• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان درخواست آمریکا و سازمان ملل برای تمدید آتش بس با دولت را رد کردند

 طالبان درخواست  آمریکا و سازمان ملل برای  تمدید آتش بس با دولت را رد کردند

سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد: هنوز در مورد «اهداف بزرگ» توافقی حاصل نشده و پیشرفتی نیز در گفتگوها ایجاد نشده است، لذا مایل به تمدید آتش‌بس با دولت افغانستان پس از عید فطر نیست.

در پی اعلام آتش‌بس 3 روزه از سوی گروه طالبان، امریکا، دفتر نمایندگی سازمان ملل درافغانستان (یوناما)، کمیسیون مستقل حقوق بشر و دولت افغانستان امروز سه شنبه دربیانیه های جداگانه ای خواستار ادامه این آتش بس و قطع خشونت‌ها شدند.

این درحالیست که ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی اعلام کرد: این آتش‌بس فقط در 3 روزعید فطر رعایت می‌شودو هنوز گفتگوهای صلح به مرحله‌ای نرسیده که طالبان آتش‌بس دایمی را اعلام کنند.

به گفته سخنگوی طالبان به دلیل اینکه هنوز درمورد «اهداف بزرگ»توافقی حاصل نشده و پیشرفتی درگفتگوها ایجاد نشده است، جنگ پس از این مدت 3 روزه ادامه خواهد داشت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پیشتر در بیانیه ای گفته بود که رئیس جمهور این کشور به نیروهای دفاعی و امنیتی دستور داده است تا آتش‌بس سه‌روزه عید را رعایت کنند؛ اما دولت بر «آتش‌بس دایمی و واقعی» تأکید دارد.

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز دیروز دوشنبه دربیانیه ای در واکنش به اعلام آتش بس سه روزه از سوی طالبان، گفت: به باورما راه حل برون رفت ازبحران کنونی کشورتسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ است.

عبدالله افزود: درگذشته جمهوری اسلامی افغانستان درروزهای عید و مناسبت‌های خاص، آتش‌بس یکجانبه اعلام کرده است برقراری آتش‌بس موقت درمناسبت های مختلف،فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌کند اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشورنیست.

تجربه چهاردهه اخیر نشان می‌دهد که نسخه خشونت وکشتار نه تنها راه‌حل نیست بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است به همین دلیل، هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیشتر به نتیجه می‌رسد.

او بار دیگر تأکید کرد که بحران افغانستان، راه‌حل نظامی ندارد.

  پربازدید ترین