• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قضات افغانستان می گویند طالبان به جای آنها «افراد بی تجربه و کم سواد» تعیین کرده

قضات افغانستان می گویند طالبان به جای آنها «افراد بی تجربه و کم سواد» تعیین کرده

 جمعی از قضات افغانستان در نامه ای می گویند که بعد از روی کار آمدن طالبان، کارشان را از دست دادند. آنان گفتند که طالبان به جای آنها، افراد بی تجربه و کم سواد را تعیین کردند.

تعدادی از قضات در افغانستان با ارسال نامه ای به بی.بی.سی می گویند که بعد از روی کار آمدن طالبان، با تهدیدات امنیتی مواجه هستند.

این قضات می‌گویند که به نمایندگی "از دو هزار قاضی" افغانستان، این نامه را نوشته اند.

یکی از اعضای انجمن قضات افغانستان به بی‌بی‌سی موارد مطرح شده در این نامه سرگشاده را تایید کرد. او نیز گفت که پس از روی کار آمدن طالبان "نه تنها وظایف خود را از دست دادیم، بلکه خطرات متعددی متوجه ماست."

او افزود: "حتی اگر در سطح رهبری طالبان نباشد، در سطح پایین طالبان افرادی است که سایه قاضی را با مرمی می‌زنند، ما یک دشمن نداریم، مشکل داعش هم است."

به گفته او طالبان با لغو قانون اساسی افغانستان، در واقع، "تمام قوانین را ملغی" کرده است.

او گفت: کشورهایی که بخش‌های عدلی و قضایی با افغانستان کار کردند شمار محدودی (از جمله قضات زن) را از کشور خارج کردند، اکثریت قضات را باقی گذاشتند، جامعه جهانی نباید فقط متوجه قضات زن باشند، قضات مرد مشکل بزرگتری دارند که نمی‌توانند مخفیانه زندگی کنند.

این فرد افزود که گفته می‌شود که "طالبان در برخی ولایت‌ها از جمله ننگرهار و هرات از مولوی‌ها امتحان می‌گیرند و به عوض قضات تعیین می‌کنند، اما به صورت رسمی از طالبان نشنیده ایم."

اما ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با بی‌بی‌سی این موضوع را رد کرد و گفت: حکم انفکاک هیچ قاضی تاکنون صادر نشده است، محکمه‌ در حال شکل گیری است، قاضی القضات طالبان معرفی شده است و این نهاد به زودی فعال می‌شود.

مجاهد می‌گوید "به استثای کسانی که شمارشان زیاد نیست، در جرایم دست داشتند یا با غاصبین همکار بودند یا در بعضی از اختلاس‌ها دست داشتند، نباید خودشان هم تقاضای زیادی داشته باشند که به سر کار خود باشند."

  پربازدید ترین