• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایندگان مهاجرین خواستار حضور در نشست استانبول برای صلح افغانستان شدند

همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری کنفرانس استانبول در مورد روند صلح افغانستان، نمایندگان جامعه مهاجر در جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رییس جمهور غنی، خواستار حضور در این نشست و داشتن نقش و جایگاه مناسب در این روند شده‌اند. این نمایندگان بر ضرورت دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغانستان و دست‌آوردهای 20 سال گذشته در مذاکرات صلح تأکید نموده‌اند.

 در این نامه نمایندگان جامعه مهاجر افغانستانی در ایران خطاب به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور که کاپی آن به دفتر سیاسی ملل متحد، وزارت امور خارجه ترکیه و نماینده ایالات متحده امریکا در امور افغانستان فرستاده شده، تأکید شده است که بیش از چهار دهه جنگ‌های طولانی و خانمان‌سوز خارجی و داخلی در افغانستان، علاوه بر تبعات بسیار وحشتناک داخلی آن از قبیل تخریب زیرساخت‌های کشور، عقب‌ماندگی اقتصادی و علمی، قتل و کشتار، آوارگی مردم بی‌گناه و مهاجرت‌های اجباری و... را نیز به همراه داشته است.

در ادامه این نامه آمده است که جامعه مهاجرین که جمعیت قابل توجهی از ملت افغانستان از اقوام و‌ مذاهب مختلف، زنان و‌ مردان، نخبگان و روشنفکران را نیز شامل می‌شود، همانند سایر هموطنان خود در داخل کشور و حتی بیشتر، دغدغه و نگرانی تأمین امنیت و صلح را در کشور دارند، زیرا صلح است که زمینه‏ساز بازگشت عزتمندانه مهاجرین، ادغام آن در جامعه و نیز اشتغال و به کارگیری نیروهای متخصص مهاجر در اداره دولت و...  خواهد بود.

نمایندگان مهاجرین در ایران تصریح کرده‌اند که در طول دو دهه گذشته مهاجرین در ایران، پاکستان، ‌اروپا، امریکا و... از نظام جمهوری و دست آوردهای دولت حمایت کامل نموده است، اما حالا از یک سو در نتیجه فشارهای خارجی، و از سوی دیگر، اهداف و برنامه های گروه طالبان، با تجربه تلخی که در گذشته به جا گذاشته، نگران آینده افغانستان اند.

به گفته آن‌ها، این نگرانی بیش از همه اقشار جامعه مهاجر، در بین زنان، اقوام و مذاهب مختلف و نخبگان و روشنفکران موج می زند.

در این نامه، جامعه مهاجرین افغانستان در اقصی نقاط جهان از تلاش‌های صادقانه و همه جانبه جامعه جهانی در امور صلح تشکر ویژه کرده، اما تأکید نموده که شایسته است نمایندگان جامعه مهاجر نیز در راهکارها و کنفرانس های بین المللی حول محور افغانستان و پروسه مهم صلح در کشور حضور فعال داشته باشند، زیرا قطعا پتانسیل بالای مهاجرین در همه زمینه ها برای اداره کشور و نیز دردمند بودن آنها در مهاجرت گام موثر و مهمی برای پیشرفت صلح خواهد بود.

بر این اساس، حال که در آستانه کنفرانس سرنوشت ساز استانبول در مورد روند صلح افغانستان قرار داریم، نمایندگان مهاجرین در ایران تأکید کرده‌اند که نیاز مبرم وجود دارد به نمایندگی از مهاجرین در کشورهای مختلف که حداقل 20 درصد جمعیت کل افغانستان را تشکیل می‏دهند، و تنها آرزوی آنها صلح و بازگشت به وطن و سهیم شدن در بازسازی و آبادانی آن می‌باشند، نمایندگانی در این نشست مهم شرکت کنند تا در تعیین سرنوشت کشور و آینده خویش تأثیرگذار باشند.

به نوشته آن‌ها، قطعا حضور نمایندگان مهاجر که همواره حامی و پشتیبان نظام جمهوری و دست آوردهای دو دهه گذشته بوده و هستند، در نشست ترکیه و نشست‏های مشابه، در برابر تمامیت‏خواهی‏های گروه طالبان و اهداف آن ها موثر خواهد بود.

لذا نمایندگان مهاجرین از ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، جامعه جهانی و در رأس آن ایالات متحده امریکا و همچنین سازمان ملل متحد تقاضا کرده زمینه حضور نمایندگان مهاجر را برای همفکری و حمایت از ارزش‏ های افغانستان جدید در نشست صلح ترکیه فراهم نمایند.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت امورخارجه ترکیه، قرار است نشست سرنوشت‌ساز استانبول در محور طرح جدید امریکا برای صلح افغانستان در اواسط ماه آپریل برگزار شود. از این نشست به عنوان معادل نشست اول بن در سال 2001 در آلمان یاد شده است.  دولت افغانستان با تعدیل طرح امریکا، طرح جدیدی را با تأکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای انتقال قدرت در کشور برای ارائه در نشست استانبول آمده کرده است. گروه طالبان نیز نظراتی را برای تغییر طرح امریکا ارائه کرده است، اما این گروه در موضعی تازه، خواستار تعویق برگزاری نشست استانبول به بعد از ماه رمضان شده است.

هرچند نمایندگی از جامعه مهاجر افغانستانی در ایران در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت کرده و دیدگاه‌های خود را با دولت در میان گذاشتند، اما پس از آن، به خصوص در روند مذاکرات دوحه و نشست مسکو، همواره نقش و جایگاه مهاجرین در روند صلح کشور نادیده گرفته شده است؛ در حالی که این جمعیت در سراسر جهان، حداقل 20 درصد جمعیت کل افغانستان را به خود اختصاص داده است و از این میان، در حدود 10 درصد جمعیت کل کشور تنها در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند؛ بر این اساس، مهاجرین حق دارند در تعیین سرنوشت کشور و آینده خود دخیل باشند.

  پربازدید ترین