• چهار شنبه, 29 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دست های پنهانی در افغانستان و منطقه به دنبال راه اندازی جنگ های مذهبی است

دست های پنهانی در افغانستان و منطقه به دنبال راه اندازی جنگ های مذهبی است

 رییس مجلس شورای اسلامی ایران در سخنانی در مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران با اشاره به تحولات افغانستان تأکید کرد: در افغانستان و سراسر منطقه، این دست‌های پنهان در کارند تا با راه اندازی جنگ‌های مذهبی، منطقه را در ناامنی همیشگی قرار دهند.

جنایت‌های اخیر در افغانستان و برنامه‌ریزی‌های گسترده آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ایجاد آشوب و تفرقه در لبنان و عراق و تحریک برخی سران کشورهای منطقه همه در همین راستا است.

به گفته دکتر قالیباف، ممکن است در ظاهر سربازهای آمریکایی از منطقه خارج شده باشند، لکن نقشه‌های آنها برای ایجاد آشوب و اختلاف به نوعی از طریق بازتعریف حضورشان در منطقه به پایان نرسیده است.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عصر روز شنبه(1 عقرب/ آبان) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و علما و اندیشمندان برجسته کشورهای اسلامی از جمله رییس شورای علمای شیعه افغانستان در سالن همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن تبریک میلاد مسعود پیامبر گرامی اسلام و تشکر از علما و فرهیختگانی که با ارسال سخنرانی یا حضور خود در این کنفرانس بزرگ شرکت داشتند، اظهار کرد: سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» به کار خود ادامه می‌دهد و این موضوع بیش از 6 ماه در سایت مجمع تقریب به عنوان موضوع اجلاس مطرح شده است.

 شهریاری اضافه کرد: ما در هفته وحدت برنامه‌های متعددی برای مهمانان داخلی و خارجی داشتیم و با توجه به شرایط کرونایی اولین باری است که بعد از کرونا موفق شدیم جلسات حضوری نیز برگزار کنیم اما به دلیل توفیقی که در سال گذشته در برگزاری وبیناری این کنفرانس به دست آوردیم و بالغ بر 300 سخنران به صورت وبینار حضور یافتند، امسال نیز تصمیم گرفتیم علاوه بر مهمانانی که در جلسات افتتاحیه و اختتامیه حضور داشتند، جلسات وبیناری را نیز برگزار نماییم.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 50 مهمان خارجی در این کنفرانس حضور داشتند، افزود: حدود 514 سخنرانی از سراسر جهان یعنی بالغ بر 39 کشور جهان طی این 6 ماه برای دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که 460 سخنران وبیناری داشتیم. این سخنرانی ها شامل 180 سخنران خارجی و 280 سخنران داخلی بودند که در نوع خود اقدامی کم نظیر بود.

دبیرکل مجمع تقریب تأکید نمود: امروز شاهد جنگ و خونریزی و ترور و تنازع و توهین در فضای جهان اسلام هستیم. به دلیل همین گرفتاری‌های موجود در جهان اسلام  ما موضوع سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.

دکتر محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در این مراسم ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی(ص) اظهار داشت:  امروز دور هم جمع شده ایم تا بتوانیم پیام وحدت را به آحاد مسلمانان نشان دهیم، وقتی از وحدت مسلمین صحبت می‌کنیم،  اولین سوالی که به ذهن ما می رسد این است که وحدت چگونه صورت می‌گیرد؟ باید گفت وحدت حول افراد و رویکردها و اهداف مشترک شکل می‌گیرد و ما مسلمانان از هر قوم و سلیقه ای باید بر مشترکاتمان  یعنی قرآن مشترک، قبله مشترک، و.... تاکید کنیم. اما علی رغم همه این اشتراکات چرا اختلافات عدیده داریم؟ چیزی نیست جز اینکه ما هدف مشترک ترسیم نکرده ایم.

قالیباف با اشاره به حوادث اخیر افغانستان یادآور شد: در افغانستان و سراسر منطقه، این دست‌های پنهان در کارند تا با راه اندازی جنگ‌های مذهبی، منطقه را در ناامنی همیشگی قرار دهند. جنایت‌های اخیر در افغانستان و برنامه‌ریزی‌های گسترده آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای ایجاد آشوب و تفرقه در لبنان و عراق و تحریک برخی سران کشورهای منطقه همه در همین راستا است. ممکن است در ظاهر سربازهای آمریکایی از منطقه خارج شده باشند، لکن نقشه‌های آنها برای ایجاد آشوب و اختلاف به نوعی از طریق بازتعریف حضورشان در منطقه به پایان نرسیده است.

وی تصریح کرد: نخبگان جوامع اسلامی باید به امت اسلامی نشان دهند که بر اساس تعالیم قرآنی منکر اصلی که باید با آن مبارزه کرد، ظلم ظالمان جهانی است و راهبرد اصلی مبارزه با استکبار نیز مقابله همراه با تدبیر و عقلانیت است باید نقشه‌های دشمن را شناخت و برای آن طراحی دقیق مبتنی برآگاهی بخشی امت اسلام داشت.

آیت الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان که دیگر سخنران آیین اختتامیه سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی بود، ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) و تقدیر از برگزار کنندگان کنفرانس وحدت اظهار داشت: خداوند به وسیله اسلام، نقشه جهان خلقت را بر مبنای کرامت آفریده است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد انسانها از کرامت خود صیانت کنند و در این زمینه، وحدت و انسجام بهترین راه است. وحدت، کرامت انسان را نگاه می دارد. قرآن در آیات مختلف، بشریت را به وحدت دعوت کرده و از هرگونه نفاق و دورویی نهی کرده است.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان تصریح کرد: سیره و سنت نبوی در تمام زمینه ها وحدت آفرین است، ایشان در ابتدای ولایت خویش عقد اخوت ایجاد می کند و در آخر ولایت ایشان، بیش از 90 قبیله در جزیره العرب تحت حکومت اسلامی جمع شدند.

وی خاطرنشان کرد: سیره امامان(ع) و خلفا همه گواه وجوب وحدت بر مسلمانان است. به این معنی که همه باید در مقابل دشمن، بنیان مرصوص باشیم. وحدت، پایه و اساس اسلام است.اسلام، عبادت بدون وحدت را قبول ندارد، چرا که وحدت، اصل و ریشه اسلام است.

آیت‌الله صالحی تأکید کرد: بر همه ما واجب است در راه وحدت گام برداریم. علما و مسئولینی که قدرت دارند، بیشتر از بقیه در این مسیر مسئول هستند، علما می توانند با تبلیغ کلامی و امر به معروف و نهی از منکر در این مسیر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه افغانستان مظلوم بیش از چهار دهه است که مورد ظلم و ستم قدرت های خارجی قرار گرفته و درگیر انتحارها و انفجارها و مصیبت ها شده است، گفت: اخیرا شاهد تحول اساسی در کشور هستیم که امیدواریم حکومتی همه شمول در افغانستان شکل بگیرد و افق پیش روی ما روشن شود.

از سوی دیگر، مولوی عبدالحمید ملا زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنانی اظهار داشت: ما امت واحده و ملت حضرت ابراهیم (ع) هستیم و بر اساس آنچه که در قرآن آمده است، ابراهیم(ع) ما را مسلمان نامیده است . پیامبر ما که رحمة للعالمین است از نسل حضرت ابراهیم(ع) است.

مولوی عبدالحمید خاطر نشان کرد: از روزی که از اسلام فاصله گرفتیم، با مشکلات متعدد روبه رو شده، ظرفیت ما پایین آمد و محدود شدیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه استکبار برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان توطئه می کند،گفت: ما در مقابل، نیاز به وحدت داریم، وحدت یک استراتژی است و هیچ استراتژی فراتر از آن نیست.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر افغانستان گفت: به هر حکومت اسلامی در هر جایی توصیه می کنیم حقوق همه مذاهب را رعایت کنند و بر محور عدالت، قرآن، صبر، اتحاد داشته باشند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ما امت واحده هستیم، دفاع اهل سنت از شیعه و دفاع شیعه از اهل سنت، اعتقاد ماست، نه سیاست ما.

ماموستا «عبدالسلام کریمی»، مشاور رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی هم ابراز امیدواری کرد که هفته وحدت منحصر به یک هفته نباشد و به هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های بعد تسری پیدا کند و همه عمرمان در سایه وحدت در تعامل و تعایش باشیم.

 وی در ادامه تصریح کرد: وحدت از نظر نظام جمهوری اسلامی یک استراتژی است نه تاکتیک، پس باید وحدت بین شیعه و سنی را حفظ کنیم داریم.

کریمی درباره اولو الامر توضیح داد: اولو الامر در ایران امروز و بین مسلمانان ما که هم مصداق علما و هم مصداق امرا و رافع اختلافات و موجب عزت و سربلندی مردم ایران است، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که اطاعت ایشان واجب است.

«خلیل حمدان» نماینده پارلمان لبنان با بیان این که دشمنان ما امروز سلاح خطرناک‌تری در اختیار دارند، گفت: آنها تلاش می‌کنند با ایجاد تفرقه میان امت اسلامی، مسائل اصلی جهان اسلام را به حاشیه بکشانند.

حمدان در بخش دیگری از سخنان خود به عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل اشاره کرد و این اقدام را یک فراخوان دروغین و جعلی خواند.

شیخ غازی یوسف حنینه، رئیس هیئت امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان هم در سخنانی با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت میان جوامع اسلامی اظهار کرد: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، با ارائه خط وحدت در انقلاب اسلامی، آن را به عنوان یک تفکر در جامعه ایران و بین مسلمانان ریشه دار کرد.

 وی تأکید کرد: از مهمترین مسائلی که ما به آن نیاز داریم تا برای تحقق آن تلاش کنیم، آزادسازی فلسطین است لذا وحدت اسلامی و مقاومت، دو امر مهم و در هم تنیده هستند و وحدت بدون مقاومت و مقاومت بدون وحدت معنا ندارد.

همچنین «سید جواد کلب نقوی» امام جمعه شهر لکهنو در هند، در آیین اختتامیه سی و پنجمین کفرانس وحدت اسلامی با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم مسلمانان را «خیر أمة» نامیده است، تاکیدکرد: زمانی مسلمانان به بهترین امت تبدیل خواهندشد که در راستای منفعت انسانیت تلاش کنند.

این اندیشمند مسلمان با تاکید بر ضرورت هوشیاری مسلمانان در شرایط کنونی، اظهار داشت: ما زمانی فکر می‌کردیم اختلاف و نزاع میان شیعه و سنی است اما بعدها فهمیدیم کسانی که مردم را تحریک می‌کنند و به جان یکدیگر می‌اندازند، عمال احزاب سیاسی و حکومت‌ها هستند.

این در حالی است که در حاشیه مراسم پایانی، از چهار کتاب تقریبی از جمله کتاب "زبان گویای اسلام" پیرامون شخصیت آیت‌الله تسخیری، دبیرکل فقید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.

  پربازدید ترین