• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بیش از 20 هزار شهروند افغانستانی عضو کتاب  خانه های عمومی ایران؛ تأکید بر ارائه بسته خدماتی متناسب با نیازهای آن ها

 بیش از 20 هزار شهروند افغانستانی عضو کتاب  خانه های عمومی ایران؛ تأکید بر ارائه بسته خدماتی متناسب با نیازهای آن ها

مسئولین نهاد کتاب خانه های عمومی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که بیش از 20 هزار شهروند افغانستانی عضو این کتاب خانه ها در سراسر این کشور اند، می گویند که متاسفانه تاکنون براساس الگوهای طراحی خدمت، یک بسته خدماتی به‌روز و متناسب با نیازهای آنان ارائه نشده که در تلاش اند بتوانند بسته خدمات ویژه‌ای را برای آنان طراحی کنند.

نخستین نشست از کارگاه طراحی خدمات ویژه مهاجرین افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی ایران با هدف بررسی نیازهای آموزشی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی آنان، روز سه شنبه(14 دلو/ بهمن) در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

در این نشست به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی ولایت/ استان تهران، جمعی از مسئولان، ناشران و فعالان فرهنگی افغانستانی و همچنین حضور مجازی کتابداران منتخب و مربیان از ولایت های سمنان، قم، یزد و خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران در مورد این طرح گفت: بیش از 20هزار نفر از هموطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی ایران هستند که در ولایات تهران، یزد و سمنان، خراسان رضوی و قم شاهد بیشترین پراکندگی و عضویت می باشند، اما متاسفانه تاکنون براساس الگوهای طراحی خدمت، یک بسته خدمتی به‌روز و متناسب با نیازهای آنان ارائه نشده که در تلاشیم در این جلسات بتوانیم بسته خدمات ویژه‌ای را برای آنان طراحی کنیم.

مهدی حسینی، معاون مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت 3هزار و 504 کتابخانه در سراسر این کشور اظهارداشت: از این تعداد، 2هزار و 606 کتابخانه متعلق به نهاد عمومی کتابخانه‌هاست، 875 کتابخانه به صورت مشارکتی و 23 کتابخانه به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

وی گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران به خصوص در تهران که 515 هزار مهاجر افغانستانی ساکن هستند، تاکنون تعداد کتابخانه‌ها و تعداد برنامه‌هایی که اجرا شده، جوابگوی این تعداد جمعیت نبوده است.

حسینی افزود: براساس آمار سالنامه مهاجرتی ایران، 67 درصد مهاجران افغانستانی کمتر از 29 سال سن دارند که آنان مخاطب بالقوه کتابخانه‌ها محسوب می‌شوند و از نظر محل سکونت، 80 درصد مهاجران افغانستانی در مناطق شهری و 20 درصد در مناطق روستایی ساکن هستند، ولایات تهران، خراسان رضوی و اصفهان میزبان بیشترین اتباع افغانستانی هستند.

معاون مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران بیان کرد: 53 درصد اتباع افغانستانی مردان و 47 درصد آنان زنان هستند، در هدف‌گذاری خدمات کتابخانه‌های عمومی جنسیت می‌تواند مولفه مهمی باشد، از یک میلیون و 273 هزار و 211 نفر، 794 هزار مهاجر افغانستانی، 62 درصد باسواد هستند و می‌توانند از خدمات کتابخانه‌ها استفاده کنند و 474 هزار نفر یعنی 37 درصد بی‌سواد هستند و می‌توانیم در قالب خدمات، آموزش سواد برای آنان داشته باشیم.

حسینی، ایجاد صفحه ویژه مهاجران در پرتال نهاد کتابخانه‌های عمومی ایران برای ساماندهی و اطلاع رسانی مناسب در این حوزه، درنظرگرفتن بخش بین‌الملل در کتابخانه مرکزی ولایات در راستای شکل‌گیری گفتمان بین فرهنگی، ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی به زبان محلی، مشاوره اطلاعاتی و مشاوره خواندن، ایجاد شبکه‌ای از اعضا و خبرگان اتباع در کتابخانه را به عنوان پیشنهادهایی برای ارائه خدمات به مهاجران افغانستانی مطرح کرد.

  پربازدید ترین