• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افزایش 6 درصدی قربانیان کرونا در جهان؛ سهم هند یک فوتی از هر 4 نفر

افزایش 6 درصدی قربانیان کرونا در جهان؛ سهم هند یک فوتی از هر 4 نفر

طبق گزارش به روز شده سازمان جهانی بهداشت، در هفته منتهی به 12 ثور، مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در جهان افزایشی شش درصدی را نسبت به هفته قبل از آن داشته که در این میان سهم هند 25 درصد کل قربانیان بوده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از 93 هزار نفر در هفته منتهی به روز یکشنبه جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند که شش درصد بیش از هفت روز قبل از آن بوده است.

به گزارش «تاس»، این نهاد در گزارش هفتگی به روز شده خود اعلام کرد: بعد از نُه هفته متوالی افزایشی، برای دومین هفته، تعداد موارد ابتلا به کرونا در سطح جهان در بالاترین سطح از زمان آغاز همه‌گیری با پنج میلیون و 700 هزار ابتلای جدید قرار گرفت. تعداد فوتی‌های جدید هم روند افزایشی خود برای هفتمین هفته متوالی را طی کرد و بیش از 93 هزار قربانی در یک هفته به ثبت رسید.

طبق این گزارش، این نهاد جهانی از 5 میلیون و 705 هزار و 981 ابتلای جدید در سطح جهان و 93 هزار و 523 فوتی در فاصله 26 آوریل تا دوم مه (6 تا 12 ثور) مطلع شد.

بیشترین رشد قابل توجه در موارد ابتلا (بیش از 19 درصد) در جنوب شرقی آسیا به ثبت رسید که طبق طبقه‌بندی سازمان جهانی بهداشت هند را هم شامل می‌شود. میزان مرگ و میر در جنوب شرقی آسیا هم بیش از 48 درصد افزایش داشته است.

هند با ثبت دو میلیون و 590 هزار ابتلا، بیشترین موارد ابتلای هفتگی را در کشورهای درگیر داشته و بعد از آن برزیل با بیش از 421 هزار مورد ابتلای جدید و آمریکا با بیش از 346 هزار ابتلا قرار گرفته‌اند.

رویترز هم در همین خصوص گزارش داد در هفته مذکور، هند حدود نیمی از مبتلایان جدید را به خود اختصاص داد. در همین حال، این کشور دیروز مرز 20 میلیون مبتلا را رد کرد و در شبانه‌روز گذشته برای چهاردهمین روز متوالی آمار بالای 300 هزار مبتلا را (به طور دقیق 382 هزار و 315 مورد جدید ابتلا) را ثبت کرد و همچنین شاهد  سه هزار و 780 فوتی جدید در شبانه‌روز گذشته بود.

طبق گزارش روز چهارشنبه این سازمان، هند 46 درصد موارد ابتلا و 25 درصد فوتی‌های جهانی را در هفت روز مورد ذکر به خود اختصاص داد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد کرونای انگلیسی در سه کشور دیگر هم شناسایی شد تا تعداد کشورهای درگیر با این نوع جهش یافته کووید به 142 مورد برسد. نوع آفریقای جنوبی این ویروس هم تاکنون در 97 کشور شناسایی شده است.

هند روز سه‌شنبه به دومین کشور جهان بعد از آمریکا تبدیل شد که تعداد موارد ابتلا به کرونای آن از 20 میلیون نفر فراتر رفت. دیروز همچنین آمار رسمی قربانیان این کشور از 220 هزار نفر عبور کرد.

این در حالی است که کارشناسان و کارکنان بهداشتی می‌گویند آمار واقعی بسیار بالاتر از آمار مذکور است. با این حال، دولت هند می‌گوید نرخ ابتلا از 30 آوریل که 400 هزار مورد ابتلای روزانه به ثبت رسید روندی کاهشی را طی کرده است.

«نارندا مودی» نخست‌وزیر هند به دلیل عملکردش در مقابله با همه‌گیری کرونا و در حالی که بیمارستان‌های این کشور با کمبود گسترده اکسیژن روبرو هستند، با انتقادات زیادی مواجه است. با این حال، حزب حاکم «بهاراتیا جانتا»، حزب وی در مقابل درخواست‌ها برای اعمال محدودیت‌های ملی جدید مقاومت می‌کند.

علاوه بر این، به دلیل خیز موارد فوتی، ظرفیت مراکز مخصوص سوزاندن اجساد هم تکمیل شده است. شورای وزیران هند اخیراً وضعیت موجود را «بحران قرن» نامید.

  پربازدید ترین