• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رسوایی رسانه های سعودی و اماراتی در سرپوش انتفاضه قدس به نفع صهیونیست ها

 رسوایی رسانه های سعودی و اماراتی در سرپوش انتفاضه قدس به نفع صهیونیست ها

 اوایل دسامبر گذشته، امارات و رژیم صهیونیستی در چارچوب عادی‌سازی روابط دوجانبه، تفاهمنامه‌ای را در بخش رسانه‌ امضا کردند که به موجب آن، از شخصیت‌های مخالف عادی‌سازی میزبانی نشود و تمرکز رسانه‌ها تحمیل روابط با رژیم تل‌آویو و ترویج آن در منطقه خلیج‌فارس باشد.

همچنین به موجب این تفاهمنامه، اخبار مربوط به تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در رسانه‌های اماراتی پوشش داده نشود و بلکه این رسانه‌ها به روایت‌های مقام‌های اسرائیلی بپردازند و اظهارات و اعتراضات فلسطینان به جنایات روزمره این رژیم اشغالگر را نادیده بگیرند.

وب‌سایت "امارات لیکس" به نقل از منابع مطلع گزارش داد، تلویزیون اسرائیلی "آی 24 نیوز" که به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه پخش می‌‌شود، با شرکت "رسانه ابوظبی"( شرکت خدمات رسانه‌ای امارات) تفاهمنامه‌ی را برای تعیین چارچوب‌های همکاری دوجانبه در زمینه اخبار، مسائل جاری و گزارش و تولید محتوا امضا کردند.

در حالی‌که رسانه‌های اماراتی و ارتش سایبری امارات در کنار همتای سعودی‌اش سعی کردند که زیر سوال بردن محتوای این تفاهمنامه‌ را کارزاری علیه امارات توصیف کنند ولی حوادث دهه اول ماه مبارک رمضان، از جمله وحشیگری نیروهای اشغال اسرائیل و شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان ساکن قدس و جلوگیری از اقامه نماز آنها در مسجد الاقصی که به زخمی شدن صدها نفرشان منجر شد، ماهیت و واقعیت این یادداشت تفاهم را فاش کرده است. رسانه‌ها و مطبوعات امارات تعمدانه به نقل و بازنشر روایت‌ها و اظهارات صهیونیست‌ها درباره انتفاضه قدس می‌پردازند و بر تجاوزات روزمره آنها به فلسطینیان این شهر اشغالی چشم بسته‌اند.

اصطلاح "اشغالگر" یا حتی اشاره به این‌که قدس شهری اشغالی است در رسانه‌های اماراتی به چشم نمی‌خورد و تازه‌ترین خبری که در این‌باره در این رسانه‌ها منتشر شده "درگیری‌ها میان فلسطینیان و ارتش اسرائیل در قدس است"، که باعث زخمی شدن شماری از هر دو طرف شده است. این رسانه‌ها البته خبر زخمی شدن 20 پلیس اسرائیلی را برجسته کرده‌اند. رسانه‌های اماراتی همچنین جنایات وحشتناک شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان و اینکه آنها شعار "مرگ بر عرب‌ها" سر می‌دادند، را نادیده می‌گیرند و هرگز به دلایل واقعی این درگیری‌ها و سرکوب وحشیانه فلسطینیان توسط اسرائیلی‌ها نمی‌پردازند.

عربستان سعودی، اما، بدون امضای تفاهمنامه‌ای با رژیم اسرائیل، بیشترین رسوایی رسانه‌ای را به نام خود ثبت کرده است؛ زیرا تلویزیون "العربیه" بر انتفاضه ساکنان قدس اشغالی در مقابل رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان که از اوایل ماه رمضان تلاش می‌کنند مانع از اقامه نماز فلسطینیان در مسجد الاقصی شوند، سرپوش گذاشته و آن را "درگیری میان فلسطینیان و پلیس اسرائیل به دلیل اختلاف درخصوص تجمع در زمان افطار" توصیف کرده است. مساله قابل توجه اینکه شبکه سعودی العربیه در تحریف حقایق فقط به این روش زشت بسنده نکرد بلکه با اشاره به درخواست اسرائیل برای انجام رفتار خشونت‌آمیز با شهروند فلسطینی که به یک یهودی افراطی، سیلی زده بود، رفتار وحشیانه برخورد با اهالی بیت‌المقدس را توجیه کرد.

این رسوایی‌ رسانه‌های اماراتی و سعودی و همسو شدن آنها با رسانه‌های اسرائیلی این حقیقت را مورد تأیید قرار می‌دهد که عادی‌سازی میان رژیم‌های مرتجع عربی در خلیج‌فارس با اسرائیل مشابه عادی‌سازی مصر یا اردن نیست بلکه عادی‌سازی به منظور ایجاد ائتلاف "عربی- اسرائیلی" با نظارت آمریکا و بر محور ضدیت نه تنها با محور مقاومت بلکه با ملت فلسطین انجام می‌شود. اگر هدف، این نیست پس چگونه می‌توان این کارزار رسانه‌های سعودی و امارات علیه فلسطینیان را توجیه کرد؟! فقط می‌توان خطاب به رسانه‌های بن‌سلمان و بن‌زاید گفت که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

  پربازدید ترین