• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیده بان حقوق بشر: نظامیان ترکیه پناهویان افغان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند

 دیده بان حقوق بشر: نظامیان ترکیه پناهویان افغان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند

 دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مقامات ترکیه پناهجویان افغان را که از مرز ایران به این کشور وارد می‌شوند در نقض قوانین بین‌المللی، بازمی‌گردانند و نظامیان ارتش ترکیه آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک امروز (جمعه 15 اکتبر) در گزارشی اعلام کرد که مقامات ترکیه پناهجویان افغان را که از مرز ایران به این کشور وارد می‌شوند در نقض قوانین بین‌المللی، به زور بازمی‌گردانند.

شش افغانستانی که پنج نفر از آن‌ها به عقب رانده شدند، به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که ارتش ترکیه آن‌ها و همسفرانشان را مورد ضرب و شتم قرار داد-برخی تا حدی که استخوانشان را شکستند-و در گروهایی 50 تا 300 نفری آن‌ها را که در تلاش برای فرار از کشور خود به منظور جستجوی امنیت بودند به طور جمعی اخراج کردند. در این روند برخی خانواده‌ها هم از هم جدا شدند.

«بلکیس ویل» پژوهشگر ارشد بحران و درگیری در دیده‌بان حقوق بشر گفت: مقامات ترکیه تلاش افغان‌ها برای فرار به منظور حفظ امنیت و حق پناهجویی آن‌ها را نادیده می‌گیرند. سربازان ترکیه همچنین بی‌رحمانه با افغان‌ها رفتار می‌کنند و آن‌ها را به طور غیرقانونی به عقب می‌رانند.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قرار است 16 اکتبر 2021 (فردا، شنبه) برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به این کشور سفر کند. مرکل باید دولت ترکیه را مجبور کند که اخراج‌های باشتاب افغان‌ها را پایان دهد و ادعاهای اخراج دسته‌جمعی، طرد کردن در مرز و سلب حق پناهندگی را بررسی و چنین مواردی را برطرف کند.

طبق این گزارش، این افغان‌ها کسانی هستند که اندکی قبل یا بعد از 15 اوت که شهر کابل به تصرف طالبان درآمد از افغانستان گریخته‌اند و با گذشتن از پاکستان و ایران، خود را به مرز ترکیه رسانده‌اند.

از 25 سپتامبر تا 11 اکتبر، دیده‌بان حقوق بشر از راه دور با شش افغانی مصاحبه کرد که یکی از آن‌ها در اولین تلاش خود با موفقیت در ترکیه ماند و یکی دیگر به ایران بازگردانده شد، چهار نفر دیگر هم گفتند که سربازان ترکیه آن‌ها را تا سه بار مجبور به بازگشت کردند تا بلاخره توانستند در ترکیه بمانند.

دو نفر گفتند که نیروهای ترکیه‌ای دارایی‌های آن‌ها و تمام اعضای گروهی که با آن‌ها اخراج شدند را از بین بردند. یک زن گفت: هنگامی که ما را دستگیر کردند، گوشی‌ها، پول، غذا و هر چیز دیگری را که حمل می‌کردیم مصادره کردند و همه وسایل ما را در آتش سوزاندند.

یکی از مردان گفت که آن‌ها افراد گروهی که وی جزو آن بود را تا لباس زیر لخت کردند و لباس‌ها و همه وسایل آن‌ها را سوزاندند و سپس آن‌ها را به زور بازگرداندند.

یک مرد دیگر گفت که سربازان ترکیه با انتهای اسلحه آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و دست و پاهای چندین مرد از گروه او بر اثر ضرب و شتم شکسته است.

بعد از خروج سراسیمه و غیرمسئولانه نظامیان غربی از افغانستان پس از 20 سال اشغالگری و روی کار آمدن طالبان، موج مهاجرت از کشور آغاز شد و به یکی دیگر از پیامدهای جنگ افغانستان تبدیل شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیش‌تر گفت که کشورش تحمل موج جدیدی از پناهجویان و مهاجران را ندارد و تهدید کرد در صورت تداوم این فشارها، انتقال فشار به کشورهای اروپایی اجتناب‌ناپذیر است.

  پربازدید ترین