• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست فوق العاده گروه 20 درباره افغانستان

نشست فوق العاده گروه 20 درباره افغانستان

نشست فوق‌العاده مجازی گروه 20 قرار است فردا (سه شنبه) در مورد افغانستان برگزار شود.

ایتالیا امسال ریاست دوره‌ای گروه 20 را بر عهده دارد و ماریو دراگی، نخست وزیر این کشور اخیراً در مورد افغانستان با دیگر رهبران جهان - از جمله ولادیمیر پوتین روسیه و شی جینپینگ چین - در تلاش برای تشکیل یک نشست ویژه برای تعیین راهبردهای مقابله با این بحران گفت‌وگو کرده بود.

نشست فوق‌العاده G20 چند هفته قبل از اجلاس سران که قرار است در 30 تا 31 اکتبر در رم (8 و 9 عقرب/آبان) برگزار شود، صورت می‌گیرد. دراگی گفته که قطر، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان ملل متحد نیز در اجلاس سران مشارکت خواهند کرد.

بحران افغانستان نگرانی‌های اتحادیه اروپا را در مورد خطر ورود گسترده مهاجران افزایش داده است و برخی از کشورهای عضو قبلاً با طرح اسکان پناهندگان مخالفت کرده بودند.

رم گفته است که نقض سیستماتیک حقوق زنان باعث می شود که دولت طالبان به رسمیت شناخته نشود، اما از دولت‌های خارجی خواسته است که حمایت مالی از غیرنظامیان افغانستان را تضمین کنند.

سران گروه 20 پس از شرکت در نشست رُم به گلاسگو در اسکاتلند می‌روند تا با شرکت در بیست و ششمین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، تعهدات اقلیمی را با دیگر کشورها تثبیت کنند.

اما با خبر عدم حضور شی جینپینگ، رییس جمهور چین در این 2 نشست، ناظران غربی ارزیابی‌های پرباری از دستاوردهای احتمالی این دو نشست ندارند.

به گفته شبکه خبری بلومبرگ، دیپلمات‌های چینی با اشاره به قوانین قرنطینه سفت و سخت چین در خصوص کووید19، به اطلاع اعضای گروه 20 رسانده‌اند که "شی" شخصا در نشست رُم شرکت نخواهد کرد.

این بدان معناست که شی احتمالاً مذاکرات گلاسگو را نیز از دست خواهد داد، مذاکراتی که برای حفظ تعهد توافقنامه پاریس در راستای محدود کردن گرمایش زمین به " کمتر از 2، ترجیحاً تا 1.5 درجه سانتیگراد" و دستیابی به توافق در مورد تامین بودجه اقلیمی برای کشورهای در حال توسعه ضروری است.

سران گروه 20، این اجلاس را "تنظیم‌کننده لحن در نشست گلاسگو" و نشستی کلیدی برای دیدار غیررسمی رهبران جهان و رفع اختلافات قبل از بیست‌وششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی می‌دانند.

یک مذاکره کننده اقلیمی که خواست نامش فاش نشود، گفت: عدم حضور شی قطعاً احتمال یک نتیجه تحول‌آفرین در گلاسگو و توافقنامه گروه 20 برای حمایت از آن را تضعیف می‌کند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا در آماده سازی کنفرانس تغییرات اقلیمی اما، گفت که با توجه به این که ترتیبات عادی در طول همه‌گیری به حالت تعلیق درآمده بود، این عدم حضور چین ایده آل نیست‌، اما فاجعه بار هم نیست.

این مقام گفت که از نقطه نظر بروکسل، عزم پیشرفت وجود دارد، اما "نشست‌های مذاکراتی، کنش متقابل ظریف مجموعه‌ای از عوامل هستند" که می توانند به راحتی از کنترل خارج شوند.

  پربازدید ترین