• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حملات تروریستی اخیر نقشه دشمنان برای ایجاد جنگ مذهبی و قومی است

حملات تروریستی اخیر نقشه دشمنان برای ایجاد جنگ مذهبی و قومی است

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن محکوم کردن حملات اخیر تروریستی در افغانستان، آن را نقشه دشمنان اسلام و طرح و برنامه بازمانده‌های داعشی به کمک واسطه‌ها و ابزارهای امنیتی اسکتبار جهانی برای ایجاد جنگ مذهبی و قومی در کشور خواند و از برگزاری یک وبینار اختصاصی در چهارچوب کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران در مورد تحولات افغانستان و اشاره به این تحولات در بیانیه پایانی این کنفرانس خبر داد.

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که صبح امروز(شنبه، 24 میزان/ مهر) در یک نشست خبری در مورد سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال خبرنگار آوا در مورد توجه به تحولات افغانستان در این کنفرانس گفت: ما از 6 ماه قبل موضوع کنفرانس را برای آمادگی مهمانان تعیین می‌کنیم و طبیعتا موضوعاتی که به صورت جاری و در حال حاضر اتفاق می‌افتد، مد نظر نبوده، ولی با توجه به شرایطی که اخیرا در افغانستان اتفاق افتاده، یکی از وبینارهای کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، در جریان هفته وحدت یا بعد از آن در مورد تحولات افغانستان تنظیم خواهد شد.

به گفته وی، در بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی نیز محورهای کلیدی پیرامون مسائل افغانستان و در باب جنایات اخیر ارائه خواهد شد.

دکتر شهریاری در ادامه با اشاره به دو رویداد تروریستی در قندوز و قندهار، آن را نقشه دشمنان اسلام خواند و تصریح نمود: باقی مانده‌های داعشی به کمک واسطه‌ها و ابزارهای امنیتی استکبار جهانی برنامه‌ها را طوری طراحی کردند تا بین صفوف مسلمانان انشقاق ایجاد کنند و جنگ مذهبی و جنگ داخلی راه بیاندازند و ما این‌ها را محکوم می‌کنیم.

وی از رهبران و علمای جهان اهل سنت به خصوص اتحادیه جهانی علمای مسلمان در قطر نیز تشکر کرد که حمله به نمازگزاران شعیه مسجد سیدآباد قندوز را محکوم کرده و بیانیه صادر کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بیان این که مساله افغانستان مهم و اساسی است، خطاب به حاکمان فعلی کشور گفت: ما به تمام دست اندرکاران حاکم فعلی افغانستان توصیه می‌کنیم که یک دولت فراگیر تأسیس کنند، حقوق شهروندان خود به خصوص اقلیت‌های مذهبی و قومی را رعایت کنند و نوعی رفتار سیاسی از خود بروز بدهند که زمینه پذیرش حکومت آینده افغانستان توسط همه کشورها فراهم شود.

همزمان با فرا رسیدن میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و هفته وحدت، قرار است سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، به صورت حضوری و آنلاین با سخنرانی 514 شخصیت‌ از 39 کشور جهان، همزمان با فرا رسیدن میلاد پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و هفته وحدت، از 27 میزان/ مهر تا 2 عقرب/ آبان در تهران برگزار شود. موضوع کنفرانس امسال «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» است و علاوه بر تحولات سایر کشورهای اسلامی چون فلسطین، تحولات افغانستان نیز با توجه به عنوان این کنفرانس، در محور توجه اندیشمندان اسلامی قرار دارد.

  پربازدید ترین