• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا افغانستان به 20 سال قبل بازگشت؟

چرا افغانستان به 20 سال قبل بازگشت؟

افغانستان روز‌های خونینی را پشت سر می‌گذارد. تنها دریکی از حملات تروریستی روزهای اخیر در مدرسه‌ای دخترانه، دست‌کم هشتاد و پنج نفر به شهادت رسیدند.

طالبان، داعش را مسبب حملات تروریستی اخیر در افغانستان می‌داند اما دولت می‌گوید طالبان پشت حملات است.
رئیس‌جمهور غنی می‌گوید: «طالبان که در میدان جنگ توان مقابله با نیروهای امنیتی کشور را ندارد با بی‌رحمی تمام غیرنظامیان و دختران را هدف قساوت و بی‌رحمی خود قرار می‌دهد.»
سخنگوی وزارت داخله گفت: «هرگاه حملات طالبان با نفرت مردم و جامعه جهانی مواجه می‌شود، طالبان این حملات را منتسب به داعش می‌کند.»

در طول ماه‌های اخیر و هم‌زمان با مذاکرات صلح آمریکا شمار حملات تروریستی به طرز چشم‌گیری افزایش‌یافته است. افزایش حملات تروریستی در افغانستان در حالی رخ می‌دهد که هنوز نیروهای آمریکایی از کشور خارج نشده و مسئولیت امنیت افغانستان را بر عهده‌دارند!

20 سال از زمانی می‌گذرد که آمریکا با شعار «عملیات آزادی» خاک افغانستان را اشغال کرد. رسانه‌های غربی از پایان طالبان و شروع توسعه و شکوفایی مردم افغانستان می‌گفتند. حالا باگذشت دو دهه، بیشتر خاک افغانستان در کنترل طالبان است، خشونت‌ها افزایش‌یافته و وضعیت اقتصادی به طرز قابل‌توجهی بدتر است. تنها چیزی که در طور حضور ارتش آمریکا توسعه‌یافته، کشت مواد مخدر است که رشد 100 برابری را تجربه کرده است. حداقل 31 هزار غیرنظامی به بهانه مبارزه با طالبان کشته‌شده‌اند اما حالا امریکا به دنبال صلح با طالبان است.

بسیاری از کشورها ازجمله ایران به دنبال مذاکره با گروه‌های میانه‌روی طالبان هستند تا با فشار سیاسی این گروه‌ را از اقدامات تروریستی بازدارند و گفتگو‌ بین گروه‌های افغانستانی را تقویت کنند؛ اما آمریکا بدون توجه به پیشینه طالبان به دنبال صلح با این گروه است و به افزایش خشونت‌ها کمک می‌کند.

5000 طالبانی که به دلیل جنایت‌های خود در زندان بودند، با توافق آمریکا آزاد شدند! بسیاری از این افراد بعد از آزادی به عضویت داعش درآمدند و مسبب بخش‌های از ناامنی‌های اخیرند.

افزایش خشونت‌های قومی-مذهبی و تشکیل طالبان، به تلاش دولت امریکا برای سرنگونی دولت کابل در دهه هشتاد میلادی بازمی‌گردد. زمانی که آمریکا و دیگر کشورهای غربی به دلیل مخالفت با دولتی که در جبهه شوروی بود، گروه‌های تروریستی را گسترش دادند.
کلینتون- وزیر خارجه سابق امریکا می‌گوید: «به یاد بیاوریم افرادی که امروز با آن‌ها می‌جنگیم 20 سال پیش از آن‌ها حمایت مالی کردیم، این کار را کردیم چون با شوروی درگیر بودیم.»

در طول اشغال افغانستان آمریکا عملاً ناامنی در افغانستان را بیشتر کرده و به گسترش گروه‌های تروریستی کمک کرده است.
در همه این سال‌ها، با حمایت آمریکا دولت‌هایی ناکارآمد در کشور به قدرت رسیدند که با گرایش‌های قومی خاص اختلافات قومی-مذهبی در افغانستان را افزایش دادند. بخش افغانی داعش هم در حالی رشد یافته که ارتش آمریکا عملاً هیچ عملیات جدی در مقابله با آن صورت نداده است. این مسئله نشان می‌دهد آمریکا اراده جدی برای مقابله با تروریسم در افغانستان را ندارد و از ناامنی در کشور استفاده سیاسی می‌کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند،‌امریکا عملاً از اقدامات تروریستی استفاده می‌کند تا حضور خود را در کشور را توجیه کند.
افغانستان، به دلیل مرز مشترک با ایران، چین و کشورهای تحت نفوذ روسیه از اهمیت بالایی برای امریکا برخوردار است.

نویسنده : حسین مهدی تبار


  پربازدید ترین