• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیاستمدار فرانسوی: آمریکا باید دارایی های مسدودشده افغانستان را آزاد کند

 سیاستمدار فرانسوی: آمریکا باید دارایی های مسدودشده افغانستان را آزاد کند

 نائب رئیس یک حزب فرانسوی با تاکید بر لزوم آزادسازی دارایی‌های خارجی افغانستان در آمریکا، خواستار از سرگیری کمک‌های بین‌المللی به کشور شد.

«کارل وریکن» سیاستمدار فرانسوی، وعده اتحادیه اروپا برای ارائه یک میلیارد یورو کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را «یک شوخی بد» توصیف کرد و گفت قدرت‌های غربی باید فوراً انتقال کمک‌ها به افغانستان را از سر بگیرند و دارایی‌های کشور را برای جلوگیری از فروپاشی آن، آزاد کنند.

وریکن که نائب رئیس حزب «همبستگی و پیشرفت» در فرانسه و همچنین عضو «کارگروه افغانستان» در اندیشکده بین‌المللی شیلر است، در این‌باره توضیح داد: «این بسیار وحشتناک است که آمریکا، اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی کمک‌های خود را به افغانستان در زمانی که این کشور با بحران مرگبار غذا و سلامتی دست و پنجه نرم می‌کند ، متوقف کرده‌اند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا به دلیل «عدم اطمینان جامعه بین‌المللی» در مورد به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان، کمک‌های مالی به کشور را متوقف کرده‌اند. آمریکا نیز ذخایر خارجی 10 میلیارد دلاری افغانستان را مسدود کرده است.

وریکن با اشاره به اینکه در 29 فوریه 2020، دولت وقت آمریکا و نمایندگان طالبان توافقی را امضا کردند که می‌گوید «آمریکا و افغانستان متعهد به ادامه روابط مثبت از جمله همکاری‌های اقتصادی برای بازسازی هستند»، تصریح کرد: «ایالات متحده اگر می‌خواهد احترام خود در مجامع جهانی را به دست آورد، باید به تعهدات قانونی خود عمل کند».

پیش از این، «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت امور خارجه‌ دولت موقت طالبان گفته بود که جهان با به رسمیت نشاختن آن‌ها، حقوق مردم افغانستان را نقض می‌کند.

وزیر امور خارجه چین نیز در نشست گروه 20 با توجه به وضعیت مردم افغانستان گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه کشور باید پایان یابد.

  پربازدید ترین