• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اردوغان و نمایشنامه اخراج 10 سفیر

 اردوغان و نمایشنامه اخراج 10 سفیر

دنیا به اردوغان و سخنرانی های آتشین و سیاست های اشتباهش درباره مسائل جهانی و منطقه ای و اینکه فورا از آن عقب نشینی می کند، عادت کرده است.

یکی از این سیاست ها، تهدیدش به اخراج 10 سفیر غربی مانند سفیر آمریکا به خاطر درخواست برای آزادسازی عثمان کافالا بازرگان ترکیه ای است که از 5 سال قبل در این کشور زندانی است.

روز 18 اکتبر سفرای کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند، نیوزیلند و آمریکا با صدور بیانیه ای خواستار آزادی کافالا شده بودند که پس از آن وزارت امور خارجه ترکیه سفرای این 10 کشور را احضار کرد و این بیانیه را غیرمسئولانه خواند.

موضوع آن است که تمام سفارتهایی که اردوغان دستور اخراج سفرایشان را داده، اعلام کردند که از طریق وزارت امور خارجه ترکیه هیچ اخطاریه ای دریافت نکرده اند که نشان می دهد حتی این وزارت سخنان اردوغان را جدی نگرفته بود که به همین دلیل وی مجبور شد فورا دستور اخراج این سفرا را صادر کند.

مخالفان اردوغان این اقدام وی را تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی از اوضاع بد اقتصادی ترکیه دانستند.

کمال کلیجدار اوغلو رهبر حزب مردم جمهوری مخالف گفت که اردوغان با این اقدامات کشور را به طرف پرتگاه هدایت می کند و هدفش نه حمایت از منافع ملی بلکه تخریب اقتصاد است.

یافوز اجیر علی اوغلو معاون رهبر حزب الخیر مخالف نیز گفت: این فیلم را قبلا دیده بودیم، ای اردوغان، مشکل اصلی ما، بحران اقتصادی است.

اردوغان در حالی برای بحران سازی می کوشد که ارزش لیره ترکیه آنقدر کاهش یافته که بانک مرکزی برای تشویق سرمایه گذاران نرخ بهره وام را 200 نقطه کاهش داده است.
دنیا می داند که اردوغان هرگز تهدیداتش را اجرا نمی کند مانند سال 2018 که پس از اختلاف با آمریکا گفت که ترکیه کالاهای الکترونیکی آمریکایی را تحریم می کند اما فروش این نوع کالا در ترکیه اصلا ممنوع نشد.

سال گذشته نیز وی از مردم ترکیه خواست به خاطر سیاست های ضد اسلام مکرون، کالاهای فرانسوی را تحریم کنند، اما هرگز در این زمینه کاری نکرد.

کارشناسان معتقدند که دولت ترکیه به رغم سیاست های مصیبت بار اردوغان که اقتصاد کشور را ویران و ارزش پول آن را نابود کرده راهکاری برای برون رفت از این بحران خواهد یافت به ویژه که آنکارا دارای روابط مستحکمی با آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی است.

  پربازدید ترین