• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ما به اندازه توان خود جهت برگزاری روز جهانی قدس مکلف هستیم

 ما به اندازه توان خود جهت برگزاری روز جهانی قدس مکلف هستیم

مسئول حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در هرات گفت: ما به اندازه توان خود مکلف هستیم و به تکلیف خود باید عمل نموده و از روز جهانی قدس پر رنگ تر از گذشته تجلیل نماییم‌ تا صدای مظلومیت زنان و کودکان فلسطینیان به گوش جهانیان برسد.

طی مراسمی از میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام  و سالیاد شهادت شهدای روحانیت(شهدای مسجد جامع شهر هرات در 11 رمضان 1396)، با حضور علما، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب علوم دینی و جوانان از سوی شورای علمای شهرک المهدی جبرئیل ولسوالی انجیل ولایت هرات تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مطهری، رئیس شورای علمای شیعه ولسوالی انجیل و مسئول حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در هرات طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بیان داشت: مهم ترین محور و معیار برتری انسان ها در آیات و روایات ایمان به خدا، ایمان به نبوت، امامت و معاد مطرح شده است.

وی افزود: کسانی هستند که معیار برتری را ثروت، قدرت و جایگاه و مقام میدانند، اما اسلام، قرآن و آموزه های دینی این معیارات را مردود شناخته و به ایمان، تقوا، علم و عمل صالح تاکید کرده است.

رئیس شورای علمای شیعه ولسوالی انجیل نیز ادامه داد: معیار برتری و فضیلت که در قرآن و روایات مطرح شده است در وجود علمایی که در مسجد جامع بزرگ هرات به شهادت رسیدند بود زیرا همه آنان را به خوبی میشناختند و آنچه که برای ما مهم خوانده میشود، این است که راه، آرمان و اهداف شهدا را تعقیب نموده و ادامه بدهیم.

وی خطاب به علما، اساتید، طلاب و جوانان حاضر در جلسه گفت: حساسیت جهان و تقابل جهان کفر با اسلام  را باید درک کرد که این تقابل در دوران معاصر به وجود نیامده بلکه از دیر زمانی تقابل جهان کفر با اسلام بوده و خواهد بود و ما باید شرایط را بصورت درست و اساسی بر مبنای وظایف دینی و مصالح جامعه تدوین کرده و حرکت کنیم.

این عالم دین اظهار داشت: قدس هم مساله اسلامی و هم یک فریضه انسانی است و همه موظف و مکلف هستیم که برای آزادی آن تلاش کنیم زیرا که قدس جزء از سرزمین اسلامی بوده و دفاع از بلاد اسلامی برای تمام مسلمین فرض و واجب است.

وی یاد آور شد: صهیونیسم چندین دهه می شود که مردم مظلوم فلسطین را آواره کردند و آنها را قتل عام نموده و انواع و اقسام ظلم و خشونت را بالای آنها اعمال می کنند.

مطهری  نشان ساخت: خاطرگاهی مطرح می شود که ما برای خود چی کردیم که برای فلسطین کنیم و این حرف به جا و به حق است، ولی به این معنا نیست که مسلمانانِ ساکن یک جغرافیا هیچ وظایف و مسئولیتی در قبال دیگر بلاد و جغرافیای اسلامی نداشته باشند، بلکه اصل اساسی وحدت اسلامی می باشد و بیانگر این است که مسلمانان امت واحده هستند هرچند که در سرزمین های مختلف ساکن باشند و همانطوریکه همه به عنوان امت واحده سرنوشت مشترک دارند، در قبال جهان کفر نیز مسئولیت مشترک دارند.

رئیس شورای علمای شیعه ولسوالی انجیل تصریح کرد: کشور های اسلامی و مردم افغانستان باید فریاد مظلومیت ملت فلسطین را به گوش جهانیان رسانیده و سازمان های بین المللی و مدافعین حقوق بشر را شرمنده ساخته و آنها را وادار کنند تا صدای مظلومیت مردم فلسطین را بشنوند.

مسئول حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در هرات در اخیر گفت: ما به اندازه توان خود مکلف هستیم و به تکلیف خود باید عمل نموده و از روز جهانی قدس پر رنگ تر از گذشته تجلیل نماییم‌ تا صدای مظلومیت زنان و کودکان فلسطینیان به گوش جهانیان برسد.

در همین حال، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاد بامیانی یک تن از برگزار کنندگان این محفل هدف از بزگزاری این مراسم را زنده نگهداشتن یاد و آرمان های شهدا عنوان نموده گفت: علمای شیعه و سنی که در مسجد جامع بزرگ هرات شهید شدند در راستای تحکیم وحدت وانسجام جامعه گامهای موثر را برداشته بودند.

به باور وی، تجلیل از  شهدای روحانیت که جان های شان را در راستای اخوت و وحدت اسلامی فدا کردند؛ در حقیقت تجلیل از وحدت و اتحاد جامعه اسلامی است.

  پربازدید ترین