• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رهبر طالبان: عدم رعایت حقوق زنان، موجب خشم خداوند می شود

 رهبر طالبان: عدم رعایت حقوق زنان، موجب خشم خداوند می شود

ملا‌ هبت‌‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان، فرمانی شش ماده‌ای را درباره حقوق زنان صادر کرده‌است و در یکی از بندهای آن گفته‌است که ندادن حقوق زنان سبب نارضایتی و قهر و عذاب خداوند می‌شود.

این فرمان امروز (جمعه، 12 قوس) توسط ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان منتشر شده است.
در بند اول این فرمان آمده‌است که رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است؛ «البته نکاح با کفو باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد».

رهبر طالبان دستور داده‌است که هیچ‌کسی زن را به جبر و اکراه به نکاح مجبور نکند.

ملا هبت‌الله آخوندزاده همچنین گفته‌است که «زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچ‌کسی آن را در بدل صلح (بد) داده نمی‌تواند».

در بند سوم حکم رهبر مذهبی طالبان آمده‌است: «پس از وفات شوهر، هرگاه عدت شرعی (چهار ماه و ده روز و یا وضع حمل) سپری شود، زن بیوه را نه برادر شوهر به زور به نکاح گرفته می‌تواند و نه کس دیگری. زن بیوه در مورد نکاح و تعیین سرنوشت خود صاحب اختیار است.»

همچنین ملا هبت‌الله آخوندزاده، برای زن بیوه، گرفتن مهریه از شوهر جدید را حق شرعی اش دانسته است.

رهبر طالبان در بند پنجم فرمان خود آورده‌است که «زن بیوه در مال شوهر متوفی، اولاد، پدر و دیگر اقارب به طور فرضیت و عصبیت حق میراث و سهم ثابت دارد و هیچ‌کسی وی را از حق اش محروم کرده نمی‌تواند».

به این ترتیب در بند ششم فرمان ملا‌ هبت‌الله گفته‌شده‌است «کسی که چند زن دارد، مکلف است حقوق همه زنان مطابق حکم شرعی بدهد و در بین شان عدل قائم کند‌».

او به وزارت‌حج و اوقاف، وزارت اطلاعات و فرهنگ، دادگاه عالی و والیان و ولسوالان دستور داده‌است که «برای تعمیل حکم فوق و تطبیق خوب آن اقدامات انجام دهند».

ملا‌ هبت‌الله به وزارت حج و اوقاف دستور داده‌است که در مورد این هدایات در باره حقوق زنان، علما و خطبای کرام را تشویق کند تا از راه خطبات و مواعظ خود مردم را بفهمانند که بر زنان ظلم نشود. او گفته‌است که ندادن حقوق زنان سبب نارضایتی و قهر و عذاب خداوند می‌شود.

او همچنین به وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز وظیفه سپرده تا با استفاده از وسائل خود مطالب مفید ترغیبی و ترهیبی را در باره حقوق زنان به شکل تحریری و صوتی به گونه دوامدار به نشر بسپارد.

ملا هبت‌الله از دادگاه عالی خواسته‌است که به تمام محاکم هدایت دهد تا عرایض زنان خصوصا در باره حقوق بیوه‌ها و ظلم بر آن ها را به گونه اصولی بگیرند و در این مورد غفلت نکنند تا زنان برای نجات از ظلم و به دست آوردن حقوق شرعی شان نا امید نشوند.

در این فرمان رهبر طالبان درباره آموزش و تحصیل دختران و همچنین کار زنان اشاره نشده‌است.

با تسلط طالبان، زنان در افغانستان به حاشیه رانده شده و در حال حاضر نه دختران در اکثر ولایات می‌توانند به مکتب و دانشگاه بروند و نه زنان از حق کار در دولت برخوردار اند‌.

زنان در کابل و برخی ولایات بارها در اعتراض به سیاست طالبان تظاهرات کرده‌اند.

  پربازدید ترین