• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اهداف اسرائیل از انتقال پایتخت یه قدس چیست؟

اهداف اسرائیل از انتقال پایتخت یه قدس چیست؟

رژیم صهیونیستی از انتقال پایتخت خود به قدس چند هدف عمده را دنبال می کند؛

1. جایگاه استراتژیک قدس
بیت المقدس و برخی بناها و اماکن موجود در آن برای یهودیان از قداست برخوردار بوده و محل توجه پیروان دین یهودند. رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از این مسأله سودای تبدیل قدس به عنوان پایتخت خود را از دیر باز در سر داشته است. در سال 1980 پارلمان رژیم صهیونیستی بیت المقدس را جزیی از خاک اسرائیل و پایتخت این رژیم اعلام نمود. گرچه این اقدام هیچ گاه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 478 خواستار خروج اسرائیل از بیت المقدس شرقی شده است، امری که هیچ گاه مورد پذیرش صهیونیست ها واقع نشده است. صهیونیست ها مدام از بیت المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت خود نام می برند و تلاش دارند با ایجاد تغییرات در شهر و انتقال وزارت خانه ها و سفارت خانه ها به آن جا به این اقدام مشروعیت بخشند و وجود فردی مانند ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری آمریکا این امکان را برای این رژیم فراهم نمود تا به دنبال عملی کردن این رؤیا باشند.

2. گرفتن نماد و آرمان مقاومت از مسلمانان
تمام تلاش اسرائیل این است که این آرمان بسیار مهم را از مسلمانان بگیرد تا مسلمانان فاقد یک قله استراتژیک در مسأله فلسطین باشند؛ قدس نماد مقاومت و نقطه کانونی است که قلوب ملتهای مسلمان متوجه آن است. بنابراین، اگر قدس تبدیل به پایتخت اسرائیل بشود، گویا پرچم فلسطین بر زمین افتاده و اسرائیلی‌ها می‌خواهند این پرچم را از مسلمانان بگیرند و به اصطلاح کار را تمام شده قلمداد نمایند.این اقدام رژیم صهیونیستی که با چراغ سبز و حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی همراه بود، حلقه‌ای از مجموعه اقدامات استکبار جهانی و عوامل منطقه‌ای آنها برای به فراموشی رساندن آرمان‌ مردم فلسطین، پی ریزی شده است.

3. سرپوش گذاشتن بر شکست های خود در منطقه
ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در بحران سوریه و خوابی که برای منطقه دیده بودند و شکست داعش با وجود همه حمایت ها و هزینه های سنگین، موجب شد تا آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خود، مسأله انتقال جنجالی پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس را مطرح نمایند و محور مقاومت را با چالشی جدید روبرو سازند و پیروزی محور مقاومت را به حاشیه ببرند.

4. فرار به جلو و خروج از انفعال در برابر محور مقاومت
رژیم صهیونیستی که به دنبال شکست هایی که از ناحیه محور مقاومت خورده است، خود را آسیب پذیرتر از هر زمان دیگری می بیند، با چنین اقدامی به دنبال دست برتر پیدا کردن در تحولات منطقه و خارج شدن از انفعال در برابر محور مقاومت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای خاطر نشان فرمودند:«اینکه آن‌ها (صهیونیست‌ها) ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آنهاست.»

5. کاستن از انگیزه مقاومت
با تبدیل قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انگیزه مقاومت در میان نیروهای مقاومت کاهش یافته و کار را پایان یافته تلقی خواهند نمود و رویکرد مقاومت به رویکرد مذاکره تقلیل پیدا خواهد کرد.

6. تسریع در عادی سازی روابط با کشورهای عربی
انفعال برخی کشورهای عربی در مقابله با رژیم صهیونیستی و مسأله فلسطین و بدتر از آن ارتباطات آشکار و پنهان برخی از این کشورها با این رژیم، امکان و جرأت لازم را به رژیم صیونیستی داد که موضوع انتقال پایتخت خود را به قدس مطرح نموده و از این طریق موضوع عادی سازی روابط با کشورهای عربی را سرعت بخشد.

  پربازدید ترین