• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا: حمله اخیر کابل احتمالاً توسط داعش انجام شده است!!

 آمریکا: حمله اخیر کابل احتمالاً توسط داعش انجام شده است!!

درحالی که طالبان دست داشتن در حمله به لیسه «سیدالشهدا» در کابل را رد کرده است، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این حمله ممکن است توسط داعش انجام شده باشد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که آمریکا در حال بررسی حمله به لیسه «سیدالشهدا» در کابل است و البته «داعش در گذشته مسئول حملات مشابهی علیه شیعیان در کابل بوده است».

وی با تاکید بر اینکه طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرده است، از اعلام آتش‌بس 3 روزه توسط این گروه در روزهای عید فطر استقبال کرد.

پرایس در پاسخ به این پرسش که آیا چنین حملاتی تاثیری بر برنامه آمریکا برای خروج از افغانستان خواهد داشت، گفت که «آمریکا به اهدافش در افغانستان یعنی مقابله با القاعده و اطمینان از اینکه خاک این کشور دیگر علیه آمریکا استفاده نمی‌شود، رسیده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر تاکید کرد: «نشانه‌هایی وجود دارد که این حمله را می‌توان به داعش و نه طالبان نسبت داد، با این حال هنوز این مسئله کاملاً روشن نیست و ما نمی‌خواهیم پیش از آمدن اطلاعات درباره آن اظهارنظر کنیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در گذشته، «سرگئی بسدا» رئیس اداره روابط بین‌الملل سرویس امنیتی فدرال روسیه در یک نشست امنیتی در «کازان» گفته بود: سرویس‌های ویژه آمریکا در انتقال تروریست‌های داعش به مناطق شمالی افغانستان دخیل هستند.

«جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی و جنرال بازنشسته کشورمان نیز چندی پیش بزرگنمایی تهدید داعش در افغانستان توسط مقامات آمریکایی را به مسئله خروج نظامی از افغانستان مرتبط دانسته بود و گفته بود که واشنگتن به بهانه داعش به نوعی در پی ادامه حضور در افغانستان است.

با این حال، آمریکا درباره مبارزه با گروه‌های تروریستی همواره با رفتار دوگانه سعی کرده است تا از این گروه‌ها برای رسیدن به اهداف یکجانبه و جئوپلتیک خود در افغانستان استفاده کند.

  پربازدید ترین