داشته باشیم که عاری از خشونت و تروریسم باشد. مردم نجیب افغانستان از تروریسم و کشتار خسته هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: آنچه افغانستان نیاز دارد، تحقق اراده مردم برای تشکیل دولتی فراگیر است که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان باشد و تنها از این مسیر است که افغانستان را کشوری آرام در همسایگی و کنشگری سازنده در روابط بین‌الملل می‌دانیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر، در خصوص برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران گفت: در اولین جلسه‌ای که به صورت آنلاین وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان برگزار کردند، توافق شد نشست بعدی با حضور وزرای خارجه این کشورها در تهران برگزار شود که این منوط به آماده شدن مقدمات است.

خطیب‌زاده افزود، این موضوع در دستورکار و پیگیری است، اما نمی‌دانند چه زمانی امکان برگزاری حضوری را در تهران خواهند داشت.

به گفته وی، در همان نشست توافق شد روسیه به این جمع اضافه شود و به پیشنهاد ایران، روسیه هم در آن نشست حاضر خواهد بود.

  پربازدید ترین